وی با بیان اینکه حتی گاهی تحریف گران بهعنوان مدافعان یک جریان دست به تحریف و ایجاد انحراف میزنند، ادامه داد: در صدر اسلام، پیامبر(ص) دو شاخص را به امت معرفی کرد که عبارت بود از «قرآن و اهلبیت» اما پس از رحلت ایشان، شاهد بودیم گروهی میگفتند صرفاً کتاب خدا بس است و گروهی نیز معتقد بودند که فقط اهلبیت کافی است.
حجتالاسلام خسرو پناه با اشاره به جریان مارکس در آموزههای علوم اجتماعی، گفت: او جامعهشناس و فیلسوفی آلمانی بود که وقتی دید نظام سرمایهداری به قشر ضعیف آسیب میرساند و تنها به فکر طبقه سرمایهدار است فلسفهای را مطرح کرد، طولی نکشید که عدهای نام این فلسفه را مارکسیسم گذاشتند، اصولی برای مارکسیسم ذکر کردند و نکته جالب این است اولین مخالف این شکل فلسفه، خود مارکس بود زیرا اعلام کرد اینها عقاید من نیست.
بسیاری از کسانی که از امام راحل سخن میگویند، نگاه گزینش گر دارند
وی با تأکید بر اینکه باید بسیار مراقب باشیم که خط امام(ره) تحریف نشود، تصریح کرد: نباید به سیره امام راحل نگاه تکبعدی داشت، بعد از تدوین دوساله منظومه فکری امام خمینی به همراه جمعی از محققین، متوجه شدیم بسیاری از کسانی که از امام خمینی (ره) سخن میگویند، نگاه گزینشگر به امام(ره) داشته و نگاه جامعی به ایشان ندارند.
حجتالاسلام خسرو پناه اظهار داشت: امام(ره) را باید منظومهای دید زیرا مجموعه سخنان امام(ره) یک منظومه است که محوریت آن، توحید و خداست؛ خدای بسیاری از ما فقط خدایی است که در آسمان حضور دارد اما خدای امام راحل، خدایی است که امام(ره) میفرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
وی با بیان اینکه اعتقاد امام(ره) به خدا، اعتقادی عمیق و در سطوح مختلف بود، خاطرنشان کرد: پس از توحید، مبنای دوم منظومه فکری امام(ره)، ولایت و انسان کامل بود، ولایت شناسی به این معنا که ولایت که تجلی وجود حضرت حجت(عج) است در سراسر زندگی شخصی و سیاسی ـ اجتماعی ما بروز داشته باشد.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: امام(ره) انقلاب کرد و دنیا را تکان داد اما ایشان میفرماید ما باید حکومت اسلامی تشکیل دهیم و در راستای گسترش اسلام ناب تلاش کنیم.
وی به عقاید انحرافی شکلگرفته پیرامون مسئله مهدویت اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ سال پیش سفری به پاکستان داشتم و با گروهی مواجه شدم که معتقد بودند باید فساد کرد تا امام زمان(عج) ظهور کنند؛ در ایران نیز انجمن حجتیه گرچه دعوت به فساد نمیکند اما معتقد است باید در برابر مفاسد سکوت کرد تا جهان پر از ظلم شود و امام عصر ظهور کنند.
از ولایت معصوم، ولایت سیاسی به ولیفقیه منتقل میشود
حجتالاسلام خسرو پناه ادامه داد: در مقابل چنین تفکری، حضرت امام(ره) معتقد است باید حرکت داشت، تلاش و امربهمعروف کرد و برای آن نهضت به راه انداخت؛ ایشان معتقد بودند درجاتی از ولایت به فقیه میرسد و از میان ولایت تشریعی، تکوینی و سیاسی، تنها ولایت سیاسی ـ اجتماعی است که در عصر غیبت به فقیه سپردهشده است.
وی اضافه کرد: اینکه امام خمینی(ره) میفرمود «ولایتفقیه، همان ولایت رسولالله(ص) است» منظور ولایت سیاسی است، امام(ره) این حرفها را میزدند که ـاضطرار الی الحجه» را فراموش نکنیم.
این استاد حوزه به تشریح اصول منظومه فکری امام(ره) پرداخت و گفت: اولین اصل برگرفتهشده از این مبانی، اصل «نظامات اجتماعی اسلام» است؛ این اصل به ما میگوید نگاه ما به اسلام باید جامع باشد نه اینکه اسلام را منحصر در اعمال عبادی بدانیم.
وی یادآور شد: در حال حاضر برخی علما، اسلام را منحصر به فقه و آن را نیز محدود به عبادات میدانند اما امام(ره) معتقد بودند اسلام، نظامات اجتماعی ـ سیاسی دارد و به تعبیر مرحوم مدرس، سیاست ما عین دیانت ماست.
حوزه و دانشگاه باید تمدن ساز باشند
حجتالاسلام خسرو پناه خاطرنشان کرد: دومین اصل منظومه فکری امام(ره) «تمدن سازی و مبارزه با انحطاط و عقبماندگی» بود؛ جامعهای که گرفتار عقبماندگی فکری، اجتماعی و اقتصادی باشد نمیتواند تمدن ساز باشد ازاینرو باید حوزه، دانشگاه و تمام ارکان جامعه تمدن ساز باشد.
وی ادامه داد: تکتک آحاد جامعه در تمدن سازی و تمدن سوزی نقش دارند، اگر یک بانو فرزندی متدین تربیت کند این امر در تمدن سازی اسلامی نقش دارد و اگر ما نیز بتوانیم با نسل جوان ارتباط برقرار کنیم این نیز در تمدن سازی نقش دارد.
نگاه امام راحل به تحریم، نگاه ایجاد فرصت برای فعال شدن توان داخل بود
این فعال فرهنگی به بیان شاخصهای منظومه فکری امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: یکی از شاخصهای مورد تأکید امام(ره)، استقلال کشور بود؛ در زمان امام تحت تحریمهای شدید اقتصادی و نظامی بودیم و در ایام دفاع مقدس، حتی سیمخاردار نداشتیم و یا در بعضی عملیاتها، لباس نظامی به تعداد رزمندگان نبود اما حضرت امام(ره) میفرمود «این تحریم یک نعمت است، ما در محاصره اقتصادی خودمان را پیدا میکنیم و مغزهای راکد فعال میشود».
وی به تحریمهای شدید آمریکا علیه هندوستان اشاره و تصریح کرد: تحریمی که آمریکا از سال۱۹۷۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی بر این کشور اعمال کرد بهمراتب شدیدتر از تحریم ایران بود که اوج رشد و شکوفایی هندوستان را در همین ۳۰ سال شاهد بودیم زیرا از این موقعیت درست استفاده کردند.
شاخصهای منظومه فکری امام راحل
حجتالاسلام خسرو پناه، شاخص دوم منظومه فکری امام(ره) را «جمهوریت و مردمسالاری» عنوان کرد و گفت: امام(ره) برخلاف تصور برخی مسؤولان، مردم را بازیگر اصلی و کارگردان صحنه کشور میدانست.
وی، سومین شاخص در منظومه فکری امام(ره) را «اسلامیت» برشمرد و تأکید کرد: جمهوریت و اسلامیت، دو امر توأمان هستند، امام راحل معتقد بودند امور کشور باید با مشارکت مردم و با محوریت اسلام پیش برود.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: شاخص دیگر منظومه فکری امام(ره)، «استکبارستیزی» است؛ ایشان مخالف روابط خارجی نبود اما روابط در چارچوب حاکمیت استکبار را قبول نداشت، امام راحل هم استکبار شرق و هم استکبار غرب را نفی میکردند.
وی، دیگر شاخصه منظومه فکری امام (ره) را «توجه به مستضعفین» عنوان و خاطرنشان کرد: امام از اسلام ناب محمدی تعبیر به اسلام پابرهنگان میفرمود، این به معنای مذمت ثروت نیست بلکه به معنای توجه حکومت به مستضعفین است.
دولتی که در آن اختلاس میلیاردی و حقوق نجومی شکل میگیرد، دنبالهرو اسلام مرفهین است
حجتالاسلام خسرو پناه افزود: امام راحل در مقابل این اسلام، اسلام مرفهین، اسلام اشراف، اسلام آمریکایی و اسلام منافقین را مطرح کردند؛ دولتی که اختلاس میلیاردی و حقوقهای نجومی دارد و آن را توجیه میکند، دنبالهرو اسلام مرفهین است./فارس