به گزارش فرقه نیوز؛ همایش علمی بزرگی در شهر بلگراد با عنوان «عدل الهی و مسأله شر از منظر اسلام و مسیحیت»، روز سه شنبه 19 اردیبهشت، برگزار شد که مورد استقبال کمنظیر محققان و دانشجویان صربستانی قرار گرفت.
به گزارش فرقه نیوز_این همایش از سوی دفتر رهبر کلیسای ارتدوکس صربستان و مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، در آمفیتئاتر کتابخانه مرکزی شهر بلگراد برگزار شد. در باب این موضوع، دکتر «سعید خلیلویچ» عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، دکتر «آندری یفتیچ» استاد دانشکده الاهیات ارتدوکس دانشگاه بلگراد و پروفسور دکتر «دوشان پئین» استاد و فیلسوف بنام صربستانی به ایراد سخن پرداختند و «ولیبور مارتینویچ» استاد الاهیات ارتدوکس، مجری کارشناس این همایش بود.
از آن رو که مسأله شرور و رابطه آن با عدل الهی در چند ماه اخیر در صربستان به یکی از موضوعات مورد توجه نحلههای دینمداران تبدیل شده است، لذا معرفی غنا و اقتدار فلسفی اسلام در ارائه راه حلّ این چالش نظری، هدف مهم همایش مذکور از دید برگزارکنندگان قلمداد می شد.
«خلیلویچ» در ابتدا به بیان سبک و روش خود در تحلیل مسأله شر پرداخت و توضیح داد پاسخی که در این باب ارایه می دهد، از لحاظ عقلی متکی به فلسفه خاصی است که در آن مسایل وجود و عدم به طور عمیق مورد تحلیل قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در رویکرد تحلیلی خود از عناصری الهام گرفته که در کتب فلسفهی اسلامی، و به خصوص در مکتب حکمت متعالیهی ملاصدرا، تقریر شده است. عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، به همین مناسبت، دانشجویان، محققان و اصحاب رسانههای صربستانی حاضر در محل برگزاری همایش را با نام دو تن از نمایندگان فاخر حکمت متعالیه در دوران معاصر و نتایج تلاش علمی آنها در باب مسألهی شرور و عدل الهی آشنا ساخت و بیان نمود: «علامه طباطبایی و شهید مطهری نماد نشاط، پویایی و اقتدار فلسفی بینظیر اسلام در جهان معاصر در پاسخگویی به چالشهای پیچیدهی نظری هستند». وی اضافه کرد که هر چند اندیشههای این دو حکیم فرهمند معاصر، ریشه در سنت عقلانی و معنوی اسلام دارند، لیکن به دلیل برخورداری از کلیت و اتقان برهانی میتوانند چراغ راه همهی دینمداران در دنیای مدرن باشند.
«خلیلویچ» در ادامه، مفصلاً به تحلیل پاسخ هستی شناختی به مسأله شر از منظر حکمت متعالیه پرداخت و توضیح داد که تحقق شرور انکارناپذیر بوده و وظیفهی انسان هم مبارزه با بدیها و تحصیل خوبی هاست، لیکن شرور موجودهای واقعی و اصیل نیستند تا به آفریننده ای و مبدأیی نیازمند باشند. وی در این زمینه، دو تقریر فلسفیِ عدمی بودن شر و نسبی بودن شر را تشریح کرد. عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد همچنین، در بخش دیگری از سخنان خود، توجه حاضران را به موقعیت شرور در نظام کل جهان جلب نمود و پرسید: آیا مصائب فقط زیانمندند و یا آنکه آثار مثبتی هم بر آنها مترتب است؟ وی در پاسخ به این سؤال، به اثر تربیتی بلایا و رضا به قضا اشاره نموده و ضمن قرائت، ترجمه و تفسیر احادیثی از ائمهی اطهار (علیهم السلام) و چند نمونه از ابیات حافظ و مولوی، زوایای تازهای از مصائب را به عنوان کلید کمال، سعادت و عشق حقیقی برای حاضران در این همایش علمی در پایتخت صربستان بازگو نمود.
دکتر «یفتیچ» و دکتر «پئین» به عنوان سخنرانان دیگر این همایش علمی، زوایای مختلف مسألهی شرور را از منظر الاهیات مسیحی و سنت دینی بودیسم مورد تحلیل تاریخی و روانشناختی قرار دادند.
فارس