فرقه نیوز، در ایران فرقۀ اکنکار، فعالیتهای تبلیغی و ترویجی متنوعی را در دستور کار داشته است. تا زمانی که شیوه و جهت این فرقه روشن نبود و فقط با موضوع آموزشهای مراقبه و آموزشهای آرامبخش فعالیت میکرد، آزادانه به تمام فعالیتهای خود مشغول بود. در همین دوران، گروه فعال اکیستها توانستند کتابهای این فرقه را به فارسی برگردانند و در شمارگان بالا چاپ کنند. هوشنگ اهرپور بیش از ده عنوان از کتابهای این فرقه را به فارسی برگردانده است. پس از او میتوان از افرادی مانند مهیار جلالیانی، مینو ارژنگ، یحیی فقیه، مرجان داوری و مریم البرزی نام برد که هرکدام بیش از یک جلد از کتابهای اکنکار را ترجمه کردهاند. اشخاصی چون محمدهادی ماکیانی، عبدالرضا فقیه، شهرام محمدپور، شهرام شامحمدی، محمدعلی اخلاقدوست و اخوان تفتی نیز هر کدام یک جلد از کتابهای اکنکار را به فارسی برگرداندهاند.
پس از اینکه رویکرد دینستیزانۀ این فرقه بر اهل تحقیق آشکار شد، از فعالیتهای رسمی آنها جلوگیری بهعمل آمد. پیروان اکنکار پیش از این در ایران دارای تشکیلات بوده و به جذب نیرو میپرداختند. آنها از طریق اداره پست با ماهانتا در تماس بودند. شاید نمونۀ بارز این افراد، فردی به نام دکتر ناصری بود که در شمال شرق کشور میزیست. وی پس از مدتی به آمریکا رفت و به ناسا پیوست. شاگردان وی همچناندر ایران در لوای انرژیدرمانی و... به فعالیت مشغول هستند. در حال حاضر شخصی با نام مستعار الماسی بیشترین فعالیت را در ایران دارد. وی اخیراً با توجه به نزاعهای اینترنتی که بین او و دیگر اکیستها در گرفته به وابستگی و قدرتطلبی متهم شده است. ناگفته پیداست این دست از نزاعها در تمام کشورها برای اکیستها اتفاق میافتد. ریشۀ این نزاعها در این است که هر کدام از اکیستها که دارای بیشترین فعالیت هستند، ادعای مسئولیت در قبال بقیه اکیستها را دارند و این ادعا با مخالفت «دیگران» روبهرو میشود. گو اینکه «دیگرانی» نیز هستند که نسبت به بقیه احساس مسئولیت میکنند!
اکیستها در ایران تا سال ۱۳۷۵ با پر کردن فرمهای تهیه شده توسط ادارۀ اکنکار و واریز مبلغ معیّن از طرف ماهانتا، با مرکز اکنکار در آمریکا مکاتبه میکردند. این مبلغ در ابتدا ۱۲۰ دلار بود که با نامهنگاریهای ذلیلانۀ برخی از اکیستها به هارولد کلمپ به پنجاه دلار کاهش یافت. با روشن شدن چهرۀ واقعی اکنکار، از فعالیتهای رسمی این فرقه جلوگیری شد. اما فعالیتهای اینترنتی و ارتباطهای مخفیانه همچنان ادامه دارد.
این گروه بعضی از چهرههای متفکر و درخشان تاریخ جهان را به نام اکنکار مصادره کرده و به مریدان خود معرفی میکنند. آنها ادعا دارند این چهرهها ماهانتا بوده و هدایت انسانهای زمان خویش را برعهده داشتهاند. از چهرههای ایرانی که این فرقه از آنها برای رسیدن به اهداف خود سود میجویند میتوان به شمس تبریزی، حکیم ابوالقاسم فردوسی، مولانا و حافظ اشاره کرد. آنها در برخی کتابهای خود مثنوی معنوی مولانا را بهعنوان کتاب جهانبینی اکنکار مطرح میکنند.
بیشترین فعالیت اکنکار در ایران در قالب وبنگاری صورت میگیرد. مهمترین سایت موجود، سایت رسمی اکیستهای ایران است که نسخۀ فارسی سایت رسمی موسسۀ اکنکار میباشد. وب سایتها و وبلاگهای دیگری نیز وجود دارد که به نشر آموزههای اکنکار همت گماردهاند. تا مدتی پیش این وب نوشتهها کار تبلیغی و ترویجی انجام میدادند اما با چالشهای جدیدی که آموزههای اکنکار با آن روبهرو شده است، اکیستها بیشتر در قالب دفاع از آموزههای خویش مطلب مینگارند. هر چند اینگونه دفاعها خود بر خلاف آموزههای اکنکار است؛ چون اکنکار مدعی است نباید از آموزههای خود دفاع و برای اثبات آنها استدلال کرد. اکیستهای ایران که سعی وافری برای گسترش ایدههای خود دارند، این آموزۀ اکنکار را زیر پا نهاده، به استدلال و محاجّه مشغولند. جالبترین دفاعیات اکیستها هنگامی است که به اسلامی کردن باورهای خود میپردازند. آنها برای گریز از کمند ضداسلامی بودن برای اثبات آموزههای خود به آیات، روایات و زندگی معصومین (علیهمالسلام) استناد میکنند. فرزند اک مقدس در اینباره مینویسد: «آیا میدانید اعتقاداتِ به گفتۀ بعضی بیسر و ته اکنکار را میشود با آیات قرآن تطبیق داد؟... آنها که آن را میشناسند میدانند که اکنکار از تمام ادیان به ظاهر قدیمی، قدیمیتر است؛ ...تصفیه کارماها در دنیاهای بالاتر یا به صورت دوزخ است و یا بهشت؛ که البته دقیقاً به میزان کارمای تولید شده است؛ نه بیشتر و نه کمتر؛ زیرا عدالت پروردگار خدشهناپذیر است. در قرآن آمده است: «فَمَن یَعمَل مِثقَال ذَرَّةٍ خَیرَاً یَره و مَن یَعمَل مِثقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَره [عادیات/۷ و ۸] و هر کس به قدر ذرهای کار نیک کرده آنرا خواهد دید و هر کس بقدر ذرهای کار زشت مرتکب شده میبیند.» و یا حضرت علی (علیهالسلام) میفرمایند: «به همانگونهای که یاری میکنی یاری میگیری، که اشاره به کارهای مثبت در همین دنیا دارد.» در جایی دیگر حضرت محمد(ص) میفرمایند: «خاری در پای هیچ مؤمنی نمیرود مگر اینکه کفّاره گناهان او باشد»، که این حدیث اشاره به کارمای منفی دارد.»[۱]
این سخنان در حالی است که هیچ سنخیتی بین دوزخ و نتایج اعمال در اسلام و کارمای ادعایی اکیستها وجود ندارد. وانگهی اکنکار با ردّ ادیان و نفی آنها هیچ جایی برای تمسک بهآنها نگذاشته است و این ترفندی است که اکیستها برای رها شدن از اشکالات و انتقادات بدان پناه میبرند.
اکیستهای ایران هر چند تلاش کردهاند تا با این رویکرد از کمند عرق دینی مسلمانان رهایی یابند، هنگامی که عرصۀ استدلال بر آنها تنگ شده، به وضوح به نبرد با اسلام همت گماردهاند. از آنجا که رهبران اکنکار دربارۀ تعالیم ادیان دیگر تهمت پراکنیهای فراوانی داشتهاند و ادیان را با چوب جمود و جهالت و ضلالت راندهاند، اکیستهای ایران نیز ناچار به پیروی از آنها گردیدهاند. یکی از اکیستها که در گردونۀ وبنگاری و مناظرات مجازی گرفتار آمده مینویسد: «فکر میکنم اگر اک برای اثبات خود ادلۀ بیشتری از اسلام برای اثبات خود نداشته باشد کمتر هم ندارد.» اکیستهای ایران برنامههای تمرین و مراقبۀ خود را با استفاده از دیسکورسها و سفارشهای اینترنتی به انجام میرسانند. در حال حاضر فعالیت اکیستها در ایران بهصورت پنهانی و محدود به فضای مجازی صورت میگیرد؛ چه اینکه اثبات دین بودن اکنکار باعث شده است که گروندگان به این شبه آیین با حکم ارتداد روبهرو شوند. از سوی دیگر گردانندگان سایت مرکزی اک در آمریکا برای حفظ امنیت کتب و دیسکورسهای اک در ایران، صلاح میبیند فعلاً اکیستها در ایران فعالیت نکنند؛ زیرا سابقۀ رعایت قانون کپی رایت در ایران خوب نیست و رعایت این مهم در قوانین اک به صراحت بیان شده است؛ بنابراین مسئولان این نهاد در امریکا از فعالیت اک در ایران احساس خطر میکنند و ترجیح میدهند اعضا با راهاندازی کتابخانۀ سایبر در سایت انجمن صرفا اطلاعات خود را افزایش دهند و فعالیت تبلیغی دیگری چه در اینترنت یا خارج از آن نداشته باشند. البته اکیستهای زیادی هستند که این قانون را زیر پا میگذارند.
برخی از اکیستها در اثر القائات به انرژی درمانی پرداخته و یا با تعبیر خوابهای خود ادعاهایی میکنند که نمونۀ بارز آن در سال ۱۳۸۶ به وقوع پیوست. در این واقعه سردمدار گروه چند نفرهای که از ارومیه به تهران آمده بودند مدعی بود روح امام زمان در کالبدش حلول کرده و او امام زمان است.[۲] از دیگر مباحث انحرافی که در اکنکار بهوجود آمده تشکیل حلقه تی اس ام است. با بررسی اجمالی آموزههایی که طرفداران این حلقه بدان باور دارند میتوان نتیجه گرفت بین اکنکار و تی اس ام تفاوتهای فراوانی وجود دارد. طرفداران تی اس ام برای اثبات هویت تاریخی خود به اکنکار دست یازیدهاند تا از این گردونه، پشتوانۀ ایدئولوژیک خود را تقویت نمایند.[۲]/ ادیان نت
پینوشت:
[۱]. رنجبران، داوود (۱۳۸۸)، نقد و بررسی عرفانهای وارداتی اکنکار، تهران، ساحل اندیشه، ص ۱۰۹-۱۱۱.
[۲]. همان.
[۳]. سودای دین داری، عبدالحسین مشکانی سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص ۶۱.