فرقه نیوز،مسیحیان در طول تاریخ 2000 ساله مسیحیت درباره روز رجعت حضرت عیسی(ع) اقوال گوناگونی مطرح کردهاند و پیشگوییهای بسیاری داشتهاند. متأسفانه در متون دینی مسیحی چنین نهی صریحی از پیشگویی ظهور (مسیح و منجی) وجود ندارد و به همین سبب بازار پیشگوییهای کور و دروغین در میان مسیحیان بسیار گرم بوده است.
اما پس از تراکم و انبوه شدن این پیشگوییها و روشنشدن دروغ بودن آنها- که باعث نگرانی و بیم مقامات دین مسیح شد- کتابهای بسیاری تألیف و عرضه شد که مفاد همه آنها آگاه نبودن هیچکس از تاریخ و زمان ظهور مسیح است، و مشهورترین این کتابها «نود و نه دلیل بر این که هیچ کس از زمان بازگشت مسیح آگاه نیست» (99Reasons why no one Knows when Christ will Return) نوشته اُرُپزا (B.J. Oropesa) است که بارها چاپ و به زبانهای بسیاری از جمله به زبانهای اروپایی و عربی و حتی ژاپنی و کرهای نیز ترجمه شده است.
اما اسلام درباره این رویداد چه نظری دارد؟
آیتالله محمد امامی کاشانی در جلد نخست کتاب «خط امان، پژوهشی در موعود ادیان» در این باره مینویسد: پیشگوییها و پیشبینیها درباره زمان ظهور مصلح و منجی جهانی (امام مهدی علیهالسلام) در اسلام هیچگونه پایه و مایهای ندارد و اهل بیت(ع) به شدت از این پیشگوییها منع فرموده و اینگونه پیشگوها را دروغپرداز دانستهاند.
فضیلبن یسار میگوید: «از امام باقر (ع) پرسیدم که آیا زمان این امر و ظهور و قیام امام زمان(عج) معین و معلوم است؟ امام فرمود: کسانی که برای این رویداد زمان خاصی را معین میکنند دروغ میگویند - و این عبارت را سه بار تکرار فرمود-». [1]
از امام صادق (ع) نیز نقل شده که فرمود: «هر کس زمان خاصی برای ظهور امام مهدی تعیین کند دروغ گفته است،ما در گذشته چنین وقتی را تعیین نکردهایم و در آینده نیز نخواهیم کرد.» [2]
عبدالرحمنبن کثیر گفته است: نزد ابوعبدالله (امام صادق) بودم که مهزم أسدی بر آن حضرت وارد شد و گفت: فدایت شوم، مرا از زمان این امر (ظهور امام مهدی) که در انتظار آن هستید، آگاه فرما، زیرا که دوران انتظار بسیار به درازا کشیده است. امام فرمود: ای مهزم! تعیینکنندگان این زمان دروغگویانند و شتابزدگان در هلاکتاند و آنها که تسلیم (اراده خداوند) هستند نجاتیافتگاناند و بازگشت آنها به ماست.» [3]
و نیز امام صادق(ع) فرمود: «هرکس زمانی برای این رویداد بگوید، بیم نداشته باش و سخن او را تکذیب کن؛ زیرا ما برای هیچکس چنین وقتی را تعیین و بیان نکرده و نمیکنیم.» [4] / فارس
پینوشتها:
1- الغیبة، الشیخ الطوسی 425-426
2- الغیبة، الشیخ الطوسی 425-426
3- الامامة والتبصرة، الشیخ علی بن الحسین بن بابویه 87.95، بابالنوادر
4- الغیبة، الشیخ الطوسی 414-426