وی افزود: در واقع ما باید همه بخشهای اساسی جامعه به ویژه حوزه و دانشگاه را متوجه این قضیه کنیم و نظام و دولت نیز به بحث عرفانهای نوظهور توجه کامل داشته باشند.
هدف دشمن در بحث عرفان های نوظهور چیست؟!
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: دشمن پس از دهها سال مطالعهروی دین به این مسائل رسیده و بنده چند سال پیش در جلسه ای متذکر شدم که این ها مدت های زیادی بر طبل بیدینی کوبیدند و گفتند مردم را از دین جدا کنیم و وقتی دیدند نمیشود و توده های مردم به دنبال دین هستند، آمدند یک دین بدلی را به مردم دادند، یعنی با همان واِژهها و اهداف، برای آن که زمام امور معنوی مردم را در دست بگیرند در مسیر اهداف مخالف اسلام ناب، فرقه های نوظهور را مطرح کرده و از آن حمایت به عمل آوردند.
وی خاطرنشان کرد:اعتقاد ما این است که زمام امور معنوی انسان دست خداست و این انسان باید ارتباط با خدا پیدا کند تا در مسیر معنویت قرار بگیرد ولی دشمنان ادیان آسمانی به این نتیجه رسیدند که زمام امور معنوی را به دست خودشان بگیرند تا بعد به این طریق اهداف شومشان را محقق سازند، به همین خاطر عرفانهای نوظهور و بحث هایی چون ورزشهای یوگا و امثال آن را به جامعه ارایه کردند.
به دنبال جریان سازی در مقوله معنویت و عرفان هستند
استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر حقیقتاً ریشه اصلی این جریان ها را بررسی دقیق کنیم به این نتیجه میرسیم که افرادی نشستند و فکر کردند که چطور برای معنویت که به شدت مورد نیاز بشر است، جریانسازی کنند و یا برای عرفان جریان سازی کنند تا به نتایجی که خودشان می خواهند برسند و لذا به عنوان مثال می بینیم که به اسم ورزش یوگا اهداف خاصی را دنبال می کنند.
وی تصریح کرد: هنوز بسیاری از اهداف این ها از این گونه ورزشها برای ما مخفی است، یعنی یک قوه متفکره ای دارند که کار میکنند و این گروه ها را برای اهدافی خلق میکنند و هنوز همه امورشان را هم روشن نکردند که چه اهدافی دارند و کجا میخواهند برسند.
استعمار بشر؛ هدف حمایت و تقویت عرفان های نوظهور
وی با تاکید بر این که قطعاً از عرفانهای نوظهور و حمایت از این جریان ها به دنبال استعمار بشر هستند، گفت: بی شک پشت سر این قضایا یک اهداف وسیعی وجود دارد، چرا که این ها برای اینکه مردم را از مسجد و نماز و عبادت خدا جدا کنند، میگویند هدف از این نماز آرامش بوده و ما نیز برایتان به شکل های دیگر آرامش به ارمغان می آوریم و از این دست مباحث که به هیچ وجه نباید نسبت به خطرناک بودن آن ها غفلت کرد.
ذکر و یاد خدا ؛ عامل ایجاد آرامش حقیقی
آیت الله فاضل لنکرانی همچنین بیان داشت: بر اساس نگاه قرآن و مکتب اهل بیت(ع)، آرامش حقیقی تنها در سایه ارتباط با خدا و اولیای خدا محقق می شود چه آن که قلوب با ذکر و یاد خدا، اطمینان و سکینه پیدا می کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در هر کدام از واجبات و عبادات ، اسراری از بحث ارتباط با خدا و تاثیر آن در زندگی نهفته است، گفت: ما اگر دقت کنیم متوجه می شویم اسراری که در نماز است مثلاً در حج نیست یا اسراری که در روزه وجود دارد با نماز یکی نیست. از سویی این طور نیست که کسی بگوید من همه واجبات دین را میخواهم کنار بگذارم و فقط نماز بخوانم و با همین نماز به تنهایی به همه اهداف دین می رسم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ما باید این ها را به جوانی که به تکلیف میرسد، بگوییم منتها باید یک مقدار اهداف را تا حد مبسوط و مجمل برایشان ذکر کنیم؛ طبعاً حد مبسوط را باید بعداً خود به آن برسند که آن هم از راه تقیّد به این امور واجب و تکالیف امکان پذیر است.
حقیقت دین و برکات معنوی آن را بیان کنیم
وی همچنین ابراز داشت:دین ما میگوید از غیر از این طرق امکان ندارد، البته نمیگوییم همهاش این است، یک بخشش نماز است، یک بخش روزه است، حتی یک بخش هم رفتن به سراغ کسب حلال است، یک بخشی از این معنویات در اسلام میگوید در گیر و دار تلاش بشر آدم به معنویات میرسد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)با اشاره به این که یکی از اهداف جدی عرفان های نوظهور جدا کردن مسلمانان از مقوله جهاد است، گفت: این ها برنامه ریزی های جدی و خاصی دارند ، حتی ما اطلاع پیدا کردیم که در تهران، به عنوان مثال به خانمهای مسن که درد پا دارند و نمیتوانند راه بروند، می گویند که شما بیائید به جای فیزیوتراپی و معالجه از یوگا استفاده کنید. در واقع خانم60 و 65 ساله پیدا میکنند جلساتی میگیرند به عنوان یوگا، اما پیداست در باطن به این ها مطالب و آموزه هایی را القا می کنند که بعد خود این بانوان مسن نیز بر فرزندان و دخترانشان اثرگذار باشند.
لزوم برنامه ریزی جدی حوزه در خصوص فرقه ها و عرفان های نوظهور
وی خواستار جدیت و تلاش بیشتر حوزه های علمیه و مرکز مدیریت حوزه برای آشنا کردن آحاد مردم و به خصوص نسل جوان نسبت به اهداف و برنامه های فرقه های نوظهور شد و افزود: باید یک برنامه ریزی خوبی در این راستا در حوزه صورت گیرد و البته مراقب بود که این قبیل مسایل سیاسی نشود، هر چند که واقعش این است که سیاسی است.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: این گونه عرفانهای نوظهور هدفشان تسلط بر منابع اقتصادی حکومتهای دنیا ست و لذا مجموعه ای از اهداف سیاسی و اقتصادی را دنبال میکنند اما ما در مقابله با این ها باید فقط به طریق علمی و روشنگری عمل کنیم.
باید از طریق علمی و با زبان استدلال صحبت کنیم
وی همچنین بیان داشت: اگر دانشگاه بخواهد حرف شما حوزویها را بپذیرد نباید بگوئید اینها دنبال این هستند که حکومت را چه کنند بلکه باید از طریق علمی و با استدلال و منطق، نسل جوان را با آسیب ها و خطرات این عرفان ها و فرقه ها برای فرد و جامعه آشنا کنیم.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: استاد شهید مطهری میفرمود این شک و شبهههایی که به وجود میآید ، انسان می تواند در پاسخ به این سوالات و شبهات از درون دین چیزهایی را به عنوان یک سری مسائل جدید استخراج کند و به آن ها پاسخ دهد.
وی افزود: ما یک قاعدهی استمرار احکام دین تا روز قیامت داریم ، اما حالا میفهمم که در اخلاقیات و معنویات نیز همین طور است، یعنی آنچه به عنوان اخلاقیات، دین آورده باید استمرار داشته باشد و این طور نیست که این مباحث دستخوش زمان و مکان قرار بگیرد،
مباحث اخلاقی و معنوی دین نیز باید استمرار داشته باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: نماز تا روز قیامت تنها و بهترین و مهمترین وسیله آرامش واقعی انسان است که این مساله جایگزین هم ندارد؛ یک بحثی را آقایان علمای اخلاق دارند که اخلاق نسبی است، حقیقی است، ما میگوئیم نه، همان قاعدهای که در باب احکام وجود دارد، همان قاعده هم در اخلاقیات و اصول معنوی که دین آمده بیان کرده، وجود کرده و اسلام راه قرب به خدا را معین کرده و غیر از اینها هم راهی نداریم.
وی گفت: در واقع وقتی میگوئیم اخلاقیات یعنی یک اساس و اصول ثابت الی یوم القیامه دارد که در مقابل دشمن باید بگوئیم، شما اگر هزار تا عرفان کاذب هم بیاورید جای یک اصل از اصول ما را نمیگیرد و این به نظر من خیلی نکته مهمی است به این جهت که ما حوزویها و طلبهها باید به این جهات توجه جدی داشته باشیم.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: ما نباید فقط بگوئیم فقه یک احکام ثابت تا روز قیامت دارد، یک احکام ثابت داریم و یک احکام متغیر هم داریم، بالأخره قائل به یک ثوابتی در اخلاقیات و در معنویات هم باید باشیم، به این معنا که به عنوان مثال حیا یک اصل اخلاقی ثابت است، هر ورزشی، هر کاری، در هر جامعهای، در هر زمانی، با این اصل مخالفت داشته باشد باید با آن برخورد کرد.
بسیاری از ورزش های امروزی به دنبال از بین بردن حیا هستند
آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: الآن شما ببینید بسیاری از ورزشها دنبال این هستند که پرده حیا را پاره کنند و از بین ببرند و حال آن که حیا در خانواده لازم است، در اجتماع، سیاست، حکومت و همه جا لازم است، روی این اصول اخلاقی باید تکیه کرد؛ از سویی به هر حال به جوانی که میخواهی به او بگویی یوگا نرو، میگوید من چکار کنم، به او نمیشود بگوییم برو سراغ مثلا احیای علوم غزالی، بلکه باید یک متن خیلی روشن و روان که واقعاً او را به آرامش برساند، آماده و در اختیارش قرار دهیم که این مهم از طریق گنجینه آموزه های دینی ما به خوبی امکان پذیر است.
بودجه بیت المال نباید در خدمت ترویج عرفان های نوظهور قرار گیرد
وی همچنین با تاکید بر این که رسانه های ما به خصوص رسانه ملی در روشنگری جامعه نسبت به عرفان ها و فرقه های نوظهور، رسالت بسیار مهمی بر دوش دارند، اظهار داشت: دولت ما حق ندارد جاهایی را در اختیار این امور قرار بدهد، لااقلش این است که اصل این مشکوک است، اما برای اهلش روشن است که اینها چه اهدافی دارند ولی لذا نباید بودجههای فرهنگی از بیت المال در اختیار توسعه و حمایت از این جریان ها قرار داد.
رئیس مرکز فقهی
ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: مسئولان فرهنگی باید به این مساله توجه کنند،
علاوه بر این که باید بودجه های مناسبی به گروههایی از حوزه و دانشگاه
برای مقابله با اینها اختصاص داده شود، باید به شدت مراقب بود که بودجه بیت
المال در اختیار عرفان های نوظهور و در خدمت ترویج آن ها قرار نگیرد. منبع: قم پرس