به گزارش فرقه نیوز به نقل از مشرق نیوز،عدنان بن محمد عرعور متولد 1948 در حماة سوریه که نسب خانوادگی او را به شمال جزیرة العرب از قبیلهای به نام عنزه میدانند. وی در عربستان آموزش دید و استادانی چند داشته که مشهورترین آنان بن باز مفتی مشهور و معلوم الحال وهابی بوده است.
وی با انتقاد از تشیع بر اساس مبانی جریان سلفی تکفیری عربستان برای خود توانستی شهرتی نسبی کسب کند و در اولین دوره بحثهای خود جایزه بین المللی نایف بن عبدالعزیز را هم به دست آورد. بسیاری از ناظران او را شیخی تکفیری میدانند که مدعی حمایت از اسلام است اما مواضع او در تکفیر مردم عراق بخصوص در سخنرانیهایش را در تضاد با اسلام حقیقی است.
نکته جالب اینجاست که عرعور مشرب فقهی خاصی ندارد و فتاوایش به تصریح مریدان و شاگردان و وبگاه شخصیاش باری به هرجهت و به قولی بی مبناست. کتابهایی نیز از او منتشرشده که در موضوعات فقهی (احکام قنوت، وصیت شرعی و...)، حدیثی و مسائل روز بوده است و کتبی نیز ظاهرا در دست انتشار دارد. وی حضوری نسبتا فعال در شبکه های مختلف تلویزیونی و ماهواره ای صفا، وصال، بیان، سوریا الشعب و شدا که از لندن پخش میشود، دارد.
در سال 2011 زمانی که وی با سخنرانیهای خود به مخالفت شدید با نظام سوریه پرداخت و سران آن را تکفیر کرد، شبکه خبری الدنیا سوریه اسنادی از سابقه او در ارتش سوریه به معرض نمایش گذاشت که او را برای همیشه رسوا ساخت.
شبکه الدنیا در این مستند که اکنون دیگر روی شبکه یوتیوب در دسترس قرار ندارد، اعلام کرد که اسناد نمایش داده شده ثابت کرده است که وی به هنگام گذراندن دوران خدمت سربازی خود در ارتش سوریه با برخی از همدورهایهای خود رابطه شنیع و نامشروع داشته و به همین دلیل بهشدت توبیخ و در دادگاه نظامی سوریه محکوم شده است.
در بهمن سال 90 روزنامه 'الوطن' چاپ دمشق نوشت عرعور كه در چند جنایت دست داشت و به عربستان پناهنده شد زیر نظر عده ای به شیخ تبدیل شده به صدور فتوا ضد نظام سوریه پرداخته است. "محمد احمد مصطفی الدابی" رئیس هیات ناظران اتحادیه عرب گفت: تصمیم توقف مأموریت هیات به خاطر فتوای "عدنان عرعور" درباره مهدورالدم بودن خون اعضای هیئت اتخاذ شد.
الدابی خاطر نشان كرد فتوای مزبور تهدیدی برای امنیت و سلامت ناظران است و همزمان اقدام های خشونت آمیز را نیز افزایش یافت.
وی افزود این عوامل فضای منفی روانی برای ناظران ایجاد كرد البته اگر تغییری در وضعیت ایجاد شود شورای اتحادیه عرب در نشست آتی خود هیات را باردیگرمامور از سرگیری ماموریت خود در سوریه می كند و ناظران نیز آماده استقرار درمناطق متشنج و معترض هستند.
با این حال، پایگاه خبری دام پرس در مطلبی نوشت که تردیدی نیست که شیخ عدنان عرعور در نوع خود پدیدهای است که بر خلاف اختلافات درباره حقیقت تاثیرگذاری او و اینکه نماینده چه کسی [از مردم و جریانهای سیاسی سوریه] است توانست به بخشی از آنچه انقلاب سوریه نامیده میشود، رنگ و بویی خاص بدهد و به آن مشخصه شخصی خود را ببخشد تا جایی که خیلی از اسامی و اصطلاحاتی که از اسم او مشتق شده است، وارد زبان هواداران و مخالفان نظام سوریه و وارد جملات مدح و ذم آنان شد.
فتاوای شیخ دلقک برای براندازی نظام سوریه
آراء و نظرها درباره تاثیر شیخ عرعور هر چه که باشد، معروف است که «الله اکبر» گفتن برای براندازی نظام، از ساختههای اوست. به طوری که از هواداران خود خواست تا نیمهشب هر شب الله اکبر بگویند و به مدت 40 شب مداومت کنند تا نظام سوریه سقوط کند. مخالفان به این نسخه عمل کردند و 40 شب را هم اجرا کردند ولی نظام سقوط نکرد تا اینکه این نسخه یکی از ویژگیهای مخالفان سوریه شد و فرق نمیکرد که گرایش آنان به سوی لیبرالهاست یا دینگراها یا لائیکها.
پس از نسخه الله اکبر، شیخ عرعور نسخه «قابلمهکوبی» تجویز کرد و از هواداران خود خواست تا در اوایل بحران در سوریه، در بالکنهای منازل خود یا در خیابانها بر پشت قابلمهها بکوبند و بیشترین سر و صدا را تولید کنند و به آنان وعده کرد که این سر و صدا در سرنگونی نظام سوریه تأثیر خواهد داشت.
برخی هواداران نظام سوریه میزان تاثیر این شیخ سنی سلفی افراطی را اندک و او را دلقک میدانند. "حتی رفیق لطف روزنامهنگار معروف در یکی از برنامههای «ناگفتههای باباعمرو» اعلام کرد که مخالفان نظام شیخ عرعور را مسخره میکنند و احترامی برای او قائل نیستند اما این امر را آشکارا نمیگویند"، هرچند که باید گفت که برخی از مخالفان، شیخ عرعور را مورد احترام خود میدانند.
عرعور؛ مفتی بزرگ!
جالب اینجاست که در میان تمام فتاوای مورد تمسخر وی که گاه باعث شده سخنرانیهای او را لابلای کلیپهای تام و جری بگنجاندند به شکلی که فتاوای او باعث خنده تام هم می شود.
اما با این حال وی در یکی از برنامههای تلویزیونی در فتوایی محکم و قاطع و مخالف با بسیاری از اهل سنت تأکید میکند من معتقدم الآن (امام) مهدی(علیهالسلام) موجود و زنده است. گویا به نحوی قصد دارد این موضوع نیز در میان دیگر مطالبش به سخره گرفته شود.
و در برنامهای دیگر میگوید پیوند و اتفاق شیعه سنی در موضوع مهدی علیه السلام تنها در نام وی است که "مهدی" است نه بیشتر در همین برنامه برای تمسخر روایتی درباره امام زمان علیهالسلام هم جد و مادر امام حسین علیهالسلام (حضرت زهرا سلاماللهعلیها) را ایرانی و نعوذ بالله کافر میداند هم جد پدری ایشان (رسول خدا صلی الله علیه و آله).
عرعور مغضوب و مورد اعتراض علمای اسلام
غیر از فتاوای وحشیانه عرعور درباره شیعه کشی و توهین او به رسول خدا صلی الله علیه و آله دیگر مطالب او نیز در حوزههای اخلاق، تربیت، تاریخ، فقه و... مورد اعتراض علمای جهان اسلام قرار گرفته که از آن جمله میتوان به این افراد اشاره کرد:
- شیخ محمدبن صالح العثیمین
- شیخ صالح بن فوزان الفوزان
- شیخ احمد بن یحیی نجمی
- شیخ عبدالله بن صالح الغدیان
- شیخ عبدالله بن عبدالرحمن البسام
- شیخ عبید بن عبدالله الجابری
- شیخ زید بن هادی المدخلی
- ....
تغییر رویه و اقبال مخالفان سوری به شیخ
اگر تا قبل از این، حرفهای شیخ عرعور سبب خنده و تمسخر برخی هواداران نظام سوریه میشد و سبب میشد او را به دلیل این نسخهها و عمل کنندگان به این نسخهها را به تمسخر بگیرند و حرفهایش را یک مشت خزعبل بدانند که نشانه ضعف عقلی شیخ عرعور و هوادارانش است، اما حقایقی به دست آمده نشان میدهد که فراخوانهای او در ابتدا با اقبال در طیفهای مختلف مخالفان روبهرو شد و چندان فرقی میان لائیکها یا متدینها نبود. این حقیقت، از مؤثر بودن شیخ عرعور بر روان و روحیه مخالفان و نشان از توانایی عرعور در کنترل کردن بخشی از رفتار مخالفان دارد؛ حال عقیده هوادارانش هر چه میخواست باشد فرقی نمیکرد.
شیخ عرعور در میان کسانی که هوادار او هستند و منتسب به جریانهای دینی مانند اخوان المسلمین [سوریه] هستند، دارای القابی مانند «شیخ انقلاب» یا «فرمانده میدانی» است. اینها، این شیخ را رکن اساسی ارکان انقلاب میدانند و دستورات اوست که اتفاقات را ایجاد میکند و به عقیده خودشان سبب جریان آن در مسیر درست میشود.
اما در میان هواداران نظام سوریه، شیخ عرعور سمبلی از نمادهای افراطگرایی و تعصب دینی و یکی از دعوتکنندگان به فتنه مذهبی و تحریک فرقهای و مرجعی برای فتاوای قتل و خشونت است. استناد این افراد هم، برخی سخنان شیخ عرعور است که در آن به مردم شیعه و سران سیاسی آن در لبنان، عراق و ایران حمله میکند. همچنین دیگر سخنان وی که نشان داده است ریخته شدن خون مردم برای او اهمیتی ندارد بخصوص آن سخن او که مرگ 100 هزار نفر از مردم شهر حلب یا دیگر جاها برای او بیاهمیت است.
علاوه بر این او از گروههای مسلح تروریستی مانند گروهک ارتش آزاد سوریه دفاع کرده و این گروهک را تنها نماینده قانونی و شرعی مردم سوریه و انقلاب[!] این کشور میداند.
بنابراین سادگی است که عرعور را به تمسخر و استهزاء محدود کنیم. این آدم، به هر حال یاران و مریدانی دارد. او از جماعت اخوان المسلمینی است که مخالفان خارج از سوریه را هدایت میکند و نقشی مهم در عملیات مسلحانه و تشکیل گروهک ارتش آزاد داشت. علاوه بر این او توانست بیشتر مخالفانی که خود را لائیک میدانستند، با سخنرانیهایش جذب کند و با کلمات ابتکاریاش بر آنان سلطه پیدا کند.
شیخ دیکتاتور و بیمعارض معارضان سوری
مهمتر از آنچه بیان شد و دلیلی است بر موثر بودن سخنان عرعور، این است که شیخ عرعور تنها شخصیت در میان مخالفان سوریه است که هیچ یک از معارضان نمیتواند علنا از او انتقاد کند؛ چه سیاسی چه دینی. حال این مخالفان چه اشخاص باشند چه هیئتها چه شوراها.
ناگفته نماند که یک سال پیش به هنگام تاسیس اتحادیه هماهنگیهای انقلاب، شیخ عرعور سیلی محکمی به این اتحادیه زد وقتی که گفت این اتحادیه نماینده هیچ کسی از مردم نیست و این اتحادیه تنها سکوت کرد و جوابی نداد بلکه بعدا نیز برخی اعضای وابسته به این اتحادیه در شبکههای ماهوارهای مانند وصال که سخن میگفتند، تملق شیخ را میگفتند و در بزرگداشت و اظهار نهایت احترام خود برای عرعور و اندیشه و شخصیت او دریغ نمیکردند.
حتی فراتر از این، ما شاهدیم که برخی افسران و فرماندهان گروهک ارتش آزاد با شیخ عدنان عرعور بیعت میکند و نقش رهبری و هدایتگونه او را به رسمیت میشناسد چه از ریاض الاسعد فرمانده این گروهک گرفته تا سروان فراری عمار الواوی و خالد الحمود و دیگران که افسران رده پایینتر آن هستند. شما باید آنان را در شبکههای ماهوارهای مانند وصال ببینید که در حضور عرعور قرار دارند و حرفهایشان را بشونید تا میزان سلطه این آدم و سیطره او بر آنان روشن شود.
فرزندان عرعور
عرعور همانند عریفی مفتی دیگر معارضان سوری از دور دستی بر آتش دارد. در میان چهار فرزندش درباره پدر اختلاف نظر وجود دارد. در این میان ظاهرا جابر فرزند خردسال او، بیشترین اختلاف را با پدر دارد. وی در برنامه ای زنده چنین از پدر انتقاد می کند:
مجری: جابر پدرت میتواند در سوریه مانند رئیس جمهور حکومت کند؟
جابر(فرزند عرعور): نه! این رو نمیخوام!
مجری: نمیخواهی؟! برای چی؟!
جابر: برای اینکه دنیا رو (همه چیز رو) تغییر خواهد داد! جلوی نصف مواد غذایی رو میگیره! صابون، شامپو، شکر، چای..
مجری: پس چطور میخواهی زندگی کنی اگر همه این چیزها رو ممنوع کنه؟
جابر: نمیدونم!
مجری: تو خودت رو جدا کردی؟
جابر: بله!مجری: از چی؟
جابر: از شیخ عدنان!
مجری (با حالت شوک شده! رو به دوربین و خطاب به شیخ عرعور): حرف خیلی گندهای میزنه شیخ!
مجری برای بار دوم: از شیخ عدنان خودت رو جدا میکنی؟
جابر: بله!
مجری: چرا؟
جابر: (ادای پدرش رو در میاره میگه) بشار اسلحه داره میجنگه شیخ رو صندلی نشسته دستور میده فلان شهر قیام کنید به پاخیزید! بیرون برزید! اما بشار سلاح رو به کار میگیره و کار رو تمام میکنه! (و همینطور ادامه میدهد به تقلید از کارهای پدرش) به خدا بشار از تو بهتره! (کارش درست تره!) چطور میخواهی مردم پیروز بشن؟ از روی صندلی؟
مجری: بعضی وقت ها هم به پا میخیزه شیخ!
جابر: بله به پامیخیزه! اما از روی صندلی! نه اینکه بره سلاح دست بگیره! بلند میشه حرف میزنه! بلند میشه گریه میکنه! (ادای گریه کردن پدرش رو درمیاره!) این چه رفتاریه؟ غیر ممکنه سوریه اینطوری پیروز بشه!
مجری: حالا جدا شدی به کی پیوستی؟
جابر: در وسط! نه بشار نه این! فقط با انقلابیون
چندی قبل العربيه اعلام كرد که يكي از مخاطبان این شبكه، یک شیوخ مشهور را با سؤال خود در انفعال قرار داده و از او پرسيده كه "چرا چهار پسرش براي جهاد به سوريه نرفته اند؟" و منظور وی، شيخ عدنان عرعور بود.
اخيرا بعضي شیوخ تکفیری از جمله العريفي و عرعور مورد حملات شديد رسانهاي قرار گرفته اند و بسیاری از کاربران و فعالان اینترنتی آنان را به خيانت و نفاق متهم مي كنند و مورد تمسخر قرار ميدهند.
از تمیزی صورت و لباس و خط اتوی لباسش میتوان به میزان حضورش در جبههها پی برد.
حازم عرعور در میان فرزندان عدنان عرعور بیش از دیگر برادران بات پدر خود همراهی می کند و در برنامه های تلویزیونی و مساجد به تبیین و توضیح مطالب پدر می پردازد.
دستور ترور بزرگان و مشاهیر شیعه
به گزارش ابنا، مقامات امنیتی سوریه قاتلین شهید شیخ "عباس لحام" امام جماعت حرم حضرت رقیه (س) را بازداشت کردند.
بر اساس این گزارش این گروه تروریست در اعترافات خود گفته اند: دستوراتی را از "عدنان عرعور" مفتی برجسته وهابی، دریافت کردند و در قبال اجرای عملیات شهادت وی اموالی را دریافت کردند. عرعور که مدعی لزوم اتحاد ادیان بوده است، هرکس را در آشوبها و شورشها شرکت نکند کافر می داند.
وی پیش از این در برخی شبکه های ماهواره ای به شدت به شیعیان اهانت و آنان را مشرک خوانده بود.وی همچنین از چهره های مخالف دولت سوریه است و خواستار سرنگونی حکومت فعلی و برقراری حکومتی در سوریه است که داری تفکر وهابی و ضد شیعی و علوی باشد.
شیخ "عباس لحام" امام جماعت حرم حضرت رقیه(س) حدود یک هفته گذشته، 24 اردیبهشت ماه، از سوی عناصر تروریستی وابسته به وهابیت در دمشق به شهادت رسید. وی پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا و خارج شدن از حرم حضرت رقیه(س)، از سوی گروهی که خود را در یکی از کوچههای اطراف حرم مخفی کرده بودند، هدف گلوله قرار گرفت.
یک ماه قبل نیز حجت الاسلام والمسلمین "سید ناصر العلوی " خطیب و امام جماعت حسینیه "العلویه" نیز در منطقه زینبیه دمشق با مسلسل مورد هدف قرار گرفت و به شهادت رسید.
شمار زیادی از شهدای حوادث تروریستی در سوریه را شیعیان و پیروان اهلبیت(ع) تشکیل میدهند.
گروههای تروریستی مسلح که از سلفیان به شمار میروند تاکنون با اجازه فتوا از مفتیهای وهابی و تکفیری اقدامات تروریستی فاجعه باری را علیه شهروندان سوری به ویژه شیعیان مرتکب شده اند
وی در یکی از اظهارات خود در يک نوار ويدئوئي شيعيان سوريه را تهديد به قتل عامي وحشتناک مي کند.
وي در تهديد خود مي گويد: بايد شيعيان کشته، گوش آنها را چرخ کرده و جسد آنها جلوي سگها انداخته شود تا آنها را بدرند
عدنان عرعور درکنار تندروهاي وهابي و سلفي در سوريه عليه نظام حاکم ايستاده و با ديگر مخالفان دولت "بشار اسد" رؤياي ايجاد يک حکومت ضد شيعي هم جهت با وهابيت را در سر مي پروراند.
مسافرت برای جمعآوری کمکهای مالی برای معارضان سوری
«عبدالرؤوف الشایب» سخنگوی انقلابیون 14 فوریه گفته بود :اکنون خبرهایی از ورود عدنان عرعور از حامیان مخالفان مسلح در سوریه به بحرین منتشر شده و او قصد دارد برای ارائه کمکهای مالی و لجستیکی به عناصر مسلح در سوریه، کمکهای مالی بیشتری جمع آوری کند ظاهرا علاوه بر جمع آوری کمکهای مالی وی به تحریک و تشدید سرکوب شیعیان بحرین نیز پزداخته است.
عبای «عدنان عرعور» در این سفر به صورت علنی در مسجد "شیخان" در منطقه "الرفاع" بحرین به مزایده گذاشته شد .
این مزایده با پیشنهاد هزار دیناری «عبدالحلیم مراد» از نمایندگان مجلس بحرین، آغاز شد. در نهایت این عبا به مبلغ 15 هزار دینار توسط فردی به نام «عارف الکوهجی» خریداری شد.
ورود عرعور به بحرین یک روز پس از انتشار خبر کشته شدن یکی از تروریستهایی صورت گرفت که از بحرین به سوریه اعزام شده بود.
برگزار کنندگان این مزایده مدعی شدند پول فروش این عبا برای کودکان سوریه مصرف خواهد شد! این درحالی است که کودکان سوریه یکی از قربانیان اصلی جنگی هستند که گروههای مسلح و تروریستی با حمایت غرب و هم پیمانان منطقهای آن به ویژه عربستان، قطر و ترکیه به راه انداختهاند.
ادعای جمع آوری و رساندن این پولها و کمکهای مالی به دست کودکان سوری در حالی است که حدود دو ماه قبل نماینده سازمان جهانی بهداشت در سوریه اعلام کرد، هیچ کدام از کمکهایی که کشورهای عربی برای کمک به آوارگان و مردم سوریه وعده داده بودند، به دست این سازمان نرسیده است.
«الیزابت هوف» در جریان بازدید از بیمارستانی در دمشق تاکید کرده بود که هیچ کمکی از شرکت کنندگان در کنفرانس کمک کنندگان به مردم سوریه دریافت نکردهاست.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر اعضای فعال این سازمان در سوریه از شهروندان سوری هستند و آنها همچنان در حال ارائه خدمات به مردم در مناطق مختلف این کشور هستند.
نماینده سازمان جهانی بهداشت در سوریه گفت: سازمان جهانی بهداشت امسال کمکهایی از برخی طرفهای غربی دریافت کرده است ولی هیچ کمکی از کشورهای حوزه خلیج فارس که در کنفرانس کویت شرکت داشتند، دریافت نکرد. با این حال حمایت این سازمان از مردم سوریه ادامه می یابد.
در جریان نشست کویت که در بهمن 91 با حضور کشورهای عربی برگزار شد، این کشورها که برخی از آنها حامیان اصلی گروههای مسلح و تروریستی در سوریه هستند، مدعی شدند مبالغ هنگفتی را برای کمک به مردم سوریه و آوارگان سوری اختصاص داده اند.
ناامیدی از پیروزی در سوریه
گویا مفتی وهابی "عرعور” پس از شکست های مکرر تروریست ها به نوعی ناامیدی دچار شده است وی در اظهاراتش دلیل پیروزی ارتش سوریه و باقی ماندن حکومت فعلی این کشور را تبعیت از سنت های الهی می داند.
بهتازگی فعالان اینترنتی ، ویدئویی از "عدنان عرعور” بر شبکه های اجتماعی قرار داده اند که از دلایل پیروزی های ارتش سوریه می گوید.
گویا این مفتی وهابی پس از شکست های مکرر تروریست ها به نوعی ناامیدی دچار شده است وی در اظهاراتش دلیل پیروزی ارتش سوریه و باقی ماندن حکومت فعلی این کشور را تبعیت از سنت های الهی می داند.
"عرعور” در ادامه از تروریست هایی که از خارج سوریه به این کشور آمده اند انتقاد می کند و آنها را مسئول شکست همه می داند و می گوید: اینها می خواهند سوریه را به افغانستان دوم تبدیل کنند..