 به گزارش فرقه نیوز؛ ایمان امینی در نشست تخصصی اداره پژوهش معاونت سیاسی صدا و سیما که صبح 
امروز در سالن همایش این اداره برگزار شد، با بیان اینکه ۴ دسته بندی برای 
ریشه یابی فرقهها و جنبشهای نوپدید تعریف شده است افزود: برخی از این 
فرقهها مبتنی بر کتابهای مقدس هستند که دسته اول شیطان پرستان در این 
گروه جای دارند.
به گزارش فرقه نیوز؛ ایمان امینی در نشست تخصصی اداره پژوهش معاونت سیاسی صدا و سیما که صبح 
امروز در سالن همایش این اداره برگزار شد، با بیان اینکه ۴ دسته بندی برای 
ریشه یابی فرقهها و جنبشهای نوپدید تعریف شده است افزود: برخی از این 
فرقهها مبتنی بر کتابهای مقدس هستند که دسته اول شیطان پرستان در این 
گروه جای دارند.
امینی گفت: گروهی دیگر از این جنبشهای نوپدید مبتنی بر ادیان شرقی و اصول روان شناسی هستند.
وی افزود: گروه سوم الحادی و بت پرستی است که دسته دوم شیطان پرستی در این گروه جای میگیرند.
امینی گفت: آن دسته از جنبشهای مذهبی که مبتنی بر نظام شناختی درون گرایانه است، به جای پیامبر سخنران دارد و با استفاده ویژه از هنر به جلب افراد میپردازد.
این استاد عرفان دانشگاه افزود: این فرقهها در غرب ۷۰ سال قدمت دارند و به راحتی میتوان با استفاده از بومی سازی پژوهشهای غربی روش برخورد با آنها را تبیین کرد.
وی گفت: این فرقهها از سال ۱۹۶۰ میلادی تاکنون ۳ دوره را گذرانده اند در دوره نخست آنها فرقههای انحرافی و ضاله محسوب میشدند.
امینی افزود: در دوره دوم روشهای مقابله از سطحی و تبلیغی به صورت تعاملیتر صورت گرفت و این فرقهها جنبشهای نوپدید دینی نام گذاری شدند، اما در دوره سوم آنها را جنبشهای دینی و معنوی نامیدند و اکنون کلیسا دریافته است که امکان تقابل همانند گذشته با آنها را ندارد.
وی با بیان اینکه تحولات دنیای امروز و مدرن شدن، همچنین تحولات معرفتی بشر زمینههای ایجاد این جنبشهای نوپدید را فراهم آورده است، گفت: جریان علم در تقابل با دین پس از جریان علم و دین شکل گرفت که رویکرد جدید به زندگی معنوی بشر است.
این استاد عرفان افزود: در دورههای دوم و سوم شکل گیری جنبشهای نوپدید تقابل با آنها معرفتی تر، شناختی تر، پیچیدهتر و جزئیتر شد.
وی گفت: رویکرد معنویت جدید در غرب به صورت خود محوری و روان شناسی تعریف میشود.
وی افزود: در این رویکرد انسان به صورت فردی دین خود را بر میگزیند و یک خود محوری دارد که در آن اصالت خود فرد است و تجربه فردی و درونی و تجربه بیرونی مقدم است؛ کلی گزینی در این رویکرد به گونهای است که بیانیه حقوق بشر بدون توجه به تفاوتهای فرهنگی و سنتی برای کل جهان منتشر میشود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این جنبشها را میتوان از دیدگاههای روانشناختی، جامعه شناسی، دین مداری و تقابل علم و دین بررسی کرد.
امینی به ۳ نظریه برای شکل گیری این جنبشها اشاره کرد و گفت: نظریه سکولاریسم به معنی سلب مالکیت از دین (کنار زدن دین از جامعه نه نفی کامل دین) بازگشت امر مقدس و انفُسی شدن از جمله این نظریات است.
این استاد عرفان دانشگاه به تفاوت مدرنیزاسیون با مدرنیسم اشاره کرد و گفت: مدرنیزاسیون به معنی استفاده از تکنولوژیهای جدید است، اما مدرنیسم به معنی رویکرد و نگاه مادی به جهان تلقی میشود.
وی ۳ مولفه مدرنیسم را ایجاد دولت - ملت، عقل مقابل سنت و جهان شمولی بر شمرد.
وی گفت: پس از گسترش اومانیسم در جهان بشر بازگشت به خویشتن خویش را نیاز داشت که روش معنویت فردی را پیش گرفت و دینی را به صورت سلف سرویس انتخاب کرد.