پایگاه خبری تحلیلی فرقه نیوز: در شرایطی که جبهه کفر و استعمار نوین با همه توان در برابر آرمان عدالت و معنویت ایستاده است، مسئله شبکه مقاومت و همبستگی جهانی بیش از پیش اهمیت مییابد. این مصاحبه در پی آن است تا ابعاد و ملزومات چنین شبکهای را با نگاه به ظرفیتهای جهان اسلام و ادیان الهی بررسی کند. در رابطه با این موضوع، با حجت الاسلام سید جعفر موسوی نسب، مسئول مرکز تخصصی امامت و مهدویت خراسان رضوی به گفتگو نشستهایم.
فرقه نیوز: در برابر جبهه کفر و استعمار نوین، مهمترین وظیفه پیوند دادن ملتها و جنبشهای آزادیخواه به یکدیگر است تا زمینه عدالت جهانی و ظهور فراهم شود. به نظر جنابعالی، ایجاد شبکه مقاومت و همبستگی جهانی چه ملزوماتی دارد؟
در برابر جبهه کفر و استعمار نوین چند برنامهریزی اساسی باید انجام دهیم. نخست آنکه کشورهای اسلامی همگی قائل به بحث منجی و موعود هستند. این باور مشترک باید به صورت دقیق رصد شود و مجموعههای فرهنگی کشورهای اسلامی بر روی آن متمرکز گردند. در ایران «سند مهدویت» به عنوان یکی از اسناد بالادستی و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب تدوین شده است. اگر این سند تعمیم یابد و با توجه به مشترکات امت اسلامی، به یک سند واحد جهانی تبدیل شود، آنگاه میتوان بر اساس آن برنامهریزی کرد. مؤسسه آینده روشن هر سال «دکترین مهدویت» را برگزار میکند و این ظرفیت میتواند بستر مناسبی برای تبادل تجربه و هماهنگی مراکز اسلامی در راستای همان سند واحد باشد.
فرقه نیوز: پس از تدوین چنین سندی، گام بعدی برای مقابله با استعمار و تحقق عدالت جهانی چه خواهد بود؟
مرحله دوم آن است که پس از پذیرش سند جهانی توسط امت اسلامی، چشمانداز وسیعتری طراحی شود. در این مرحله باید به بحث منجی در ادیان توحیدی توجه کنیم. زیرا منجیباوری میان ادیان الهی و جامعه اسلامی مشترکات مهمی دارد. از اینرو باید نخبگان کشورهای اسلامی و اندیشمندان ادیان مختلف را گرد هم آورد تا روی این مشترکات کار کنند. نشستها و کنفرانسهای مشترک میتواند این همگرایی را تقویت نماید. هدف آن است که عدالتخواهی و عدالتگستری از سطح جهان اسلام فراتر رود و به یک سند جهانی در سطح ادیان توحیدی تبدیل شود.
فرقه نیوز: نقش نخبگان فرهنگی و مراکز بینالمللی در عملیاتی کردن این ایده چیست و چه نمونههایی از آن را میتوان یاد کرد؟
نخبگان فرهنگی ادیان مختلف باید فعالانه در این زمینه وارد عمل شوند. مجموعههای فرهنگی کشورهای متنوع که دغدغه عدالتگستری، مبارزه با ظلم و مقابله با فساد دارند، میتوانند این سند جهانی را پشتیبانی کنند. به عنوان نمونه، در ایران «دکترین مهدویت» هر سال برگزار میشود و همچنین آستان قدس رضوی نشستهایی با حضور ادیان مختلف پیرامون شخصیت امام رضا(علیه السلام) برگزار کرده است. این تجربه نشان میدهد که گسترش همکاری میان نهادهای بینالمللی و مذهبی کاملاً امکانپذیر است. حتی میتوان ادیان غیرالهی را که قائل به عدالت و قسط در جهان هستند، در این مسیر سهیم کرد. در نهایت، این حرکت باید به نقطهای برسد که جامعه اسلامی و جامعه جهانی، هر دو در تحقق عدالت جهانی و زمینهسازی ظهور نقشآفرین باشند.