حجتالاسلام امیننیا در ابتدای این نشست خبری گفت: ما پیش از این دو بر این همایش را مشهد برگزار کردهایم و اولین دوره این همایش در یک روز و دوره دوم در سه شب برگزار شد. شبهای سه روزه این همایش با سخنرانی آیتالله علمالهدی، حجتالاسلام رضا اکبری آهنگر و آیتالله اراکی برگزار شد.
وی افزود: امسال سومین دوره این همایش است قرار است بصورت بینالمللی و در دوازدهم و سیزدهم اسفندماه در مشهد برگزار شود و محور اصلی همایش ما بحث تبیین و نشر و انتشار منشور روحانیت و مهمترین پیام امام به حوزه است که در سوم اسفند سال 1367 منتشر شد.
امیننیا ادامه داد: 27 سال از صدور منشور روحانیت میگذرد. این پیام مهم حضرت امام متاسفانه مورد توجه حوزه علمیه قرار نگرفته است یا حوزههای علمیه ندیده یا نخواستند آن را ببینند و هیچ کاری در باب منشور روحانیت نشده است. فقط یک سال همایشی توسط موسسه نشر آثار حضرت امام در قم انجام شد و تاثیر و بازخوردی هم نداشت و بعد از آن هم کاری انجام نشده است. هدف همایش ما رفع محجوریت از پیام حضرت امام است و ما می خواهیم این پیام را به گوش روحانیت برسانیم.
وی با اشاره به اینکه این منشور روحانیت به بیش از 90 درصد طلاب حوزه علمیه نرسیده است، تاکید کرد: این همیشه برای ما سوال بوده است که چرا این منشور روحانیت و مهم ترین پیام امام به حوزههای علمیه مورد توجه قرار نگرفته است و اگر دیگران کار خود را انجام نمیدهند موسسه راهبردی حق پژوهی تصمیم گرفته است که غبار هجران را از این منشور برطرف کند و این موضوع سالهای بعد هم ادامه خواهد داشت و انشاءالله کسانی که وظیفه ذاتی آنها است. اگر این کار را انجام دادند ما در خدمت آنها هستیم گرچه بسیار سخت است برای اینکه یک گروه بسیار کوچک نه در مرکز بلکه در مشهد فعالیت میکند. ما همه سختیها را به جان خریدیم وتا آنجا که امکان دارد در نشر این پیام کوتاهی نکنیم.
امام خمینی از تمام روحانیون دفاع نمیکند / وابسته، مقدسنما و تحجرگرا کم نبوده و نیستند
امیننیا تصریح کرد: در این پیام حضرت امام روحانیت را به دو گروه تقسیم میکند. روحانیت اصیل و روحانیت ربانی. امام تمام قد از خدمات روحانیون دفاع میکند و روحانیون را برمیشمرد اما میگویند که بنا نیست که ما از همه روحانیون دفاع کنیم. روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا کم نبوده و نیستند. اما در بیانات خود میگوید عدهای امروز با ژست تحجر مابی گویی وظیفهای غیر این ندارند. طلاب عزیز لحظهای این مارهای خوش خط را فراموش نکنند و اینها مروج اسلام آمریکایی و دشمن رسول الله هستند.
صراحت امام در مواجهه با حوزه بزرگترین دلیل عدم استقبال حوزه میتواند باشد/ امام میگفت ساواکی نزد من محترمتر است از آخوند فاسد
مدیر موسسه راهبردی حقپژوهی ادامه داد: از این بینات متوجه میشویم که چرا حوزه های علمیه از آن استقبال نکرده است. اما در بخش دیگری از این پیام میگوید آنقدر اسلام از این روحانیون مظلومنما ضربه دیده است. حضرت امام در بخش دیگری میگوید ساواکی نزد من محترمتر از اخوند فاسد است. ضربه ای که آخوند فاسد به جامعه میزند محمدرضا این ضربه را نزده است. حضرت امام گروههایی را در این منشور نام میبرند و فکر هم نکنید که پرونده تفکر اینها بسته شده و طلاب جوان باید مراقب باشند.
امیننیا ادامه داد: حضرت امام در این پیام بشدت سکولاریسم و مروجین آن شعار را مورد هجوم قرار داده و همچنین زمانی بود که میخواستند روحانیت از جامعه حذف شوند و بعد از آنکه دیدند نمیتوانند روحانیت را حذف کنند بنا نفوذ در روحانیت ایجاد شد. در این بین القا شعار جدایی دین از سیاست وجود داشت برخی هم آن را قبول کردند. یکی از گروه هایی که ایشان مورد حمله قرار میدهند از انجمن حجتیه است و گروه دومی که در این منشور مورد هجوم حضرت امام قرار می گیرند لیبرالها هستند.
امروز عدهای بنای تحریف امام و خط امام را دارند
وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که اگر میخواهید راه درست را بروید باید خط امام را بشناسید چرا که برخی بنای تحریف و تخریب حضرت امام و حضرت امام را دارند. امام معتقد بود که ما دو اسلام داریم. اسلام ناب و اسلام آمریکایی و در جای جای بیاناتشان و به خصوص دو سال آخر عمرشان تاکید میکرند که گرفتار اسلام آمریکایی نشویم.
منشور امام در صداوسیما هم حذف شده است / منشور روحانیت امام در حوزههای علمیه واحد درسی طلاب جوان شود
مدیر موسسه راهبردی حقپژوهی ادامه داد: این همایش آخرین همایش ما نیست و این همایش را سال های بعد هم با کیفیت و هم با کمیت بالاتری انجام میدهیم و یکی از کارهایی که ما انجام دادیم انتشار این منشور بود که حتی از صدا و سیما هم حذف شده است. ما این منشور را دو بار به صورت مصور چاپ کرده و در اختیار طلاب قرار دادهایم و باید منشور روحانیت امام در حوزههای علمیه واحد درسی طلاب جوان شود. ما از کسانی که در رابطه با پیام حضرت امام در راه بسط و توسعه پیام حضرت امام دغدغه دارند دست شان را می فشریم.
تجلیل از میرزا جوادآقاتهرانی با عنوان «فقیه بصیر» و آیتالله واعظ طبسی
امیننیا تاکید کرد: ما در کنار این همایش از دو عدد از علمای برجسته یعنی حضرت آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی به عنوان فقیه بصیر یاد کنیم. ایشان از نظر فکری و روش های علمی با خود حضرت امام اختلافاتی هم داشتند. یشان علارغم این اختلاف فکری امام را به عنوان ولیفقیه جامع شرایط میشناختند و در بسط و مطیع حضرت امام بودند. شرکت ایشان در جبهه ها با تمام کهولت سنی نشان از آن بود که ایشان چقدر مطیع رهبر هستند. شخصیت دیگر که خودشان نخواستند تجلیلی به عمل بیاید حضرت آیت الله واعظ طبسی هستند که خودشان با این موضوع مقابله می کردند و اکنون که در بستر بیماری هستند میتوانیم این کار را انجام دهیم. در این راه گروههایی مانند مجمع تقریب مذاهب اسلامی و بویژه حضرت آیت الله اراکی، امام جمعه مشهد، معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، شورای اسلامی مشهد، موسسه افق نو و سایر گروه هایی بویژه آقای طالب زاده بسیار به ما کمک کردند. ما این نشست را در دو روز برگزار می کنیم اصل همایش در این دو روز است اما این همایش پیوستهایی هم خواهد داشت و بنا داریم از اندیشمندانی که در حوزه تحجر کار کرده اند استفاده کنیم و سلسله جلساتی را داشته باشیم. / تسنیم