۱۳:۵۴
۱۴۰۴/۰۴/۱۴
بررسی وضعیت حجاب و آسیب‌های اخلاقی در فرقه احمدالحسن بصری

از تضعیف حیا تا فروپاشی خانواده؛ انکار واجبات شرعی و تبلیغات اغواگرانه در فرقه یمانی

از تضعیف حیا تا فروپاشی خانواده؛ انکار واجبات شرعی و تبلیغات اغواگرانه در فرقه یمانی
حجت‌الاسلام سید حسن پورآذر، از مروجین سابق فرقه احمدالحسن بصری، در گفت‌وگویی افشاگرانه از سستی حجاب، روابط آزاد و آسیب‌های اخلاقی گسترده در شاخه‌های مختلف این فرقه پرده برداشت و نسبت به انحرافات فکری و اجتماعی جریان یمانی هشدار داد.
کد خبر: ۱۸۴۰۹

پایگاه خبری تحلیلی فرقه نیوز: حجت‌الاسلام سید حسن پورآذر، از مستبصرین و مروجین سابق فرقه یمانی، در گفت‌وگوی اختصاصی با فرقه نیوز، به تشریح دیدگاه‌ها و عملکردهای متفاوت شاخه‌های مختلف فرقه احمدالحسن بصری درباره حجاب و مسائل اخلاقی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه فرقه احمدالحسن بصری چند شاخه دارد، بیان کرد: شاخه «مکتب» که در نجف دفتر دارند، شاخه «رایات سود» که در لندن مستقر هستند و شاخه‌های دیگری نیز وجود دارد.

پورآذر درباره احکام حجاب در این فرقه‌ها افزود: رایات سود به صراحت اعلام می‌کنند که حجاب واجب نیست و زنانشان معمولاً روسری ندارند و آزادی کامل در پوشش دارند. اما در شاخه مکتب، هرچند نمایندگان شاخص – مانند سید حسن حمامی، شیخ واسق سید حسینی، شیخ ناظم عقیدی و شیخ حبیب سعیدی – روحانی هستند، اما برخلاف رایات سود، هیچ‌گاه صراحتاً نمی‌گویند که حجاب واجب شرعی نیست؛ بلکه می‌گویند اجبار به حجاب درست نیست و انسان باید در جامعه آزاد باشد که حجاب داشته باشد یا نه. یعنی حجاب در اصل واجب است اما اجبار در اجرا را رد می‌کنند. مثل نماز که واجب است ولی اجبار در آن نیست.

پورآذر تاکید کرد: اما این اصل به واسطه برداشت افراطی توسط برخی پیروان مکتب، به تضعیف و سستی در رعایت حجاب انجامیده است. مشاهده موارد متعدد نشان می‌دهد که برخی بانوان حتی در جمع‌های خانوادگی نزد نامحرم، حجاب مناسب و کاملی ندارند یا روسری به سر نمی‌کنند. در برخی خانواده‌های پیرو این فرقه حتی متعه‌هایی با خانم‌هایی که حجاب کامل ندارند گزارش شده است.

وی ادامه داد: برخی از دوستان ما که مدتی با این فرقه ارتباط داشتند، دلیل قطع ارتباط‌شان را همین بی‌توجهی به حجاب و مختلط بودن جلسات زن و مرد و فقدان مرزهای شرعی می‌دانند؛ تا جایی که باعث ناراحتی اعضای خانواده و حتی جدایی و طلاق در برخی موارد شده است.

این روحانی مستبصر درباره نحوه تبلیغ در این فرقه گفت: برخی از بانوان پیرو احمدالحسن برای تبلیغ، عکس پروفایل جلب‌کننده یا صدای نرم و نازک و جذاب خود را به کار می‌گیرند تا مخاطب جوان را جذب کنند. این رفتارها از نظر اخلاقی و شرعی کاملاً مردود بوده و یکی از بسترهای ایجاد فساد در این جریان، همین تبلیغات ناسالم است. حتی بعضی از افرادی که جذب فرقه شده‌اند، پیش از این هم تعلق خاطر به حجاب نداشتند و بی‌حجابی و آرایش را مطلوب می‌دانستند.

وی خاطرنشان کرد: حتی افرادی را سراغ دارم که قبلاً همسرشان با چادر بود، اما از وقتی به این فرقه پیوسته‌اند، چادر را کنار گذاشته‌اند و با مانتو و آرایش در جامعه حاضر می‌شوند. اغلب این افراد قبلاً هم روحیه تمایل به عدم چادر و آرایش را داشته‌اند ولی تصور می‌کردند خلاف دین است، اما حالا با توجیهات انحرافی فرقه خیال خود را راحت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام پورآذر با اشاره به آسیب‌های مجازی این جریان یادآور شد: در فضای مجازی ابتدا مبلغان فرقه به صورت خصوصی (پی‌وی) با خانم‌ها گفت‌وگو می‌کردند و همین عامل فساد و ایجاد اختلاف و بدبینی بین خانواده‌ها بود. بعد دستور داده شد که در گروه‌ها و با حضور شخص ثالث ارتباط بگیرند اما این مساله نیز رعایت نشد و تخلفات ادامه پیدا کرد. حتی گروهی به نام "کرکس‌های دعوت" تشکیل دادند و تصاویر خانم‌هایی که پیرو این جریان بودند و اختلاف فکری داشتند را منتشر کردند که باعث بی‌آبرویی شد و بعد جلوی این گروه گرفته شد.

پورآذر تاکید کرد: نمی‌توان گفت همه پیروان مکتب فساد دارند، اما حقیقتاً با تفسیر نادرست اصل آزادی و بی‌توجهی به حجاب، زمینه‌های انحراف اخلاقی برای بسیاری فراهم شده و آسیب‌های اجتماعی، خانوادگی و حتی طلاق در برخی خانواده‌های پیرو این جریان شکل گرفته است؛ هرچند این وضعیت در شاخه مکتب به افراط رایات سود نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت این فرقه‌ها به صورت زیرزمینی و بدون نظارت شرعی و اجتماعی، ارتباط آزاد زن و مرد را در پی داشته و هر جا چنین محیط‌هایی شکل گیرد، بی‌تردید مسائل شرعی و اخلاقی ضایع می‌شود. هر چند نمی‌توان این رفتارها را مطلقاً به "مکتب" نسبت داد، اما مشاهده موارد متعدد حکایت از ایجاد زمینه‌های جدی فساد، سستی حجاب و تزلزل اعتقادی و خانوادگی دارد. در شاخه رایات سود علاوه بر این‌ها، نه تنها حجاب را واجب نمی‌دانند بلکه حرمت روابط جنسی نامشروع را هم زیر سوال می‌برند.

گزارش خطا
ارسال نظر