به گزارش فرقه نیوز، در حال حاضر مردم در جهان تشنه معنویت هستند و آن را نوعی اعتراض به فضای مادی میدانند اما این بازگشت سریع به سمت معنویت که برنامهای ندارد موجب شده افراد به هر جریانی که ادعای معنویت داشته باشد، جذب شوند.
تبلیغات جذاب، اولین گام فرقهها و مرحله مقدماتی عرفانهای نوظهور در فضای مجازی برای جذب مخاطب است. در مرحله بعد نیز پس از همراهی افراد، درباره مسائل مهم شروع به گفتگو و با مهربانی، افراد را نسبت به باورهای خود بی اعتماد میکنند تا مسائل را پیگیری کنند و در مرحله نهایی باورها و تفکرات انحرافی خود را مطرح و با چهره حق به جانب، مخاطب را تشویق به حضور در جلسات میکنند.
امکان کم مقابله با مخاطب و دسترسی راحت به افراد، عامل فعالیت فرقهها در فضای مجازی است و متأسفانه افراد در فضای مجازی به راحتی اعتماد میکنند که این امر به نداشتن سواد رسانهای مخاطبان بر می گردد.
همه اقشار مردم میتوانند مخاطبان این جریانها باشند؛ چراکه این جریانها همیشه با ظاهر دینی و اسلامی وارد نمیشوند بلکه با در نظر گرفتن نیاز روز مخاطبان به تحریک افراد میپردازند.
حمایت عاطفی، عامل دیگر جذب مخاطب به فرقه ها است. در واقع افراد برای پاسخ به عقدههای شخصیتی، هر کسی را میپذیرند و خط قرمزی ندارند و جذب این فرقهها میشوند. متاسفانه متولی فرهنگ برای این جریانها وجود ندارد و بسیاری از مراکز متولی پاسخگویی، اطلاعی از این جریانها ندارند و این ضعف عمیقی است.
از سویی دیگر شاهد عدم فعالیت کارشناسان و روحانیون مبلغ دین در فضای مجازی به دلیل اطلاع نداشتن کارشناسان دینی از فعالیت فرقهها در این فضا هستیم. لذا بسیاری از فرقهها با ایجاد گروههای عمومی و جذب مخاطب، افراد را به گروههای خصوصی برده و تفکرات خودشان را به آنها القا میکنند که این از شگردهای عرفانهای نوظهور است.
یوگا ورزش نیست بلکه عبادت عملی تفکر بودایی هاست و پشت تمام حرکات آن فلسفهای است که افراد را به پذیرش افکار ضد دینی وادار میکند. مؤسسات آموزش یوگا، اردوهایی به معابد هند برگزار میکنند و تفکر انحرافی را ترویج میدهند. باید سواد رسانه مردم بالا رود تا هر چیزی را در فضای مجازی نپذیرند و هر حرفی که میبینند بدون داشتن پشتوانه دینی و عقلی آن را قبول نکنند.
انتهای پیام/