انجمن حجتیه در سال 1332 توسط شیخ محمود ذاکرزاده (حلبی) تأسیس شد. مؤسس این گروه انگیزه خود برای تأسیس این انجمن را خوابی میداند که در آن، امام زمان(عج) دستور تأسیس چنین گروهی را میدهند! این انجمن اگرچه سه دهه پیش منحل شد اما هنوز تفکرات آن نزد عدهای باقیست و هر از گاهی خبرساز شده است. به منظور آشنایی بیشتر با انجمن حجتیه و اعتقادات آن، گفتوگوی مشروحی با حجتالاسلام جواد نصرالله پور استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم انجام دادیم.
انگیزه تأسیس انجمن حجتیه یک خواب بود
این نویسنده و پژوهشگر درباره یکی از انگیزههای تأسیس انجمن حجتیه بیان داشت: شیخ محمود ذاکر زاده مدعی بود که حضرت مهدی(عج) در خواب به ایشان تشکیل چنین گروهی را امر کرده است!
در تبصره 2 از ماده دوم اساسنامه انجمن تصریح شده است انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد کرد و مسئولیت هر نوع دخالتی را در زمینههای سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد به عهده نمیگیرد.
به نظر انجمن، فقط وظیفه داریم دین خود را حفظ کنیم!
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ابراز داشت: شیخ محمود حلبی میگفت شیعه میگوید در عصر غیبت امام زمان(عج) جهاد نیست چون حاکم اسلامی که باید معصوم باشد ظاهر نیست و ما فقط وظیفه داریم دین خود را حفظ کنیم و تکالیف شرعی خود را انجام دهیم و به شبهات منکران جواب بدهیم و دیگر هیچ وظیفهای نداریم.
افکار اعضای انجمن حجتیه مغایر با انقلاب اسلامی بود
نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی، مواضع انجمن حجتیه را مغایر با انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: اعضای انجمن با توجه به اعتقادات و افکار خاصی که داشتند هرگز با انقلاب اسلامی رابطه بر قرار نکردند. چون اساساً آنها هر گونه قیام و انقلاب قبل از ظهور امام زمان (ع) را خلاف میدانستند و مبارزه سیاسی را ممنوع اعلام کرده بودند و به اعضا گفته بودند اگر کسی میخواهد در تظاهرات و کارهای سیاسی شرکت کند باید از انجمن کنارهگیری کند.
استاد مرکز آموزش سپاه قم اظهار داشت: دو عامل انحراف انجمن حجتیه
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: مهمترین عوامل انحراف در انجمن دو چیز بود؛ افتادن در تحلیلهای غلط و انحرافی، و عامل دوم که باعث انحراف در افکار انجمن شد نگاه جزئی بود.
وی توضیح داد: وقتی که ما میخواهیم در مورد یک مسئله دینی اظهار نظر کنیم باید همه آیات و روایات را بررسی کنیم و رابطه آن موضوع با مسائل دیگر دینی را بررسی کنیم اما مشکل اعضای حجتیه این بود که یکی دو روایت را میگرفتند و با توجه به همان، نظر میدادند.
انجمن حجتیه باید روایات مختلف را بررسی میکرد
حجتالاسلام نصرالله پور گفت: اینها اگر روایات دیگر و آیات قرآن را بررسی میکردند متوجه میشدند که یک روی سکه آخرالزمان، ظلم است و روی دیگر آن، تربیت انسانهای صالح برای یاری امام زمان(عج) است و صدها روایت در رابطه با نقش ایرانیان و شیعیان در ظهور آمده است و باید 313 نفر یاران خاص حضرت، میلیونها یاور عام حضرت در همین جامعه تربیت شوند و اینها با نظرات متحجرانه انجمنها نمیسازد.
تفکر انجمن حجتیه در زمان حاضر
این نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی گفت: امروز همان اندیشههای حجتیه و حتی تندتر و خطرناکتر از آن را در برخی میبینیم و حتی برخی ادعای ارتباط با امام زمان (عج) دارند که باید این تفکرات و انحرافات را جدی گرفت.
فارس