4. تکثرگرایی دینی رویکردی ایمان گریزانه
موضوعی دیگری که فراماسونری به دنبال آن بود بحث تکثر گرایی دینی است. جریان فراماسونری برای اینکه بتوانند دین نوین خود را در جامعه جهانی فراگیر کند لاجرم باید موضوعاتی را مطرح میکرد و مطالبی را ارائه مینمود که در جامعه جهانی مورد پذیرش واقع شود. در ادامه مباحث گذشته، موضوع دیگری که باید به آن پرداخت تکثرگرایی دینی است.
جریان فرهنگی دیگری که در دو دهه اخیر در ایران بدون عنوان و شناسنامه گسترش یافته جریان ترویج ادیان وارداتی است که باید توجه بیشتری به آن داشت زیرا رگههایی از آن در میان عموم مردم هم دیده می شود این جریان بی نام و نشان در روحیه برخی خواص روشنفکر وجود دارد کثرت گرایی دینی یکی از مباحث فلسفه دین و کلام جدید است که بر حقانیت تمام ادیان الهی و بشری یا آسمانی و زمینی تاکید دارد این مبنای کلامی به مرور زمان در کشور ایران از سوی برخی روشنفکران به یک جریان اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است کثرتگرایی دینی یا پلورالیزم دینی مدعی است که تمام ادیان موجود اعم از الهی و بشری آسمانی و زمینی، تحریف شده و تحریف نشده همه و همه حق هستند و از حقانیت برابری برخوردارند و همه ی متدینان به این ادیان اهل سعادت بوده و بهشتی اند.
مرکز گفتگوی تمدن ها در دولت اصلاحات و سایر مراکز و موسسه های گفتگوی ادیان و مذاهب با تدوین و ترجمه و نشر ادیان و مذاهب غیر اسلامی به ترویج اندیشههای آنها پرداختند این فعالیت ها عمدتا در زمینه مسیحیت یهودیت بودیسم زرتشت و بعضی از فرقه های اسلامی مثل فرقه اسماعیلیه انجام گرفته است بعضی از آثار مربوط به ادیان عبارتند از میترا بینش زرتشت، گزیده کتاب مقدس، اپانیشاد، سیری در تلمود، آیین کاتولیک، دین مهر، یهود، و مسیحیت است.
این کتاب ها غیر از کتاب هایی که در زمینه عرفان ها و آیین های شرقی مانند بودیسم هندوئیسم و امثال اینها منتشر شده است وقتی این کتاب ها رواج پیدا کند مخصوصاً هنگامی که این گونه مباحث به صورت استدلالی و منطقی دنبال نشود کمکم این سوال برای مخاطب پیش می آید که مگر می شود خداوند سبحان همه متدینان به این ادیان و مذاهب را در جهنم می اندازد؟ این استبعاد کمکم جانشین استدلال گشته و شبهه کثرتگرایی دینی را فراهم می آورد.
پاسخ شبهه پیش گفته این است که مگر خدا وعده داده است که همه انسانها را به بهشت ببرد؟ اگر انسانها با علم و عمل به مخالفت دستورات الهی بپردازند چرا باید به بهشت بروند؟ آیا با یک استبعاد می توان مسئله حقانیت و نجات اخروی انسان ها را حل کرد؟ اگر این گونه است پس بعثت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) با چه حکمتی انجام گرفت مگر مشرکان حجاز خالصانه بت پرستی میکردند؟ آن قدر خالصانه بت های شان را عبادت می کردند که گاهی بچه های خود را برای بت ها به قربانگاه می بردند پیغمبر با همین ایمان ها و تجربههای دینی انحرافی مقابله کرد.
این که چگونه این افکار و اندیشه ها در ایران رواج پیدا کرد و چه جریان از آن حمایت می کرد، سوالی است که پاسخ آن را باید در راه های نوفوذ فراماسونری جستجو کرد.