پایگاه خبری تحلیلی فرقه نیوز؛ انیمۀ «عروس دریایی نمیتونه در شب شنا کنه» انیمه آیدُلی(Idol) و موزیکال محصول ۲۰۲۴ می باشد. این انیمه در مورد چند دختر است که می خواهند گروه موسیقی راه بیندازند و از ظرفیت فضای مجازی برای شهرت استفاده میکنند.
آیدُلها همان خوانندهها و رقاصهای کرهای و ژاپنی هستند که بیشتر در سبک پاپ خوانندگی میکنند. مدت کمی نیست که آیدلها به عنوان الگوهای درجه یک و بیعیب و نقص به نوجوانان معرفی میشوند و نوجوانان را به تقلید از آیدلها ترغیب میکنند.
انیمههایی مثل عروس دریایی، دنیای آیدلها را زیبا و جذاب نمایش میدهند و با کمک از ابزار موسیقی و کنسرتهای انیمیشنی، تأثیر و جذابیت داستان را چندبرابر میکنند. در چنین آثاری شاهد تلاش نوجوانهای همسن مخاطبان هستیم که میخواهند مشهور شوند.
شهرت، هدف نهایی این افراد است و چاشنی لذت از موسیقی هم به آیدلها اضافه میشود تا تمام هدف آیدلها، مادیات معرفی نشود. این گونه هدفی معنوی با معنویتی موسیقیایی هم به هدف آیدلها اضافه شده و مخاطب تأثیر بیشتری خواهد گرفت.
باید توجه کرد که معمولا در آثار ژاپنی آیدُل کسی است که چالشهای روحی و روانی زیادی دارد و با موسیقی عملا به جهان دیگری سفر میکند، در واقع طبق تعریف خودشان، در این نوع نمایش، موسیقی و تبعاتش حالت معنوی دارد.
در انیمۀ عروس دریایی، شخصیتهای دختر بسیار بامزه طراحی شدهاند و از نظر احساسی جوری به آنها پرداخته شده که از مخاطب، مخصوصا مخاطبان دختر، ارتباط برقرار می کنند. اینکه چند دختر در صنعت موسیقی با کمک فضای مجازی و در زمان کم، پیشرفت چشمگیری میکنند، الگویی برای مخاطبان است تا آنها را تشویق به چنین فعالیتهایی کند.
واقعیت صنعت موسیقی کره و ژاپن با این انیمه فاصله زیادی دارد. اما نمایش دادن این صنعت به صورتی که برای همه فرصتهای عالی وجود دارد و امکان رشد برای همه مهیا است، ترفند رسانههاست تا به مخاطبان خود رویای آیدُل شدن را بفروشند.
نویسنده: عبداللهی