به گزاش فرقه نیوز؛ آیا کتاب مقدس مسیحیان به تجسم و الوهیت حضرت عیسی(ع) اشاره داشته است؟ آیا عیسی(ع) خود را خدای متجسم می دانسته است؟این سوالات جزء اولین سوالاتی است که با شنیدن آموزه تجسم و الوهیت و تجسد به ذهن تبادر می نماید.
آنچه مشخص است حضرت عیسی (ع) هیچ گاه از تجسد و الوهیت خویش سخنی صریح به میان نیاورده است؛ بلکه در موارد بسیاری خود را کوچکتر از خداوند و بنده خداوند متعال دانسته و به عبادت خداوند که نشانی از بندگی ایشان است می پردازند .او همچنین اعلام می کند که اختیاری از خود ندارد و ذاتی متمایز از خداوند دارد. و در مواردی نیز خود را پیامبر خدا بر می شمارد. این مساله از بسیاری از سخنان حضرت عیسی در کتاب مقدس قابل برداشت است از جمله؛
· چنانکه پدر زنده مرا فرستاد و من به پدر زنده هستم » [1]
· به ایشان بگو که نزد پدر خود و پدر شما و خدای خود و خدای شما می روم . [2]
· همچنان که پدر در خود حیات دارد همچنین پسر را نیز عطا کرده است که در خود حیات داشته باشد. [3]
· پسر از خود هیچ نمی تواند کرد مگر آنچه ببیند که پدر به عمل آرد . [4]
· و در آن روزها برفراز کوه برآمد تا عبادت کند وآن شب را در عبادت خدا به صبح آورد. و چون روز شد، شاگردان خود را پیش طلبیده دوازده نفر از ایشان را انتخاب کرده، ایشان را نیز رسول خواند. [5]
· ”من از خود هیچ نمیتوانم کرد بلکه چنانکه شنیدهام داوری میکنم و داوری من عادل است زیرا که اراده خود را طالب نیستم بلکه اراده پدری که مرا فرستاده است[6].
· در انجیل آمده است که جز خداوند- پدر- کسی از قیامت خبر ندارد. بنابر این اگر عیسی به عنوان پسر دارای الوهیت است چگونه است که علم او تا این مقدار محدود است.(( اما از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد، حَتی ملائکه آسمان جز پدر من و بس. ))[7]
· نبی ای بی حرمت نباشد مگر در وطن و خانه خویش[8]
تمامی این موارد نشان می دهد که نه تنها حضرت عیسی(ع) خود را خدا نمی دانسته است؛بلکه خود را تنها فرستاده و بنده خداوند می دانسته که همه چیز خود را وامدار خداوند یکتا بوده و به راز و نیاز با خالق هستی می پرداخته است.
اشاره حضرت عیسی به بندگی خود بارها مورد اشاره برخی از اندیشمندان قرار گرفته است. جالب است بدانید روزنامة آسيوشيتدپرس نیز در 1989 خبري منتشر كرد كه جزئيات خبر حاكي از آن بود كه حدود يك صد نفر از دانشمندان و پژوهشگران علوم الهيات و تاريخ، در يك گردهمايي، روايتهای عيساي تاريخي را بررسی کردهاند و در اين گردهمايي كه نتيجه نه بار اجتماع اين دانشمندان در يك بررسي چهارساله است، حاضران با اكثريت قريب به اتفاق به نتايجي رسيدند كه در مهمترين آنها بیان شد که عيسي هرگز مدعي الوهيت نشد و اگر چنين تهمتي بر او وارد ميكردند، دچار وحشت میشد.[9]
عبارات دیگری نیز در کتاب مقدس وجود دارد که از عیسی به عنوان بنده خداوند متعال یاد کرده است:
· ((این است بنده من که او را برگزیدم. او محبوب من است و مایه شادی من.))[10]
· ((برای شما اولا خدا بنده خود عیسی را برخیزانیده، فرستاد تا شما را برکت دهد))[11]
همچنین در بسیاری از نوشته های کتاب مقدس نیز مانند اناجیل همنوا- متی، لوقا، مرقس- تصویری کاملا انسانی از حضرت عیسی (ع) ارائه شده است و خواننده این نوشته ها هیچگاه نمی تواند با خواندن این نوشته تصور کند که نویسندگان این نوشته ها قائل به الوهیت حضرت عیسی (ع) بوده اند. مایک گولدر نیز به حقیقت انسانگونة عیسی در انجیلهای همنوا اشاره کرده و مینویسد: «در حالی که اهتمام کلیسا به اشاعۀ نام عیسی است، عیسای اناجیل همنوا حکومت خدا را اعلان میکند».[12] جان هیک نیز معتقد است: «در حقیقت تصویر عیسی در 3 انجیل نخست ـ مرقس متی و لوقاـ تفاوتی با تصویر او در قرآن به عنوان یک پیامبر بزرگ الهی ندارد». [13]
بنابراین آنچه مشخص است بسیاری از نوشته های کتاب مقدس از زبان حضرت عیسی(ع) و برخی از نویسندگان بر عبد بودن حضرت عیسی اشاره شده است و تصویری خدا انگار از حضرت عیسی ارائه نمی دهند. این بخش از نوشته ها با عهد قدیم و اعتقادات انبیای گذشته کاملا موافق است. و از طرفی با قرآن مجید از نظر اعتقادی اختلاف جدی ندارد.
[1] - یوحنا 6 : 57
[2] - یوحنا 20 : 17
[3] - یوحنا 5 : 26
[4] - یوحنا 5 : 19
[5] -لوقا 14:6
[6] - یوحنا 5 : 30
[7] - متی باب 24 آیه 37
[8] -متی 13: 57
[9]. جواد آریا و مجید ملایوسفی، «نقدی بر قرائت پولس از مسیحیت»، مجلۀ جستارهای فلسفۀ دین، سال اول، ش2، 1391.
[10] - متی 12: 18-21
[11] -اعمال3: 26
[12]. اسطورۀ تجسد خدا، ویراستۀ جان هیک، ترجمۀ عبدالرحیم سلیمانیاردستانی و محمدحسن محمدیمظفر، ص113.
[13]. اسطورۀ تجسد خدا، ویراستۀ جان هیک، ترجمۀ عبدالرحیم سلیمانیاردستانی و محمدحسن محمدیمظفر ، ص9.