پایگاه خبری تحلیلی فرقه نیوز: در حالی که نهادهای رسمی بهائیت، جمعیت جهانی این گروه را حدود هشت میلیون نفر اعلام میکنند، بررسی دادههای واقعی در پلتفرمهای مجازی نشان میدهد، علی رغم اینکه تبلیغ اولین وظیفه هر بهائی به شمار می آید، اما میزان حضور و مشارکت بهائیان در شبکههای اجتماعی نشان دهنده جمعیتی بهمراتب پایینتر از این ادعاست. این پژوهش با استفاده از دادههای آماری از اینستاگرام، تلگرام و یوتیوب، به تحلیل شکاف میان ادعای جمعیتی و واقعیت رسانهای میپردازد و نتیجه میگیرد که یا جمعیت بهائیان آنگونه که ادعا می کنند نیست و یا عده کمی از پیروان این فرقه به صفحات رسمی بهائی اقبال نشان داده اند که هردو بیانگر افول جایگاه تشکیلات بهائیت می باشد.
مقدمه
بهائیت از زمان پیدایش در قرن نوزدهم میلادی، خود را آیینی جهانی با مأموریت ایجاد وحدت در میان نوع بشر معرفی کرده است. در دهههای اخیر، بهویژه با توسعه رسانههای دیجیتال، جامعه بهائی تلاش کرده حضور خود را در فضای مجازی تثبیت کند و با تولید محتوای رسانه ای و چندزبانه، چهرهای صلحدوست و انسانی از خود به نمایش بگذارد.
با این حال، بررسی آماری از میزان بازدید، دنبالکننده و مشارکت کاربران در رسانههای رسمی بهائی، شکافی چشمگیر را میان «ادعای جمعیت جهانی» و «واقعیت حضور رسانهای» نشان میدهد. هدف این پژوهش، سنجش میزان واقعی جمعیت بهائیان با استفاده از اقبال پیروان بهائی به صفحات متعلق به این گروه در فضای مجازی و تحلیل این پدیده می باشد.
روش تحقیق
روش تحقیق این مطالعه، تحلیل محتوای کمی و کیفی است.
دادهها از سه منبع اصلی جمعآوری شدهاند:
دادهها در مهرماه ۱۴۰4 (اکتبر ۲۰۲5) استخراج و در جدولهای آماری تنظیم شدهاند.
یافتهها
|
ردیف |
نام صفحه |
توضیح فعالیت |
دنبالکننده |
درصد از جمعیت ادعایی |
|
1 |
Bahá’í International Community |
نهاد رسمی جهانی، |
10,200 |
13/0 |
|
2 |
Bahá’í World News Service |
خبرگزاری رسمی |
22,900 |
28/0 |
|
3 |
bahai.payam |
صفحه تبلیغی |
15,800 |
19/0 |
جمع کل دنبالکنندگان:48,900 نفر
نسبت به جمعیت ادعایی (۸ میلیون): 6/0 درصد
|
ردیف |
نام کانال |
اعضا |
حوزه فعالیت |
|
1 |
آئین بهائی |
3,741 |
محتوای عمومی و معرفی بهائیت |
|
2 |
کانال بهائیان در آئینه مطبوعات |
220 |
مرکز اسناد جامعه بهائی در مطبوعات |
|
3 |
ضیافت |
3,119 |
اطلاعرسانی ضیافت های ماهانه |
|
4 |
کتابخانه نور |
8,161 |
متون مقدس و آموزشی |
|
5 |
پیامهای بیتالعدل اعظم |
1,750 |
پیامهای رسمی مرکز جهانی بهائی |
|
6 |
بهائیان ایران |
4,916 |
اخبار فارسیزبان |
|
7 |
کانال رسمی سایت آئین بهائی |
4,916 |
سایت رسمی بهائیان فارسی زبان |
جمع کل اعضا (با احتمال تکرار): حدود 20,000 نفر
تخمین اعضای واقعی غیرتکراری:10 تا 12 هزار نفر
این عدد در مقیاس جهانی معادل 15/0 درصد از جمعیت ادعایی است.
|
ردیف |
نام کانال |
نوع محتوا |
دنبال کنندگان |
|
1 |
آئین بهائی |
معرفی تعالیم و تاریخ بهائی |
17500 |
|
2 |
خبر گزاری رسمی جامعه بهائی |
اخبار و فعالیتهای جهانی |
8180 |
جمع کل اعضا (با احتمال تکرار): حدود 25,700 نفر
تخمین اعضای واقعی غیرتکراری: 15 تا 17 هزار نفر
این عدد در مقیاس جهانی معادل 32/0 درصد از جمعیت ادعایی است.
میزان مشارکت در Like & Comment نیز بسیار پایین است و نشان از مخاطبان محدود این صفحات دارد.
تحلیل دادهها
الف. تحلیل عددی
با استناد به آمار رسمی منتشرشده از سوی نهادهای وابسته به جامعه بینالمللی بهائی (BIC)، جمعیت جهانی بهائیان حدود ۸ میلیون نفر برآورد میشود. با این فرض، اگر تنها ۵ درصد از این جمعیت در فضای مجازی فعال باشند، انتظار میرود دستکم چند صد هزار دنبالکننده در صفحات رسمی و پلتفرمهای اصلی بهائی حضور داشته باشند. با این حال، بررسی دادههای واقعی نشان میدهد که مجموع دنبالکنندگان صفحات رسمی و معتبر این تشکیلات در شبکههای اجتماعی، کمتر از ۸۰ هزار نفر است؛ رقمی که معادل تنها ۰۱/۰ درصد از جمعیت ادعایی بهائیان است.
ب. تحلیل محتوایی
محتوای رسانههای بهائی عمدتاً در سه محور خلاصه میشود:
در عین حال، هیچیک از رسانههای رسمی به نقدها و مباحث تاریخی و اعتقادی بهائیت (مانند ادعای قائمیت علیمحمد شیرازی یا نقش استعمار در گسترش بهائیت) نمیپردازند. شاید همین گزینش محتوایی باعث شده فضای رسانهای آنان فاقد گفتوگو و جذب غیربهائیان باشد.
بحث و تفسیر
اختلاف فاحش میان جمعیت ادعایی و حضور واقعی در فضای مجازی، از چند منظر قابل تحلیل است:
در مجموع، فاصله چشمگیر میان جمعیت ادعایی و میزان واقعی حضور مجازی بهائیان، نهتنها پرسشهایی جدی درباره دقت آمار رسمی این تشکیلات برمیانگیزد، بلکه میتواند نشانهای از بحران ارتباطی و ناکامی در راهبردهای تبلیغی جامعه بهائی در عصر رسانههای دیجیتال نیز تلقی شود.
نتیجهگیری
تحلیل دادههای فضای مجازی نشان میدهد که ادعای جمعیت هشتمیلیونی بهائیت با واقعیت آماری حضور در فضای مجازی آن همخوانی ندارد. در جهانی که حضور آنلاین به یکی از شاخصهای روشنِ قدرت اجتماعی و گسترش فرهنگی تبدیل شده است، دادههای موجود نشان میدهد جامعه بهائی در عمل یک اقلیت محدود، منسجم و احتمالا سازمانمدار است، نه یک جامعه جهانی فراگیرِ در حال گسترش.
به نظر میرسد این ساختار احتمالا سازمانمدار، از نوعی بحران درونی رنج می برد؛ بحرانی که بهویژه پس از عملکرد ضعیف و تصمیمگیریهای پرچالش «بیتالعدل اعظم» شدت یافته و موجب کاهش اعتماد و وابستگی عاطفی پیروان به نهاد مرکزی شده است. در نتیجه، بخش زیادی از اعضای بدنه بهائی تمایل چندانی به حمایت از کانالها و صفحات رسمی این تشکیلات نشان نمیدهند و از اطاعت تبلیغی یا مشارکت مجازی در برنامههای سازمانی سرباز میزنند.