به گزارش فرقه نیوز، وين دبليو داير (wayne.w.dyer) متولّد آمریکا با دوران کودکی مشقتبار، دارای پیشینهای از نظامیگری و استادی دانشگاه، چمنزنی، پخش روزنامه، صندوقداری و شاگردی سوپر مارکت توانسته با نوشتههای فراوانش در میان جنبشها جایگاهی فراهم آورد. وين داير در جوانی درحالیکه اعتياد به الکل و مواد مخدر با زندگی او پيوند خورده بود،[۱] توانست در سايه مديتيشين و با تمرين و تلقينهای فراوان آنرا ترک کند. او از فردی به نام رام داس نام میبرد که استاد عرفانش بوده است. وی هماکنون در کتابهایش برای خود، معجزات و کرامات فراوانی نقل میکند.
جان سالم به در بردن از تصادف،[۲] موفقيت در دو ماراتن بر اثر مکاشفه معنوی، افتادن گل در دستانش در روزی که باد نمیوزد؛[۳] شنيدن جملههايی از هاتف غيبی در حال مراقبه؛[۴] ديدن رؤيای صادقه؛ قدرت اينکه از دور بتواند بر همسرش ظاهر شود و حتی در رؤيای او وارد گردد و مشاهدات همسرش را در خواب ببيند؛[۵] آرام گرفتن کودکان (که اصلاً بغل ديگری نمیروند) در آغوش وی؛[۶] هدایت دیگران بهطور معجزه آسا؛ بداههگویی در هنگام سخنرانی؛ دست يافتن غيرمنتظره به کتابهايی که به آنها نيازمند است و سالم ماندن از سانحه هوايی...[۷] در شمار کرامات وی میباشد که در آثارش به خود نسبت داده است.
وين داير در ۳۴ سالگی، درحالیکه در دانشگاه فردی موفق بود، استادی دانشگاه در رشته روانشناسی را رها نمود و به نويسندگی روی آورد و تاکنون بيش از ۳۰ کتاب از وی منتشر شده است. وی تا جايی پيشرفت نمود که از يک موسسه بينالمللی به عنوان بهترين سخنران سال، جايزه چکش طلايی را دريافت کرد،[۸] او در نوشتههایش تلاش دارد تا با طرح انحرافی مفاهیم بلند دینی و عرفانی جایگاهشانرا فرو کاهد. مهمترین این مفاهیم مفهوم خدا است که او توانسته در کتابهایش نقش او را دگرگون سازد.
تفکر وينداير نه يك انديشه منسجم و برخوردار از جهانبينی منطقی، كه تركيبی از نظريات ديگر دانشمندانِ معنويتگرا است. عارف نماهای دنيای امروز از سای بابا و كريشنا مورتی،[۹] دون خوان و كاستاندا، پاتا نجلی، ماهارشی ماهش،[۱۰] مايكل برگ كابالايی[۱۱] گرفته تا روانشاسان، شخصيتها و دانشمندان علوم جديد، مثل انيشتين، اريك فروم، شكسپير، ويليام جميز، يونگ، نلسون ماندلا،[۱۲] تا شخصيتها و عرفای اسلامی، مانند مولوی، خيام و حافظ [۱۳] هر كدام در انديشههای داير سهمی دارند. نتیجه اینکه معنویت وین دایر، ترکیبی از آموزههای پراکنده است که سرجمع، یک مکتب التقاطی را بنا نهاده است و افراد و مکاتب تأثیرگذار در آن، هیچگونه اشتراک مبنایی با هم ندارند.[۱۴] / ادین نت
پینوشت:
[۱]. اعجاز واقعی، وین دایر، تهران، هامون، ۱۳۸۸، ص ۳۲ و ۱۰۸و ۱۴۷ و ۳۴۵.
[۲]. اعجاز واقعی، وین دایر، تهران، هامون، ۱۳۸۸، ص ۱۱۳.
[۳]. اعجاز واقعی، وین دایر، تهران، هامون، ۱۳۸۸، ص ۱۵۴.
[۴]. همان، ص ۱۳۰.
[۵]. اعجاز واقعی، وین دایر، تهران، هامون، ۱۳۸۸، ص ۲۰۶.
[۶]. همان، ص ۲۱۰.
[۷]. ندای درونی شما، وین دایر، ترجمه شهلا جعفرزاده، تهران، کتاب پارسه، ۱۳۸۶، ص ۱۰۴.
[۸]. اعجاز واقعی، وین دایر، تهران، هامون، ۱۳۸۸، ص ۱۲۱.
[۹]. اعجاز واقعی، وین دایر، تهران، هامون، ۱۳۸۸، ص ۱۹۰ و ۲۸۵.
[۱۰]. ندای درونی شما، وین دایر، ترجمه شهلا جعفرزاده، تهران، کتاب پارسه، ۱۳۸۶، ص ۶۸.
[۱۱]. معنویت، دایر، وین، تهران، آسیم، ۱۳۸۵، ص ۱۷.
[۱۲]. ندای درونی شما، وین دایر، ترجمه شهلا جعفرزاده، تهران، کتاب پارسه، ۱۳۸۶، ص ۲۳۰ و ۲۴۱ و ۱۶۷ و ۱۸۱ و ۲۷۹؛ معنویت، دایر، وین، تهران، آسیم، ۱۳۸۵، ص ۶۱.
[۱۳]. ندای درونی شما، وین دایر، ترجمه شهلا جعفرزاده، تهران، کتاب پارسه، ۱۳۸۶، ص ۹ و ۱۱۳؛ معنویت، دایر، وین، تهران، آسیم، ۱۳۸۵، ص ۹۲.
[۱۴]. فرجام من و تو، عبدالحسین مشکانی سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص ۸۵.