تعریف معاد:
طاهری "معاد" را چنین تعریف میکند:
«حرکت ذاتی آدم در بستر چرخهی جهان دو قطبی، در دو جهت نزولی و صعودی است. او در مراحل متوالی و متعددی از این حرکت، از مبدأ (جهان تکقطبی) دور میشود و سپس با گذراندن مراحل متوالی و متعدد دیگری، به سوی آن باز میگردد. میتوان این بازگشت را که دارای مراحل مختلف است، «معاد» نامید. اگرچه اغلب، معاد در معنی بازگشت از این جهان تا قیامت به کار میرود، منظور از معاد در این دوره ها، سیری بازگشتی است که از لحظهی مرگ از این جهان (جهان دارای زمان، مکان و تضاد) آغاز میشود؛ اما به قیامت خاتمه نمییابد و تا رسیدن به مقام «رب»، ادامه دارد. »(انسان و معرفت ص 136)
واضح است که این معنا خلاف صریح آیات قرآن کریم است؛ زیرا انسان به کمال میرسد، اما هیج گاه به مقام خدایی و رب نمیرسد آیات ناظر به بهشت این معنا را تایید میکنند.
توصیف قیامت:
طاهری درتوصیف قیامت میگوید:
«آنچه در مبحث معاد، اهمیت ویژه دارد، موضوع «قیامت» است. آغاز واقعهی قیامت، مرحلهای است که تسلط بر زمان حاصل میشود.( برای توصیف معاد از این مرحله به بعد این مشکل وجود دارد که همهی توصیفات، نوعی توالی را نشان میدهند که وجود زمان را تداعی میکنند؛ در حالی که وقایع مورد توصیف به رغم این ترتیب زمانمند نیستند.) این مرحله، با محشور شدن همگانی و نشر پس از آن آغاز میشود؛ با غوغا و مجادله ادامه مییابد و با دریافت کارنامه و نوعی رضایت پایان میرسد و پس از آن، همه به «جهنم» وارد میشوند. جهنم، گذرگاه پر رمز و رازی برای همهی افراد است که برخی به ســادگی از آن عبـور میکنند و برخی دیگر، رنج بسـیاری را در آن متحمل میشــوند تا آمادگی ورود آنها به بهشــت فراهم شود.» (انسان و معرفت ص 238)
طاهری تصویری از جهنم ارائه می دهد که خوف از عذاب الهی به دلیل سرپیچی از دستورات شرع در افراد از بین رفته و ترسی از نافرمانی الهی نداشته باشند ومطمئن باشند در قیامت بخشیده شده و جهنم جایگاه مجازات نبوده و مرحله ای از رسیدن به مقام خدایی و رب شدن است:
"در مرحلهاي از قيامت که رحمت بيدريغ خداوند موجب بخشش همه ميشود، جلوهي ديگري از رحيميت خداوند آشکار خواهد شد و تالار جهنم به روي همه آغوش باز ميکند.باز هم اغلب بندگان خدا حاضر به حرکت رو به جلو (به سوي جهنم ) نيستند. به همين دليل ، به نحو اجباري همگي بهسوي آن کشيده ميشوند جهنم ، جايگاه دشمني و کينهورزي نيست و اساس تشکيل آن عشق و محبت است . جهنم ، خلف وعدهي خداوند پس از بخشش همگاني نيز نيست ؛ بلکه به مناسبت همان بخشش ، طراحي شده است تا آثار دوري و سوء سابقه را از وجود همه پاک کند و آمادگي وصال را فراهم سازد."(انسان و معرفت ص 258)
سرکرده فرقه حلقه درباره دلیل طراحی جهنم مطالبی بیان می کند که خلاف مفاهیم دینی و نص صریح قرآن است،او ادعا دارد همه انسان ها قبل از ورود به جهنم بخشیده شده و فقط برای از بین رفتن سوء سابقه ها وحجاب بین من ثابت(روح الله) و من متحرک وارد جهنم می شوند و به آگاهی هایی دست می یابند لذا طاهری جهنم را کانال آگاهی و تالار ازدواج و تزویج دو من وجودی انسان معرفی می کند:
«جهنم ، جايگاه سوختن است (تا امکان ادغام «من ثابت » و «من متحرک » فراهم شود) و هيچکس نيست که به آن وارد نشود و از آن عبور نکند. اين که بعضي از افراد (با ويژگيهاي مشخص خود) جهنمي و يا بهشتي معرفي ميشوند، به اين دليل است که معلوم شود چه صفتي ارزشمند و چه خصوصيتي زيانآفرين است . يعني اين توصيف ، نشانهي آن نيست که کساني به جهنم و يا به بهشت وارد نميشوند."(انسان و معرفت ص 260)
«درجهنم، هرکسي نسبت به رسالت بندگي که بايد انجام ميداده است ، آگاه ميشود و در حالي که به وجود ساحت مقدس صفات الهي (روحالله ) در خود پي ميبرد و هدف از آفرينش خود را درمييابد، با نتيجهي اعمالش نيز مواجه ميشود. آتشي که فرد، بهشدت از آن ميسوزد، ازقياس ميان اين دو (آنچه بوده است و آنچه بايد ميبود) ناشي ميشود.به عبارت ديگر، آتش جهنم ، آتش حسرت است که با احساس تنهايي درهم ميآميزد. اين احساس تنهايي به دليل دوري از وحدت نفس واحد است و تا خروج از جهنم ادامه دارد."(انسان و معرفت ص 261)
«جهنم کانال آگاهی است و سوختنی در کار نیست و بعد از عبور از جهنم خلیفه الله می شویم"(جزوه ترم 3،ص 94 و100 )
فاطمه میرزائیان