به گزارش فرقه نیوز:
طاهری با استفاده از بخشهایی از آیات قرآن آنها را به صورت اصطلاحی و با استدلالات مختص به خود در آموزه هایش استفاده میکند و به عبارتی تفسیر به رأی خود را ارائه میکند. در واقع مطالعه ی آیات بدون در نظر گرفتن مقدمه یا مؤخره ی آن یا «بریدهبریده کردن آیات، زمینهساز بههمریختگی معنایی و در نتیجه تحریف معنوی آیات قرآن کریم است که از این طریق چیزی به غیر از تفسیر بهرأی و تحمیل پیشفرضها بر کلام خداوند حاصل نمیشود»
به عنوان مثال، طاهری در قدم اول، سخن را با عبارت "به نام بینام او" آغاز میکند که برداشت و تفسیری آزاد از آیه ی« سُبْحَانَ اللَّـهِ عَمَّا يَصِفُونَ» (صافات/159) است.
این در حالیست که این آیه، با توجه به آیات قبل آن درباره ی منزه بودن خداوند از توصیف ناروای کفار و شمارش صفات نامناسب برای او است و در سطح وسیعتر خداى تعالى منزه است از تمامى وصف هايى كه واصفان برايش مى كنند. همچنین خداوند در قرآن کریم میفرماید:« وَ للَّهِ الاَسمَاءُ الحْسنى فَادْعُوهُ بهَا وَ ذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فى أَسمَئهِ سيُجْزَوْنَ مَا كانُوا يَعْمَلُونَ» خدا را نام هاى نيكوتر است او را بدانها بخوانيد و كسانى را كه در نام هاى وى كجروى مى كنند، واگذاريد. به زودى سزاى اعمالى راكه مىكردهاند، خواهند ديد. (اعراف/180)
طاهری در صحبتهایش از ایندست تفاسیر و برداشتها و به قول خودش ادراکات، بسیار دارد.
برای نمونه درباره ی کشتی نوح که چندین بار در قرآن از آن نقل شده است میگوید:
« کشتی نوح از نظر علمی نمیتواند اتفاق افتاده باشد، نمیتوان از نظر علمی همه انواع حیوانات را دریک کشتی جمع کرد. الان داریم هی داد میزنیم که بابا! طوفان نوح دارد میآید. توجه کنید، کشتی مفهوم معرفتی دارد! طوفان مفهوم معرفتی دارد! در هر عصری در اثر حرکت ما میشود طوفانی بپا شود. بحث طوفان نوح یک بحث علمی دارد. اگر در تنوع انواع برویم میبینیم نمیشود با چند جفت حیوان که بروند داخل کشتی، مسئله این همه انواع حیوانات را توضیح داد! اما مهم نیست که اتفاق افتاده یا نه! میخواهد بگوید بشر از قوانین تخلف بکند، طوفان درراه است. کشتی هم سمبل آنهایی است که تبعیت از قانون کردهاند !» (جلسه نهم کمیته عرفان)‼
درباره ی رحمان و رحیم هم نظر خاص رحمت عام الهی را سرلوحه ی کارش قرار داده و اعتقادی به رحیمیت خداوند و رحمت خاص خداوند ندارد.
آقای ع.د از جداشدگان حلقه میگوید:« در کلاسمان میگفتند، اینکه بسم الله الرحمن الرحیم، رحمان و رحیم را تقسیم بندی کردهاند اشتباه است و رحمت خاص معنی ندارد و فقط رحمت عام و واسعه وجود دارد. »
همچنین خانم "ل.ع" از شرکت کنندگان در کلاس های حلقه در این خصوص میگوید:
« در کلاسها به بهانهی آگاهی هر تفسیر دور از ذهنی را به آیات قرآن میبستند. بارها شده بود که در کلاس گفته میشد با حلقه ی "اعوذُ" که گرفتم و شروع به خواندن قرآن کردم، به ادراک تازه ای از آیه ای که بارها خوانده بودم و هیچ چیز از آن نفهمیده بودم، رسیدم. بعد میگفتند، یک آیه را با حلقه اعوذُ خواندن بهتر است از خواندن تمام قرآن. درک و آگاهی از آنچه در آیات منظور بوده است فقط به وسیله ی حلقه ها امکان دارد. »
و طاهری نیز در این خصوص چنین میگوید:
اين نيست ما بگوئيم كه پناه ميبريم به تو از شيطان بعد بگويند خوب باشد، تو در امان هستي. تا درحلقهاش قرار نگيري در پناه نيستي، اقيموالصلاة، تا در حلقهاش قرار نگيريم هيچ اتفاقي نميافتد، با حلوا حلوا گفتن دهان شيرين نميشود، ميشود روي پله عقل؛ اما روي پله عشق اينطوري نيست... ما اقيموالصلاة را تنزل داديم به اقراء صلاة، يعني خواندن، ميگويند نماز خواندي، ميگوئيم بله! نماز خواندم، هيچكس به هيچكس نميگويد كه مقيم شدي؟ تا حالا شنيدي يكي بگويد مقيم شدي؟ بعد هم بگوئيم بله، من مقيمم يا مقيم شدم يا من مقيم هستم... » (دوره یک،56)‼