به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرقه نیوز استاد حسن رحیمپور ازغدی در دوره دانشافزایی و توانمندسازی طرح تعالی که بههمت معاونت فرهنگی تبلیغی(مدیریت سیاسی اجتماعی) و مدیریت اساتید و نخبگان این حوزه در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، با بیان نگاه امام خمینی(ره) و اسلام ناب به حوزه تراز انقلاب اسلامی، گفت: امام خمینی(ره) به عنوان اولین فقیه بود که توانست مردم را به کف خیابان بکشد، بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، مردمیترین انقلاب که در تاریخ ثبت شده و دینی ترین انقلاب را امام(ره) ثبت کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دلیل مهجوریت منشور روحانیت چیست؟ همان موقع که امام این حرفها را میزد یک عده ناراحت شدند. عدهای گفتند نباید اینها را بگویید عدهای گفتند به این شکل نباید بگویید! از هر حرفی که ضعفهای ما را روشن کند، آن هم علنی، قطعا عدهای ناراحت میشوند. امام انتقادی نگاه میکند و جریانشناسی درون حوزه را میگوید. جریانی که بودند و شاگردان خود را تربیت کرده و در حوزه هستند. امام میگوید به من میگفتند تارک الصلاه و بی سواد و بی دین حتی میگفتند انگلیسی و کومونیست.
وی افزود: یعنی هر کس آن بخش از دین که مربوط به عدالت است را بگوید میگویند کومونیست و آن بخش که مربوط به وحدت است را بگوید میگویند وهابی است. غیر از احکام طهارت و نجاست را بگوید، میگویند فقیه نیست. تفسیرگوها را میگفتند بی سواد است. بعد اجتماعی اینگونه اجتهادی فقط زیارت و عزاداری است، نه سبک زندگی نه سیاست، نه اخلاق؛ هیچی ندارد. بخش اعظم آیات و روایات را حاشیه میدانند.
جریان متحجری که مخاطب دین را فقط معصومین میدانند
استاد رحیم پور ازغدی در ادامه گفت: امام میگوید یک عده میروند نماز، میروند میخورند و میخوابند و تمام. دین را نسخ کردند و بخشی از احکام را میگویند در عصر غیبت تعطیل شود. مبارزه با فساد مربوط همان زمانی که انبیا بودند، بوده است و الان آقا نیامدند پس نیاز نیست. مخاطب دین را اصلا معصومین میداند و مخاطب ما نیستم. یعنی مفت خوری معنوی؛ یعنی دین داری فردی؛ یعنی این احکام برای همان حکومت پیامبر و امام علی آمده و مال الان نیست. بزرگترین منکر و ظلم به تمام بشریت سکوت در برابر اینهاست.
وی گفت: اولین مجلس عزاداری رسمی امام حسین را یزید برپا کرد. اینها را اول به عنوان خوارج و اسیر آورد. بعد حضرت زینب کاری کرد که یزید حتی اهل خانهاش و افسرانش هم علیهش شدند. این جریان حوزوی میگوید فقط مصائب را بگو و گریه کن تا ثواب ببریم، حوائجت را بیار، غذای حضرت بخور، زیارت حرم هم طوری شده که خود حضرت در آن گم شده است. یعنی تمام مفاهیم در مذهب را سعی میکنند تحریف کنند. تحریف دین را به نوعی انجام میدهند که دین باشد، بطوری که نباشد! عزاداری باشد ولی تحریف شده باشد.
حسین جان یا امام حسین؟
استاد حسن رحیم پور ازغدی گفت: شاخه سفیانی امویان دو سال بعد از امام حسین علیه السلام توسط آن حضرت سرنگون شد. شاخه امویان با شعار یا لثارات الحسین آمدند. بزرگترین راهپیمایی انقلاب عاشورا بود. حزب الله راه امام حسین را ادامه میدهند. ولی برای عدهای از علما امام حسین، امام نیست حسین جان است فقط برای گریه و زاری! تمام اهل بیت برای حکومت شهید شدند. حضرت مهدی هم شهید میشوند. نمیگویند حضرت میآید نهضت مسجد سازی راه بیاندازد بلکه میآید با ظلم مبارزه کند، عدالت گستری کند.
وی افزود: هر جا کار و خطر و ضرر بود از همه جلوتر اهل بیت و پیامبر بودند، نمیگفتند بنشینید ما حرف بزنیم برایتان و دست بوسی کنید و... اصلا کسی نمیفهمید چه کسی پیامبر و است و چه کسی مردم عادی است. اینها برای ما الگو نیستند؟ یزید مراسم برای امام حسین گرفت فقط قرآن بخوانید برای امام حسین و ثواب برسانید و حرف سیاسی نزنید.
امامان شیعه و برخورد با عالمنماهای دور از سیاست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زمان شاه در همین مشهد آخوندهایی داشتیم میرفتن دستبوسی شاه؛ یکی روی پای شاه خودش را انداخت. دین برای اینها شده بازیچه و این لباس شده ابزار کاسبی که آویزان از اسم اهل بیت شدهاند. نامه امام سجاد به محمد بن مسلم در تحف العقول را بخوانید خیلی مهم است. محمدبن مسلم توسط امام حذف شد فقط دلیلش سیاسی بود و به امام سجاد گفت همه چیز را سیاسی نکنید و به فکر اصل دین باشید. امام سجاد نامه داد و گفت تو بنام دین داری بازی میکنی و میگویند این چه سیر معکوسی بود که تو طی کردی!
وی گفت: سخنرانی امام حسین علیه السلام در منا دو سال قبل از عاشورا را ببینید. ۹۰۰ نفر از اصحاب و تابعین و قراء قرآن را حضرت جمع کردند و برایشان سخن گفتند. سیدالشهدا به این عالم نماها میگویند نمیبینید این دستگاه چه کرده است، با ضعفا چه کرده است؟ علمایشان را میفرستند روی منبر و با ظاهر دین علیه دین فساد را توجیه شرعی میکنند. یکبار برای خدا مخاطره کردید. یکبار آرامشتان را در راه خدا به خطر انداختید؟ میدانید چرا قدرت دست اینها افتاده چون شما از مرگ میترسید.
حسن رحیم پور افزود: تا چند ماه قبل از انقلاب کسی احتمال نمیداد پهلوی سقوط کند. به امام میگفتند مگر میشود شاه برود. سال ۵۵ همه خفه شدند. در بهترین شرایط پهلوی انقلاب اسلامی شکل گرفت. اولین شهید سال ۵۶ طلبه بود، اولین شهید دههی چهل و مشروطه هم طلبه بودند. در همه نهضتها طلبهها صف اول بودند. من در جنگ هم در عملیاتها لباس روحانیت میپوشیدم.
وی گفت: امام حسین علیه السلام به این علمای متحجر میگویند شما در خیابانها مثل ملوک راه میروید . مردم برای خدا به شما احترام میگذارند و شما خودتان به خدا احترام نمیگذارید. در کربلا بسیاری از عابدها نیامدند کنار امام حسین بلکه عبدها آمدند. برخی از شهدای کربلا سنی بودند قائل به خلافت بلافصل امام علی نبودند. ولی عبد بودند. ولی شمر جانباز صفین و عابد بود. این تفاوت دو نوع فقه است. فقه شمر و فقه حسین.
استاد حسن رحیم پور ازغدی گفت: پدرم میگفت بعد از شکست ظاهری در دههی چهل برخی ناامید شدند، برخی رفتند در ساواک، طرفدار امام بود بخاطر تبعید امام ساواکی شد. به یک ساواکی گفتم چه شد از خمینی برگشتی، گفت خمینی سید حسینی است و من حسنی! این ظلم به امام حسن است. پدرم گفت وقتی بیست بار مثل امام حسن ترور شدی و بعد شهید شدی ادعای سید حسنی کنید. امام حسن صلح کرد؟!هدف امام حسن و امام حسین حفظ دین خدا و اسلام است. هر دو بهترین کار را مناسب با شرایطشان را کردند. تیپ شیعه لندنی هم ولایت را به معنای محبت و عشق به اهل بیت میگیرند. ولایت زعامت و حکومت است. آیات و روایات را این طیفها با تحریف تبدیل به یک امر شخصی میکنند و ترجمه و تفسیر حداقلی میکنند.
وی افزود: علامت مسلمانی است که ولایت و برائت ما برای خدا باشد. میگویند امر به معروف و نهی از منکر کنید. این بر همه واجب است این امر، ورود به امور اجتماعی و سیاسی است. حضرت میفرماید کسی که تمام شبانه روز عبادت کند ولی نسبت به عدل و اجتماع بی تفاوت باشد اعمالش فایده ندارد.
تقیه ترک مبارزه نیست، تغییر تاکتیکِ مبارزه است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام خمینی فقهی دارد که از درونش انقلاب در میآید. امام حسین قیام کرده، میگوید من دارم نهی از منکر میکنم. این کجای فقه ماست؟ اصلاح فساد یعنی درگیر شدن با فاسد؛ ما در حدی با فاسد درگیر میشویم که برایمان مشکل پیش نیاید. امام حسین و امام حسن و امام علی علیهم السلام جنگ مسلحانه کردند برای نهی از منکر و مبارزه با فساد و این موضوع را باید ببینیم کجای فقه ماست؟ عموی امام صادق علیه السلام یعنی زید قیام مسلحانه کرده امام علیه السلام به ایشان میگویند درود بر تو. ازقیامش حمایت کردند. ولی شاگردانش که میخواهند بروند میگویند نه شما بمانید یعنی او الان باید بجنگد و شما باید بمانید. تقیه ترک مبارزه نیست، تغییر تاکتیک است. شما مبارزه را ول کنید که نیاز به تقیه نیست. تقیه مال مجاهده که چگونه مبارزه کنم که بیشتر ضربه بزنم کمتر ضربه بخورمو
وی افزود: هیچ فقیهی در طول تاریخ که بزرگ بوده است را نداریم مگر اینکه قائل به ولایت فقیه باشد. در انتقاضه شعبانیه عراق آیت الله خویی در خط مقدم بود. نجف و کربلا از دست صدام در آمد. امام میفرماید یک زمانی در حوزه رسم شد هر آخوندی که زودتر سرش کلاه برود با تقواتر است!
مهدی قیاسی کارگر مقدم