از شباهتهای جریان مدعی یمانی (احمد الحسن گاطع) و فرقه ضاله بابیت و بهائیت میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- احمد الحسن گاطع نشان خود را نقش ستاره منحوس داود قرار داده، علی محمد شیرازی نیز نوشتهای درون ستاره داود داشته که در آن اذکاری قرار داده است.
- مدعی یمانی ادعای علم غیب دارد و میرزا حسینعلی مازندرانی نیز در بهائیت ادعا دارد ظهور خداوند بوده است.
- جریان بابیت که مادر بهائیت بوده و هم جریان یمانی با ادعای ارتباط و بابیت امام زمان شروع کرده و بعد به ادعاهای دیگر کشیدهاند احمد حسن گاطعی ادعای ارتباط مکرر با امام زمان دارد علی محمد باب نیز در ابتدا ادعای بابیت امام زمان را داشت.
ادعاهای گاطعی:
- سید یمانی بودن، دیدار مکرر امام زمان(عج)، وصی و رسول امام مهدی(عج) بودن، فرزند امام مهدی(عج) بودن، خود را اول المهدیین نامیدن، اتخاذ القابی مانند بقیه آل محمد، الرکن الشدید. المؤید بجبرئیل، المسدد بمیکائیل، المنصور بإسرافیل.
ادعاهای علی محمد باب:
باب و نایب خاص امام زمان(عج) در مرحله اول، ادعای مهدویت و قائمیت مرحله دوم، ادعای نبوت در مرحله سوم، ادعای الوهیت در مرحله نهائی
ادعاهای میرزا حسینعلی نوری پیامبر کذاب بهائیان:
جانشینی علی محمد باب، خود را من یظهره اللهی خواندن، ادعای پیامبری و رسالت، ادعای خدایی کردن، ادعای خالقیت
- احمد حسن گاطعی ادعا دارد میخواهد انحرافات حوزه علمیه را برطرف کند در حالی که اخراجی حوزه علمیه است علی محمد باب نیز چون در ابتدا مورد حمایت روسیه بود از طبقه کارگر استفاده کرده و خود را حامی آنها معرفی میکرد.
- شعار در دست داشتن تاویل آیات و استفاده ابزرای از احادیث و روایات
- به وجود آوردن تشکیلات حزبی و ساختار تشکیلاتی تحت نظر حامیان اصلی خود
- احمد الحسن گاطعی در بیانیههایش به کرات قرآن را اشتباه میخواند باب نیز در جلسات متعدد قرآن را اشتباه خوانده و عربی را به اشتباه مینوشت اما با وجود انتقاد فراوان از وی باز اصرار داشت همانگونه بخواند زیرا برخی گروههای شیطانی به تعمد قرآن را نادرست میخوانند تا معنویت قرآن تاثیری بر آنها نداشته باشد.
- توهین به علماء و مراجع از وجوه مشترک همه این نحلههاست. سرکردگان جریان بابیت و بهائیت در سخنرانیها و کتب خود به بزرگان دینی، شیعی و حتی ملی بسیار توهین میکنند از جمله جناب امیر کبیر که مورد لعن بهائیان است و بدستور محافل محلی از بازگوکردن آن نزد ایرانیان خودداری میکنند.
- این نحلهها به دلیل ماهیت خود همیشه وابسته به دیکتاتورها و کشورهای استعماری زمان خود هستند. بابیت و بهائیت در ابتدا مورد حمایت روسیه بوده اما به تدریج با زورآزمائی بیشتر انگلستان در منطقه، آنها نیز خود را به دامان انگلستان انداخته و از روسیه جا شدند. جریان کذاب حسن گاطعی ملقب به حسن الیمانی در زمان صدام حسین دیکتاتور عراق و با کمک استخبارات کشور عراق بعد از انتفاضه شعبانیه شیعیان به جهت ایجاد انشقاق در جامعه شیعی به وجود آمد مطالعه زندگی سرکرده این جریان شوم، روابط بسیار نزدیک وی با استخبارات عراق و حتی عضویت برخی از آنها در حزب بعث عراق، به روشنی ماهیت این جریان را نمایان میکند جریانی که در حال حاضر نیز با دستگاههای امنیتی کشورهای حامی صدام حسین و حامی سلفیت ارتباط برقرار کرده و از سوی آنها حمایت میشود.
- دوری از تقالید و سنتها، با دستور روشنی از احمد الحسن گاطعی ترک تقالید واجب شمرده شده است مانند دستورات باب و میرزا حسینعلی مازندرانی که به تدریج باعث شد لطاهره قزوینی» معروف به «قرهالعین» در دشت بدشت برهنه شده و فریاد زد امروز روزی است که قیود تقالید شکسته شد.
-دست بردن به قیام مسلحانه مانند قیام باب علیه حکومت امیر کبیر و اقدامات بسیار آنها در ترور شبیه جریان یمانی است که با ایجاد پادگان «الزرگه» به همراه گروه جیش السماء برای نابودی دولت عراق و مراجع تقلید برنامه ریزی کرده اما شکست خورد.