به گزارش فرقه نیوز: نظام اخلاقی، اعتقادی اسلام، مطلق و پایدار، جهان شمول و فراگیر است؛ زیرا محور آن، کششهاى درونى انسان و وحى است که هر دو فراگیرند. این نظام، با ضمانت اجرایی همراه بوده و از مقولهی توصیه، خالى و از هر نوع تحریک، پیراسته است.
اخلاق و معنویت در نگاه غربی و غیر دینی، صورتی دیگر پیدا میکند. در غرب امروز، نظامهاى اخلاقى متعدّدى پىریزى شده که بهوسیلهی پایهگذاران آنها، معرّفى شده است.
بیشترین این نظامها مربوط به دوران پس از رنسانس است. در این دوره، شیوهی بحث و بررسى در علوم دگرگون شد، و سرانجام، پدیدهاى به نام «سکولاریزم» و تفکیک دین از حکومت، یا به تعبیر صحیحتر «دینزدایى»، خود را مطرح کرد.
از سال 1970م در آمریکا و اروپا، زمزمههای بازگشت به معنویّت و اخلاق، آرام آرام شروع شد و همين امر، متفکّرین غرب را بر آن داشت تا بر اساس همان دید «کشور برای قیصر، کلیسا برای پاپ»، معنویّاتی تازه به جامعه تزریق کنند. تا با اين كار تشنگان حقیقت را به نحوی سیراب کنند. بر همین مبنا، به دنبال معنویتی جایگزین گشتند تا در راستای هدف خودشان باشد؛ و چه معنویتی بهتر از معنویت سکولار که اساس و بنیان آن، جدایی دین از سیاست است.
از همینرو، کشورهای غربی بهویژه انگلیس، که سابقهی چهار صد ساله در فرقهسازی دارد، شروع به وامگیری از معنویّات شرق کردند تا پس از بازسازی، آن را دوباره به شرق صادر کنند. این مکاتب شرقی، با لعاب غربی، دارای دو ویژگی هستند: نخست اینکه خاستگاه آنها یک نظام سکولاری است. دوم آنکه اخلاق آن، یک اخلاق زمینی و گسسته از عالم بالا است؛ اخلاقی که در آن لذّت، شهوت و خشنودی فرد، برهمه چیز حتّی خداوند، مقدّم میشود.