۱۰:۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۰۲
تاکتیک‌های عادی‌سازی روابط در انجمن حجتیه:

عادی‌سازی روابط توسط انجمن حجتیه و استراتژی‌های آن

عادی‌سازی روابط توسط انجمن حجتیه و استراتژی‌های آن
انجمن حجتیه پس از انحلال رسمی در 1362، با تاکتیک عادی‌سازی روابط از طرق مختلف به نفوذ پنهان در نهادهای حساس پرداخت است.
کد خبر: ۱۸۱۹۴

پایگاه خبری تحلیلی فرقه نیوز؛ نفوذ انجمن حجتیه در دستگاه‏های اجرایی و سایر مراکز تأثیرگذار و تصمیم‏گیر کشور؛ از جمله نگرانی‏های امام خمینی(ره) بود که با تعابیر و بهانه‏های مختلفی به آن متذکر می‏شد. مانند تذکر به فقهای شورای نگهبان که مواظب باشند، یک ‌مرتبه انجمن حجتیه‌ای‌ها همه چیز آنان را نابود نکنند(امام‌خمینی، صحیفه، ج21، ص680) و از همه مهم‏تر اینکه؛ اجازه حضور افراد مؤثر انجمن در مناصب حساس و کلیدی را صادر نکرده و بر آن تأکید داشتند(هاشمی رفسنجانی، پس از بحران، ص۱۴۴) چراکه حضور آنان مجلس و دولت را به انحراف می‏کشاند. 
تمامی این حساسیت‏ها و نگرانی‏ها برای زمانی بود که اعضای انجمن حجتیه، باورهای خود را به طور علنی تبلیغ می‏نموده و با القاء ناامیدی در بین جوانان، آنان را از انقلاب اسلامی دور می‏داشتند. اما با اوج گرفتن مخالفت‏ انقلابیون و روشنگری درباره خطرات اندیشه انجمن، ناگزیر به انحلال انجمن تن داده و با صدور بیانیه‏ای در مرداد 1362 از تبلیغ علنی اندیشه‏ها و آراء دینی و سیاسی خود باز ایستادند. اما این پایان داستان انجمن نبوده و هیچگاه از اندیشه‏های پیشین کناره‏گیری ننمودند. بلکه با «تاکتیک عادی سازی روابط»، پای در لایه‏ای عمیق‏تر گذاشته و نفوذ دیگری را رقم زدند. که در چند محور مورد اشاره و بررسی قرار می‏گیرد:

خدمات اجتماعی:
ارائه خدمات اجتماعی در مناطق محروم همچون؛ مدرسه سازی، مسجد سازی، توزیع کیف و کفش در مدارس محروم و نظائر آن؛ از جمله اقداماتی است که انجمن حجتیه به منظور عادی سازی روابط با مدیران دستگاه‏های اجرایی و نهادهای فرهنگی انجام می‏دهند. آنان بدون تابلو و بدون تأکید به نام انجمن حجتیه، خود را به عنوان گروهی از شیعیان دلسوز معرفی نموده و از رهگذر ارائه خدمات اجتماعی، اختیارات فرهنگی آن مناطق را به عهده می‏گیرند. نکته قابل توجه اینکه؛ مبلغین و مدرسین انجمن، پس از ایجاد ارتباط مؤثر با جوانان و فعالان مذهبی، سیاست‏های خود را با پوشش دفاع از امامت پیش برده و «مساله امامت و خلافت» را به عنوان اولویت اول و «ماجرای غصب جایگاه خلافت» را به عنوان حساس‏ترین مساله به آنان القاء می‏کنند. در این پروسه‏ی تبلیغی، پشتیبانی و اطاعت از ولایت فقیه را در تعارض با مسأله امامت قرار داده و از این رهگذر، جوانان شیعه را به کنشگرانی مذهبی بر علیه ولایت فقیه و انقلاب اسلامی تبدیل می‏کنند.  

نقد جریان‏های انحرافی:
شبکه سازی به بهانه نقد برخی از جریان‏های انحرافی، از جمله اهداف اصلی انجمن حجتیه بشمار می‏رود که هرگز بدون استفاده از تاکتیک عادی سازی روابط، میسور و مقدور نخواهد بود. آنان با تمرکز به نقد وهابیت و احمدالحسن، که هر دو به عنوان چالش‏های امنیتی مورد توجه دستگاه‏ها و نهادهای ذی ربط قرار دارند، با استفاده از عادی سازی روابط با مسؤلین مربوطه و پس از جلب اعتماد ایشان و با تسخیر فضای مبارزه با این دو فرقه در کشور، شبکه مورد نظر خود را در قالب تأسیس موسسات و مراکز علمی راه اندازی می‏کنند. علاوه بر آن؛ با استناد به این اقدامات و با آمارسازی‏های گوناگون در خصوص مستبصرین این دو جریان، اقدام به عادی سازی روابط با برخی بیوتات مراجع تقلید و فضلای حوزه‏های علمیه نموده و از این طریق، از حمایت‏های معنوی ایشان نیز بهرمند می‏گردند.     

خنثی سازی منتقدین:  
ثبت اسامی منتقدین و مخالفین انجمن حجتیه، لیست مفصلی را می‏طلبد تا نام آنان را از بدو تأسیس انجمن تاکنون جمع‏آوری نموده و ثبت در تاریخ کرد. اما با این وجود، آنچه امروزه در میانه میدان نقد انجمن حجتیه دیده می‏شود، تعداد انگشت‏شماری هستند که آنان نیز از شدت و حدّت نقد و انتقاد کاسته و دیگر در جبهه تقابل با گسترش این جریان دیده نمی‏شوند. شاید یکی از دلائل مهم این اتفاق عجیب، موفقیت انجمن حجتیه در خنثی سازی منتقدین با تمسک به روش‏های گوناگون است و عادی سازی روابط، می‏تواند به عنوان یکی از اصلی‏ترین دلائل، مورد گفتگو قرار گیرد. 
در پاره‏ای از موارد مشاهده شده است که مسولین انجمن با ایجاد فضای احساسی و بمباران محبتی، نسبت به برخی ناقدین شاخص خود، آنان را در باتلاق ترفند مدیون سازی گرفتار کرده و امکان هرگونه مخالفتی را از او باز ستانده‏اند. و نیز با استفاده از وساطت برخی فضلاء یا دست اندکاران، فضای تقابل را به فضایی صمیمی و هم‏راستا تبدیل کرده و انجمن را به عنوان جزء لاینفک در اجرای برخی امور مذهبی و دینی القاء کرده‏اند. البته باید به این نکته مهم توجه داشت که مخالفین انجمن حجتیه، لزوماً انقلابی نبوده و صرفاً با مبانی علمی و اندیشه‏ای سر ناسزگاری دارند. گاهی بین انگاره‏های هویتی و ارزشی این دسته از منتقدین و ارزشهای انجمن حجتیه با سکولار بودن هر دو، رابطه دوسویه وجود دارد و همین امر، شانس پیوند و عادی شدن روابط آنان را تقویت می‏کند.  

نویسنده: حجت‌الاسلام علی محمدی هوشیار

گزارش خطا
ارسال نظر