فرقه نیوز، مثال احمد بصری در کتاب در پاسخ به سؤالی درباره شخصیت یمانی، روایتی را از کتاب بشاره الاسلام نقل کرده و با استدلال به آن مدعی میشود که خودش جانشین امام زمان عج است:
قال رسول الله ص: ثم ذکر شاباً فقال إذا رأیتموه فبایعوه فإنه خلیفة المهدی
(المتشابهات، احمد الحسن ، ج4 ، س 144)
احمد منبع اصلی این روایت را کتاب بشاره الاسلام معرفی میکند!
متن این روایت در بشاره الاسلام:
عن ثوبان قال: قال رسول الله صلى الله عليه واله يقتل عند کنزکم ثلاثة کلهم ابن خليفة ثم لا يصير الى واحد منهم، ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقتلونهم قتلا لم يقتله قوم ثم ذکر شابا فقال اذا رأيتموه فبايعوه فانه خليفة المهدى.
رسول خدا ص فرمود سه تن که هر سه فرزند خليفه باشند در دوران زمامدارى شما بر سر رياست دنيوى کشته مى شوند سپس زمام کار به هيچ يک از آنان نمیرسد. آنگاه بیرق هاى سياه از جانب مشرق زمين نمايان مى شود (واهل فتنه) را آن چنان مى کشند که تا آن زمان هيچ قومى را بدان سان نکشته باشند. سپس رسول اکرم به وجود یک جوان (به عنوان جانشین حضرت مهدی ع ) اشاره کرد و فرمود وقتی او را دیدید با او بیعت کنید چرا که او جانشین مهدی ع است.
این روایت در کتاب عُقد الدُرَر فی أخبار المنتظر نوشته يوسف بن يحيي مقدسي شافعي سلمي (متوفی 685 هـ ) ، باب 4 فصل 4 چنین آمده است.
و عن ثوبان رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه و سلم:يقتل عند کنزکم ثلاثة کلهم ابن خليفة ثم لا يصير الى واحد منهم، ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقتلونهم قتلا لم يقتله قوم» ثم ذکر شیئا، فقال: «اذا رأيتموه فبايعوه: ولو حبواً علی الثلج، فانه خليفة الله المهدى!!
رسول خدا ص فرمود سه تن که هر سه فرزند خليفه باشند، در دوران زمامدارى شما بر سر رياست دنيوى کشته مىشوند سپس زمام کار به هيچ يک از آنان نمیرسد. آنگاه بیرق هاى سياه از جانب مشرق زمين نمايان مىشود (واهل فتنه) را آن چنان مىکشند که تا آن زمان هيچ قومى را بدان سان نکشته باشند. سپس رسول اکرم چیزی گفت و پس از آن فرمود وقتی او را دیدید با او بیعت کنید حتى اگر مجبور باشيد چهاردست و پا بر روی برف و یخ راه بروید چرا که او جانشین خدا، مهدی عج است
بنابر این آنچه در عُقد الدُرَر آمده است حاوی واژه «شیئاً» (چیزی) است و نه «شاباً»، و عبارت خلیفه الله المهدی «جانشینِ خداوند، مهدی ع» است و نه خلیفه المهدی «جانشینِ مهدی ع».
با مطالعه دقیق این روایت از منبع اصلی آن درمیابیم که این روایت هیچ دلالتی با احمد بصری ندارد و مربوط به خود حضر حجت ع است اما نکته دیگر این است که در این مسئله بی سوادی و نا آگاهی احمد بصری مشخص میشود چرا که این مسئله نشان میدهد تا چه اندازه این شخص نسبت به روایات بی اطلاع است که از اصل این روایت هیچ چیزی نمیداند.
اما بی سوادی احمد بصری و انصارش آنجا اوج میابد که در میابیم کتاب بشاره الاسلام پنج نسخه (پنج چاپ) دارد حیدریه نجف اشرف؛ مکتبه نینوی؛ آل البیت (قدیم)؛ موسسه بعثت؛موسسه بلاغ(جدید) و این خطایی نوشتاری (تایپی) فقط در نسخه موجود نزد انصار احمد بصری (نسخه حیدریه) وجود دارد و بقیه نسخهها این روایت را به صورت صحیح آوردهاند!!!
برای نمونه نسخه نینوا در زیر آورده شده است.
واقعا شخصی که حتی نمیتواند بفهمد که در یک چاپ خطایی نگارش وجود دارد چگونه ادعایی علم امامت دارد؟! و یا باید بگویی که خیر او نسبت به این اشتباه آگاهی داشته و عمدا چنین عملی را انجام داده که در آن صورت طبق روایت پیامبر جایگاه او در آتش است.
در بحث تکمیلی لازم به ذکر است این حدیث را همچنین گروهی از علمای حدیث به شکل محتوایی نقل کردهاند از جمله : ابوعبدالله ابن ماجه قزوینی و ابو عمرو دانی و ابونعیم اصفهانی نیز عبارات ثم ذکر شیئاً فقال: خلیفة الله المهدی، «سپس رسول اکرم چیزی گفت و پس از آن فرمود: سپس جانشین خدا مهدی عج میآید». را نقل کردهاند این حدیث همچنین در کتاب سُنن ابن ماجة تالیف ابن ماجه قزوینی (ف: 273 هـ.ق) آمده است. تصویر صفحه محل شاهد در نسخه خطی این کتاب مربوط به سال 1136 هـ.ق (1724م) در زیر آمده است. / ندای شیعه