حجتالاسلام رنجبر (مدیر موسسه آوای زندگی پاک) با سابقه ۱۶ سال فعالیت و نویسندگی کتاب در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد در نشست تخصصی تحلیل و بررسی آموزههای انجمن معتادین گمنام
در مشهد مقدس گفت: به صورت تقریبا دقیق همهی درمانها در کشور را شناسایی
کردهایم در زندانها حضور داشته و تیمی به نام گروه اکسیر را راه اندازی کردهایم
تا جایی که معروف به شیخ المعتادین شدهایم.
همچنین اولین
کمپ ترک اعتیاد دین محور را در کشور تاسیس نمودیم که سه برابر کمپهای دیگر بازدهی
داشته است و در این جلسات قرار است نقاط مثبت و نقاط منفی آسیبهای این گروهها را
بدون تعصب بررسی کنیم از نقاط مثبت آن درمان معنویت گرای انجمن میباشد و نیز طرح ابهاماتی که برخی میگویند
انجمن NA تبلیغ
مسیحیت است را مطرح میکنیم.
توجه به تاریخچه و چگونگی شکل گیری آموزه
های انجمن در تشخیص درست اهداف
وی در مورد NA یا (Narcotics
Anonymous) گفت: این سوابق برمیگردد به بعد از ظهور پديدهای به نام گروه الكلیهای
گمنام (Alcoholocs
Anonymous) كه به نام AA
معروف است و اولین بار در کشور آمریکا شکل گرفت و بعد از آن انجمن
معتادین گمنام یا همان NA با
الهام از آن تشکیل گردید و بعدها انجمنهای مختلف دیگری از جمله پرخورهای
گمنام،افسردههای گمنام و... که در حدود ۲۵۰
انجمن در جهان تاسیس گردید که برخی از این جلسات اکنون در کشور ما فعال است .پس از
تأسیس انجمن الکلیهای گمنام در کشور آمریکا که مشکل خود را اعتیاد به مصرف الکل میدانستند
انجمن معتادان گمنام توسط جیمی کینون تشکیل شد و پس از فروپاشی گروه ATM با بهره گيری از تجربه تلخ گذشته انجمن دیگری به نام
گروه اكسفورد Oxford Group در دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ شکل دادند که
توسط کشیش مرتدی به نام فرانک باچمن که در پيدايش الكلیهای گمنام نقش بسيار موثری
ايفا نمودند تشکیل گردید.
باچمن یکی از اعضای ترد شده کلیسا بود که اعتقادات فاشیستی و شیطانی
داشت میگفت انسان در برابر شیطان عاجز است و باید تسلیم شیطان بشود با شیطان نباید
جنگید و احساس گناه را باید کنار گذاشت.
وی افزود: تعلیمات این انجمن از گروه آکسفورد
گرفته شد که گروه مسیحی بودند و در باب بهبودی و نقش و اصول آنها از
ترازنامه شخصی، اعتراف به اشتباهات و جبران مافات، دعا و مراقبه ومدیتیشن بهره میبردند.
رنجبر گفت: در کتابی که به نام پیامبران نجات نوشتهام بحثهای دینی و
معرفی درمانها در باب ارتباط با کمپهای ترک اعتیاد و اینکه مبلغین چگونه با این
افراد ارتباط برقرار کنند چه کارها و چه خدماتی میتوانند انجام دهند بیان شده است
و نقاط مثبت و آسیبهایی هم از NA گفته شده است و
نقاط مثبتی که گفته شده است خیلی بیشتر بوده است.
وی افزود: هنگامیکه بحث علمی مطرح میشود نیازمند جواب علمی است نه
جسارت و توهین و فحش، گروه اکسفورد ۶
قدم و گام داشته است که نویسنده آن کشیش فرانک باچمن بوده است کسی که در اولین اصل
از اصول گامهای ششگانه میگوید:ما در مقابل شیطان عاجز هستیم و ترازنامه بی
باکانه تهیه کردهایم و در این ترازنامه به خود و خداوند و یک انسان دیگر اقرار
کردهایم ما لیستی از کلیه افرادی که به آنها خسارت زدیم تهیه کردهایم و تا جایی
که توانستیم جبران کردیم ما از طریق دعا و مراقبه از خداوند میخواهیم که این
درخواستها را به اجرا درآورد که دقیقاً این شش اصل جزو ۱۲ قدمی است که در NA مطرح
میشود.
وی در خصوص رابطه و نقش کارلیونگ و ویلسون میگوید: در سال ۱۹۳۰ یونگ برای
درمان اعتیاد یک الکلی ثروتمند به نام هازلن جلسات مشاوره طولانی مدتی برگزار میکند
که در نهایت به نتیجه نمیرسد میگوید آیا راه دیگری هم هست که به من نگفته
باشند؟! جواب میدهد: بله راه خداوند بعدها که ویلسون با استفاده از گروه آکسفورد ۱۲ قدم را مینویسد تجربیات خود را با یونگ
در میان میگذارد و مکاتباتی بین کارل یونگ و بیل ویلسون اتفاق میافتد که برخی از
اندیشههای روانشناسی تحلیلی یونگ در باب نیروی برتر و خداوند رسوخ میکند و اندیشههای
کارل یونگ در ۱۲ قدم شکل میگیرد.
همچنین بیل ویلسون و دکتر باب با بررسی ۱۰۰ نفر از اولین الکلیهایی که ترک الکل کردهاند کتاب بزرگ
الکلیهای گمنام را مینویسد که در آن کتاب بزرگ ویلسون اقرار میکند که این اصول
اولیه برنامههای ۱۲ قدمی را من از
گروه آکسفورد گرفتم و از آنها بابت کمک در بحث بهبودی مراجعانش تشکر میکند.
بازتاب عقاید مسحیت در لایههای پنهان آموزهها و قدمهای انجمن
وی افزود: همخوانی قدمها با اصول معنوی مسیحیت و اقتباس قدمهای NA از گروه سپاه
رستگاری کشیش ادوارد بسیار آشکار است.
او که معروف است به پدر «اد» درست است که
خود الکلی نبوده و در جلسات AA حضور نداشته
است اما آنقدر با آنها ارتباط خوبی داشته به عنوان پایه گذار انجمن معرفی میشود
ودر کتابی به نام روح راهنمایی نامههایی بین بیل ویلسون و پدر اد اتفاق افتاده
است که در آنجا تبادل نظرهایی میشود و پدر اد گامهای دهگانه رشد معنوی را مطرح
میکند که با اصول معنوی مسیحیت کاملاً همخوانی و تطابق دارد، معمولا افرادی که در NA فعالیت میکنند و عضو هستند قدمها را کار میکنند و
کاری به تاریخچه آن که از کجا آمده و چه شده که به اینجا رسیده است ندارند که
البته طبیعی هم میباشد کسی که تاکنون اهل مطالعه نبوده و معتاد شده به دنبال
بازگشت به زندگی است جیمی کینون که گروه
NA را تشکیل داد قدمها را از گروه AA برداشت کرد و از تعلیمات سپاه رستگاری یا نجات که یک
سازمان مسیحی تبشیری بوده است که وابسته به کلیسایی که توسط ویلیام انگلیسی در سال
۱۸۶۵ به عنوان انجمن احیای مسیحی تشکیل شده
است شش اصل گروه آکسفورد رسماً مطابقت دارد با مسیحیت سپاه رستگاری گروهی است که
به صورت نظامی اداره میشود و مسئولین نظامی دارد و یک ژنرال فرمانده کل آنها میباشد.
وی افزود: اولین بار در ایران NA آمد
نه AA سال ۱۳۶۹ دو برادر به نام محسن و مجید تولایی در
قرچک ورامین برای اولین بار این کار را شروع کردند که موفق نشدند و بعد از آن چند
سال بعد دو نفر دیگر به نام فروهر تشویقی به عنوان بانی در ایران رسماً جلساتی را
شروع کردند در سال ۱۳۹۲ موفق به اخذ
مجوز شدند.
نقاط مثبت انجمن معتادین گمنام
درباره نقاط مثبت انجمن باید گفت: اول اینکه گروه درمانی و کمک
همدردان به یکدیگراست که بارها در کتابهایشان گفتند پزشکی روانشناسی و خیلی مسیرهای
دیگر به ما کمک نکرد و با یک همدرد توانستیم از این مشکل عبور کنیم در مورد نیروی
برتر زیرا ایرانیان فرهنگشان یک فرهنگ ایرانی اسلامی میباشد منظور از نیروی برتر
را خدا تلقی میکنند، منظور همان خدای احد و واحد است که در اسلام گفته میشود و
زمانی که در انجمنهای NA ایران سوال کنیم
نیروی برتر چیست؟! خواهند گفت همان خداوند که در اسلام به آن اعتقاد داریم.
وی در مورد دیگر کارکرد های مثبت این انجمن گفت: کاربردی کردن اصول
روحانی در زندگی مانند سپردن امور به خداوند، جبران خسارت که همان توبه عملی است
که بسیاری از افراد در انجمن به مسجدها و هیئتها برگشتند و ارتباطشان با مناسک و
مناسبتهای دینی بیشتر شده است افرادی که خودشان هیئت دارند و نمازشان را به جماعت
میخوانند و توبه عملی کردند و یک انقلاب درونی در این افراد شکل گرفته است. افرادی
که گرایشات مذهبی خودشان را قوی کرده اند مانایی و پایداری درمان بیشتری داشتند
پاک میماندن و برخی که گرایشات مذهبی کمتری داشتند دچار لغزش میشدند. دیگر اینکه
راهنما و رهجو دارند به عنوان مشاور در کنار این افراد هستند همیشه و ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس است همواره
خودش را موظف میداند که پاسخگو باشد در هر ساعات از نیمه شب در صورتی که اگر
بخواهند از یک روانشناس کمک بگیرند سیر زمانی و هزینه آن طولانی و زیاد خواهد بود،
اما اینجا به صورت کاملا رایگان میباشد.
رنجبر افزود: تداوم جلسات و تخلیه روحی و روانی در این جلسات استفاده
از تجربه دوستان بهبود یافتهشان، راهکارهای عملی که در بحث مشکلات مطرح میشود،
ترازنامه عملی و محاسبه دارند،خدمت به هم درد و حتی به مصرف کنندگان اینکه میگویند
ما شعار نمیدهیم و با عمل خودمان اثبات میکنیم، بی قید و شرط بودن ورود به
انجمن، هر کسی که تمایل به قطع مصرف دارد میتواند در این گروهها شرکت کند هیچ
گونه قید و شرط ندارد مردمی بودن این انجمن، و اینکه خارج از اصول و ضوابط اداری و
رئیس و مرئوس داشتن، استقلال و متکی به غیر نبودن طبق سنت ۷ این افراد بسیار بر مسئلهی استتقلال تاکید دارند و میگویند
ما باید مستقل باشیم.
کمک وهمیاری برای رفع مشکلات معیشتی و خانوادگی افراد حاضردر انجمن
وی با تاکید به این مسئله که من سالها با این افراد کار میکنم و برادری
کردم و در بحث اشتغال هر جا توانستم کمک کردیم و در جاهایی زندگی خانوادگیشان را
که در شرف از هم پاشیدن بود برگرداندیم گفت: از جمله فعالیتهایی که داشتهایم و
در حدود ۵ سال با این
افراد دسته جمعی به راهیان نور رفتیم و مستند به اسم سه راه شاهرخ را تهیه کردیم
در باب زندگی شاهرخ ضرغام و خیلی از این افراد رهجویان خودشان را نمازخوان و شهدایی
کردند و کتابهای سیره شهدا در بین این افراد دست به دست میشود به خصوص کتاب
شاهرخ حر انقلاب و طیب حاج رضایی کتابهایی بوده که با استقبال مواجه شده است که
حتی ارتباطات بیشتر ما باعث راه اندازی سفر اربعین شد خیلی از این افراد با رهجویان
خودشان که با آنها در گام ها و قدم ها کمک میکردند به کربلا و سفر اربعین میرفتند.
وی تصریح کرد: در بعضی از موارد گاهی این افراد ضامن این افراد میشدیم
و کسانی بودند که برای مشکل مالی این افراد چک میدادند، به خواستگاری میرفتند و
به دنبال خدمت صادقانه بودیم بدون هیچ زیربنایی بودیم.
انجمن معتادین گمنام بستری برای جذب به مسیحیت
وی گفت: اکنون
میخواهیم به یک سری ابهامات و سوالاتی در این مورد مطرح میکنند صحبت کنیم،افرادی
گفته اند عدهای بعد از اینکه پاک شدن در وارد عرفان های نوظهور و عرفان حلقه شدند
یا برای خود کلیسای خانگی را انداختند و میترسیم فرزندمان وارد تعلیمات مسحیت شود
و معتقدند در برخی از انجمنهای NA یک
بستر و سفرهای پهن است که هر کدام از فرق و ادیان میتوانند بیایند و از آن سو
استفاده کنند.
وی بیان کرد: هیچ کدام از ادعاهایمان توهم نمیباشد و میتوانید با
گرفتن اطلاعات از نهادهای امنیتی بدانیم چه گروهها در چه استانهایی فعالتر
هستند و دارند از اسم انجمن معتادان گمنام سوء استفاده میکنند.همینطور در شبکههای
معاند غربی و شبکه های ماهوارهای کشیشها و پدران روحانی این ۱۲ قدم را به نفع خود مصادره کرده و نیز
تبلیغات گستردهای میکنند و ادعا دارند که این اصول از آن ماست.
یکی از تفکراتشان و بازتاب عقاید مسیحیت در قدمهای NA و نفی اختیار است، بنابر اعتقاد مسیحیان و کلیسای
پروتستان فطرت انسان به دلیل گناه نخستین که حضرت آدم علیه السلام انجام داده متمایل
به شر شد و نمیتواند در برابر وسوسه گناهان مقاومت کند به جهت همین برای نجات از
گناه نیازمند به فیض خداوند میباشد و انسان در برابر وسوسه گناه اختیاری از خود
ندارد و بنا به ذات متمایل به گناه در دام فساد و شر میافتد، آنها میگویند ما میدانیم
که شریعت روحانی است اما ما نفسانی هستیم
و مانند بردهای به گناه فروخته شدهام اگر گناهی انجام بدهم دیگر کننده آن کار من
نیستم بلکه گناه است که در من به سر میبرد.
این پژوهشگر افزود: مسیحیان معتقدند گناه نخستین اساساً انسان را فاسد
و آزادی را از بین برده و گناهی را که انسان به ارث میبره را با میل به شر که
غلبه ناپذیر است یکی میدانند در قدم یک که اقرار به عجز هست فرد را از هرگونه
اراده و باور به اراده و قدرت خود خالی میکند چطور میشود انسان با اظهار عجز به
حرکت در بیاید انسان باید بگوید من میتوانم تا حرکت کند این سوال را روانشناسان
پاسخ گویند در صورتی که اسلام فطرت انسان را یک فطرت الهی میداند و بر اساس آیه
قرآن إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا به به دلیل
اراده و اختیار است که انسان مستحق پاداش و جزا میشود و در روایات نیز داریم حتی
اگر پدر و مادر کسی یهودی و یا مسیحی باشند فطرت آن کودک پاک متولد میشود.
او گفت: در دوران مدرن و پست مدرن در معنویت تحول ایجاد شد این تغییر
در اصول NA وAA
در همان زمانها رخ داده و تاثیر
گذاشته است و بنا به تعریف انجمنهای معتادان گمنام خدا و یا قدرت برتر در اینجا
از آن نام برده میشود هر کسی بدان گونه که نیروی برتر را درک میکرده میتواند
باشد.
در قدم دیگر: بازتاب عقاید مسیحی در سنتها،وجدان گروه سنت اول، منافع
مشترک ما بایست در راس قرار گیرد بهبودی شخصی به آن بستگی دارد که گروه و انجمن بر
همه چیز ارجعیت دارد ،تسلیم محض در برابر اصول و وابستگی کامل به انجمن در NA قدم سنت و مفهوم وجود دارد قدم ها سلوک شخصی فرد میباشد
اما سنتها سلوک اجتماعی افراد و به تعبیری اساسنامه این انجمن میباشد که همه
ملزم به رعایت این دستورالعملها میباشند و در ارتباط با هدف گروه تنها یک مرجع
نهایی وجود دارد خداوندی مهربان که به گونهای ممکن خود را در وجدان گروه بیان میکند
رهبران ما خدمتگزاران مورد اعتماد ما هستند آنها بر ما حکومت نمیکنند حال باید این
پرسش را مطرح کرد که کدام منطق دین یا اصول روانشناسی و جامعه شناسی گفته است که
هر جایی که رای گرفته بشود و اکثریت رای بدهند همان رای خداوند است. که در جایی
قرآن میفرماید: اکثرهم لا یعقلون در برخی اوقات در زندگی شخصیشان اصول NA را مطرح میکنند حتی در زمانی که با خانوادهشان
بحثشان میشود پیشنهاد وجدان گروه میکنند.
خنثی
سازی و بی تفاوتی افراد نسبت به مسائل جامعه
در سنت دهم: معتادان گمنام هیچ عقیدهای در مورد مسائل خارجی ندارند و
نباید به مسائل خارجی نشانده شوند مسیحیت بیتفاوتی انسان نسبت به جامعه سیاست و
مسائل اجتماعی وجود دارد و میگوید که معتادان گمنام نباید در مشکلات بیرونی دخالت
کنند که با توجه به تعصب افراد و جاری کردن اصول NA در
زندگی روزمره خود این افراد عملاً کاری با اتفاقات بیرونی ندارند و فقط بهبودی و
رسیدن به بیداری روحانی برایشان مهم است.
همه مسائل را بر اساس اصول میسنجند.
ویلسون میگوید: اگر متقاضی عضویت به خداوند اعتقاد ندارد و منکر
خداوند است بگوید به چه چیزی اعتقاد دارد یا به چه قدرتی و با همان اعتقاد وارد
شود و تنها اصلی که لازم است این است که آن قدرت از خودش قویتر باشد و در کتابش مینویسد
دوستم به من ایدهای داد و گفت چرا خدایی را به سلیقه خودت انتخاب نمیکنی که این
میشود خدای مخلوق یعنی خدایی که من میسازم خدایی که به راحتی گناهان مرا ببخشد
درست است که خداوند و یغفر الذنوب و بلکه مبدل السیئات بالحسنات است اما در مسیحیت
خداوندی را میپرستند که تصویر زنانهای دارد که بسیار عاطفی با احساس و راحت راضی
میشود درست است که در اسلام هم صفت رضا وجود دارد اما نه به این معنا که من هرکاری
بخواهم بکنم و تنها به گناهم اقرار کنم و آن گناه تمام شود چنین چیزی وجود ندارد.
تعصب کورکورانه در مورد تعالیم انجمن خطر جدی برای پذیرش حقیقت
وی بیان نمود:پیروان NA دوازده قدم
ویلسون را بسیار مقدس میدانند و او را در درجه بالا میدانند و میگویند به بیداری
روحانی رسیده که بر طبق نوشتههای همسرش خانم لوئیز ویلسون در کتاب خاطراتش میگوید
که شوهرش از اصول ششگانه گروه آکسفورد کپی کرده و عیناً همانها را آورده است در
متون NA منظور از نیروی
برتر خداوند مسلمانان نیست.آنگونه که خداوند را میپسندید و حق شماست آنگونه که آن
را درک میکنید در کتاب چگونگی عملکرد آمده است ما کاملاً آزادیم و حق داریم هر
نوع برداشت و درکی از نیروی برتر داشته باشیم هر کدام از ما میتوانیم نیروی برتری
پیدا کنیم تا برایمان کاری کند و درکمان از نیروی برتر مربوط به خودمان است هیچکس
قرار نیست برایمان تصمیم بگیرد که تو این خدا را باید داشته باشی خیر خدایم را
خودم تشخیص میدهم و و اصلاً خودم میسازم بسیاری از ما میتوانیم اصول انجمن نیروی
برتر خود بدانیم.
حجت الاسلام رنجبر بیان کرد:بیل ویلسون در کتاب نیروی برتر میگوید
دوستم ابی تاچر گفت: خدایت را به سلیقه خودت انتخاب نیروی برتر بدان گونه که هست
نه به آن گونه که معرفی شده هر کسی هر درکی که نسبت به خداوند دارد را به عنوان نیروی
برتر معرفی میکند و همان را به رهجوها انتقال میدهند.
و حال این سوال پیش میآید که درک یک معتاد که دو سال یا سه سال است
که پاک است از نیروی برتر چیست؟!!
تاکنون چه میزان
مطالعه داشته ؟!من چطور میتوانم خودم خدا را بسازم؟! و خودم تشخیص بدهم و خودم در
مورد خداوندم تصمیم بگیرم؟! و در برخی از اوقات ی پاسخگویی به سوالات از کتابهای
مکمل استفاده میکنند.
اکثر افراد کتابهایی را تحت عنوان فرادرمانی داشتند که نمیشناختند
در صورتی که این کتابها کتابهای عرفان حلقه بوده است اشو ، بودا اکنکار و ... هر
کسی در این جریان ورود میکند و برای خودش ماهیگیری انجام میدهد.
وابستگی تشکیلاتی انجمن به آمریکا به خصوص هیچ کشوری حق بومیسازی این
قدمها و سنتها را ندارد.
وی با تاکید بر اینکه نباید با این مسئله تعصبی برخورد کرد گفت: افرادی
میگویند این یک برنامه جهانیست پس چرا سالها در اسرائیل و چین برگزار نشده است
؟! زیرا مبادا تبلیغ مسیحیت و ادیان شود افراد NA در
ایران فقط مترجم هستند اصول را کار میکنند و در برخی موارد ممکن است با فرهنگ
اسلامی ایرانی ما همخوانی نداشته باشد مانند اقرار به گناه در جمع و حتی در پیش
راهنما از جمله مسائل زناشویی و مسائل شخصی زندگی مطرح شود که نکوهیده است کشور
آمریکا که دشمنی قدیمی با ایران دارد چگونه اکنون آمده و به معتادین ایرانی کمک میکند
انجمن ادعای معنویت و روحانیت دارد اما با مشارکت دینی به شدت مخالفت میکند و
شعار جلسات مذهبی نیست سر میدهد به هیچ گروهی اجازه تدوین یا کم و زیاد کردن متن
را نمیدهند و آمریکا NA را جزو مایملک
معنوی خود میداند درست است که از کشورهای دیگر از جمله ایران کرسیهایی در دفاتر
خدمات جهانی دارند اما تصمیم گیرندگان نویسندگان چه کسانی هستند ما از کجا بدانیم
که کشیشان اکنون در این دفاتر حضور ندارند کافیست به شبکههای ماهوارهای مراجعه
کرده و مطالعه و همینطور موضعگیری داشته باشیم
وی بیان نمود: آنتونی موریسون مدیر اجرایی انجمن معتادین گمنام در آمریکا
چند سال قبل در سفری که به ایران داشت آمار NA در
ایران را ۷۵۰ هزار نفر
اعلام و دفتر منطقهای شرق آسیا را نیز به ایران سپردند زیرا ایران با توجه به توفیقات
و موفقیتهایی که داشته است و ایران موظف است در کشورهای پاکستان افغانستان و کشور
های عربی نیز دفاتر na را پایه ریزی
کند یعنی این قدمها را به این کشورها نیز انتقال دهد.
در برخی موارد میان افراد جلسات شاهد دعواهایی هستیم که به دلیل حمله
به مذهب و توهین به مقدسات به وجود آمده است برداشتها و تفسیرهای غلط باعث میشود
که در جلسات به شدت ضد مذهب صحبت میشود و با نذر و نیاز و آیین های سنتی مانند
عاشورا و تاسوعا مخالف هستند و میگویند هیچ کدام اینها به ما کمک نکرده در صورتی
که کسانی که در زندانها و کمپها هستند افرادی هستند که از دین فاصله گرفته نه
فقط در کشور ما در کشورهای غربی هم چنین است کسانی که از دین فاصله گرفتند به سراغ
خلاف رفتم تا خلا معنوی را جور دیگری جبران کنند.
همچنین وی گفت: انجمن قائل به فرد نیست هر راهنمایی میتواند قرائتی
که از قدمها دارد به رهجوهای خود انتقال دهد اگر ریش با مدل خاصی بگذارد همه
رهجوها همانگونه میشوند اگر مسیحی باشد همه مسیحی میشوند و این سوال پیش میآید
که در قدم و سنت حرف آخر را چه کسی میزند وقتی من میگویم نیروی برتر لیوان است
کتاب به من میگوید هرچه دوست داری است قرائتهای مختلفی که در انجمن ان ای از
خداوند و مفاهیم مختلف میشود دو پهلو نوشته شده است
در قدم ۱۱ بحث مذهب مطرح
شده است و بارها از زبان معتادان اینگونه بیان شده که با وجود گرایش به مذهب و دین
کار ما به اعتیاد کشیده شد و مذهب نتوانست درد ما را دوا کند اول اینکه چند درصد
از این افراد صادقانه به سراغ دین رفتند و چند درصد از معتادان مذهبی هستند که میگویند
مذهب به ما کار نداده است و خیلی نرم و یواشکی دین را محکوم میکنند.
مشارکت مذهبی حمله اعضا را به دنبال دارد در برخی موارد اگر کسی بگوید
من نماز خواندم حالم بهتر شد به آن به صورت کلامی حمله ور میشوند اگر کسی دین را
تایید و مشارکت دینی کرد به آن توهین میکنند در کل متون ان ای به شدت به بیمار
بودن معتادان اصرار دارم در صورتی که اعتیاد و مصرف مواد مخدر هم خلاف شرع است و
هم خلاف قانون و جامعه پزشکی و سازمان بهداشت جهانی در دنیا اعتیاد را به عنوان بیمار
معرفی کرده است در مورد همجنسگرایی نیز تا چند سال قبل حتیدر جوامع غربی مجازات و
تنبیه داشت اما بعدها گفتند این افراد بیمار هستند و باید درمان شوند و بعدها گفته
شد حق و نیاز روحی روانی این افراد است و بعد تبدیل به قانون شد اکنون در مورد اعتیاد
نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است.
رنجبر بیان کرد:ما در کشور نزدیک به ۹۰۰۰ ام ام تی یا متادون درمانی داریم نهایت ۱۳۰۰ و خوردهای کمپ ترک اعتیاد داریم
سازمانهای بهزیستی دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مقوله
باید پاسخگو باشند، روانشناسان میگویند این افراد اختلال دارند افسرده هستند و باید
بیایند پیش ما تا درمان شوند پزشکان میگویند اعتیاد یک بیماری جسمی و با قرص
متادون درمان شوند.
در قدم ۴ و ۵ اقرار به گناه خود خدا و یک انسان دیگر
که به نوعی تثلیث در آن وجود دارد در خود متن آمده یک انسان دیگر پس چرا در جمع ۵۰۰ نفری اقرار صورت میپذیرد پیامبر
فرمودند: اقرار و الذنب ،الذنب که بسیار شاهد بودیم افرادی از این مسئله آسیب ببینند
آبرویشان بریزد گمنامیشان شکسته شود و شاهد اتفاقات و داستانهایی بودیم که به
دادگاه و مراجع قانونی کشیده شده است و این
اشاعه فحشا میباشد و میگوید حتی از دوران کودکی هر بلایی که به سر افراد آمده
است باید اقرار کنند که این از نظر فقهی حرام است ما باید به یک درمانگر که تخصصش
را دارد و میتواند در همان موضوع به ما کمک کند مانند وکیل و یا روانشناس مراجعه
کنیم.
به درستی منظور از نیروی برتر چیست ؟!
وی تصریح کرد:در قدم یازده مدیتیشن و مراقبه ی روحی، در مراقبه غربی
هدف صرفاً آرامش شخصی میباشد مدیتیشن یعنی به آرامش رسیدن خیلی از عرفان ها نیز این
عمل را دارند ارتباط با کائنات رسیدن به آرزوها انرژی کیهانی کنترل ذهن از افکار
پریشان و کسب آرامش صرفاً برای رسیدن به خود و اومانیسم که قانون جذب و عرفانهای
کاذب نیز همینها را میگویند.در حالی که در مراقبه اسلامی هدف رسیدن شناخت حق و
کمال معرفت از طریق ذکر و دعا تفکر روایات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.
همچنین در مورد بیداری روحانی که در قدم ۱۲ به آن اشاره شده است گفت: اولاً یک تعریف مشخصی ندارد و یعنی
چه؟! و اگر ما به بیداری روحانی رسیدیم چه اتفاقی برایمان میافتد؟ آیا به عالم
خلسه یا مکاشفات میرویم متاسفانه بسیاری از افرادی که از اعتیاد رهایی یافتند گرفتار
مشروبات الکلی یا در سطح پایینتر گرفتار قهوه شدند بارها به متولیان مساجد
اماممات امامان جماعت گفتهام که اگر میخواهید از گروهی کمک بگیرید و دست راست
شما در کارها شوند از افراد na کمک بگیرید را
در رفاقت آغوش باز میکنند هنگامی که ما با آغوش باز آنها را پذیرا نشدیم و گاهاً
ترک کردهایم باعث شده تا فرق و ادیان دیگر از جمله مسیحیت تبشیری عرفانهای حلقه
از آب گل آلود ماهی بگیرند.
در بحث سبد سنت هفت که برخی دوستانه در انجمن کمک نمیکنند و میگویند
این پولها به آمریکا میرود و صرف کودک کشی و موارد که ما نمیدانیم،میشود.
اختصاص دادن مکانهای حسینیان و مسجدها سات افراد na نمونهای از حمایت طلبهها و حوزه از این افراد میباشد
و هدف ما کمک به بهبود جلسات و روشن شدن برخی از ابهامات است در شهر مشهد مقدس نزدیک
به ۶۰ مسجد در اختیار این انجمنها و
گروهها قرار گرفته است و بسیاری از مبلغین و امامان جماعت مساجد و طلبهها با حفظ
گمنامی مشکلات خانوادگی و شخصی این افراد را حل و فصل کردهاند.
نکویی و حسن خلق عامل اصلی جذب افراد
همچنین در قسمت بعدی دکتر قربان پور عضو هییت علمی دانشگاه گیلان و مدیر
کلینیک ضد فرقه هدف گفت:در آپارات مستندی ساخته شده است به نام مستند خط نفوذ که پشتوانه سرویسی بودن و امنیتی
بودن جریان مسیحیت تبشیری را نشان میدهد که یکی از شروط امضای برجام به عنوان یکی
از دستاوردهای ادعایی در دولت گذشته این است که ما از طرفین برخیها را آزاد کردهایم
و یکی از افرادی که ما آزاد کردیم کسی بود به نام کشیش سعید عابدینی که ادعا میکرد
بالغ بر ۲ هزار نفر را
در ایران مسیحی کرده است نکته دوم اینکه همچنان که ما راحت زندگی میکنیم عدهای
به خاطر امنیت ما دارند فدا میشوند و کشور ما شهیدان بسیاری داده است و در کتاب
عهد جدید آمده است کار قیصر را به قیصر و کار پاپ را به پا واگذار کنید و این پایه
جدایی دین از سیاست است در اغتشاشات سال گذشته بر خلاف ادعاها همان کسانی که میگفتند
ما مملکت و جامعه کاری نداریم اما در عمل بسیاری از کشورهایی که از درون تجزیه شدن توسط مسیحیت تبشیری این
اتفاق برایشان افتاد الزاماً هر کار کردی نشانه حقانیت نیست هر آنچه که به عنوان
کارکرد در این مباحث بیان میشود مثالهای نقض آن نیز وجود دارد و نمیتوانند نشانه
درست بودن آن باشند ما به افراد نمیگوییم که این راه را ترک کنند زیرا باید گزینه
دیگری برای ارائه داشته باشیم ما فقط افراد را
توجه میدهیم به برخی از مسائل به طور مثال ما مکاتب درمانی فراوانی در
حوزه علوم ارتباطی داریم که غالباً پایه آنها در آمریکا میباشد که اگر قرار بود
مسیحیت درمان کننده باشد پس چرا این همه مکتب به وجود آمده در کتاب معیار حقیقت با
مستندات نشان داده میشود که آمار مصرف مواد روانگردان و قرصهای آرامبخش بیماران
روانی آمار طلاق فساد قاچاق در کشورهای مسیحی بیشتر میباشد.
وی گفت:به گفته خیلی از معتادان که در جلسات روان درمانی بیان کردند این
بوده است که من خودم خواستم اگر خودم نمیخواستم هیچ مکتب و گروه NAنمیتوانست
به من کمک بکند ما باید افراد را از لحاظ دینداری کامل و جامع آموزش دهیم که اگر
بنیانهای دینیشان قوی باشد هرگز به سمت چنین مسائلی نخواهند رفت.
وی افزود:
اکنون میخواهیم مفاهیم
اصلی موجود در آموزههای NAرا
مورد بررسی قرار دهیم قدرت و جایگاه بینظیر یک نیروی برتر میباشد لزوم همسویی
اراده معتادان با اراده خداوند و نیروی برتر بیداری و حیات روحانی که یکی از کلید
واژههای مهم در مقوله NA میباشد.
تلاش برای غلبه اراده خداوند بر اراده شخص ما هرچه بیشتر با دعا و مراقبه رابطه
آگاهانه مان را با خدای خودگسترش دهیم آسانتر میتوانیم بگوییم باشد که اراده تو
انجام شود نه اراده من راهنمایی گرفتن از مشاور روحانی بیداری روحانی در نتیجه
مشارکت در بهبودی سایرین درک تازه از نیروی برتر به مثابه بخشی از بیداری روحانی
رعایت اصول روحانی رساندن پیام اقرار سرآغاز نجات که از متن آموزههای گرفته شده
است که میخواهیم شباهت آن را با دین مسیحیت بررسی کنیم و امکان ندارد که یک نفر این
مسیر را برود و به دام یک شبان نیفتد و سر از جاهای دیگری در نیاورد شبانها یا در
قالب یک نفوذی میروند داخل جلسه یا جلسات را از دور کنترل میکنند اعتیاد در
مقابل جریانهای فرقهای یک چاله است و کسی که در گیر فرقهها شود در چاه افتاده
است مشکل در این است که این افراد با الهیات و اطلاعات بالا با کتاب خواندن و
مطالعه و تحقیق داخل جلسات ان ای نرفتند و اطلاعات بسیار پایینی از لحاظ دینی
دارند و این تفکر بسیار ساده انگارانه است که این گروهها برای خودشان کار میکنند
و از هیچ جایی حمایت نمیشوند.
یکی دیگر از
مفاهیم این انجمن رساندن پیام یک رسالت و اولویت اساسی که دقیقاً مسیحیان نیز به
همین گونه رفتار میکنند به محض اینکه کسی را میبینند که در پارک جنگل سینما و یا
یک مکان تفریحی آماده گرفتن مطالبشان است به سرعت شروع به صحبت و تبلیغ میکنند،الهام
و اعتقاد به معجزه در انجمن که به کرات در مسیحیت تبشیری به آن پرداخته میشود جریانهایی
داریم که این افراد میگویند اگر این مسیر
را طی بکنیم ۱۵ روز دیگر کسی
به خوابت میآید و شاید هم بیاید اما با توجه به شگردها و استفاده از علوم غریبه این
اتفاقات میافتد که ما نباید تحت تاثیر قرار بگیریم. غربیها میخواهند شما
گاوپرست شیطان پرست باشید اما مسلمان نباشید و بسیاری از مسیحیان سعی دارند افراد
کشورهای دیگر را مسیحی کنند وجود اعتیاد در درون قبل از معتاد شدن که دقیقاً اشاره
به گناه ازلی دارد که میگوید شاه با گناه به دنیا آمدهاید در برخی از جلسات روح
القدس مطرح میگردد و اشاره به تثلیث دارد
اما اگر گناهان خود را در نزد او اعتراف نمایی میتوانیم اطمینان
داشته باشیم که او ما را میبخشدنزد یکدیگر به گناهان خود اعتراف کنید و برای یکدیگر
دعا کنید تا شفا یابید این برخی از این افراد جوری در مورد خداوند صحبت میکنند که
انگار با خداوند قوم و خویش هستند و کسی در این انجمنها میباشد که ماموریت خودش
را مسیحیسازی افراد میداند کوچکترین اتفاق در زندگیشان را ربط میدهند به
الهامات معنوی و خودشان را غرق در معارف میدانند که کلمه عطیه بسیار بین این
افراد استفاده میشود مانند عطیه در شفا عطیه در تکلم نقشه وحی و معجزه در
گفتارشان بسیار پررنگ است.
نظر ما این است که مفاهیم موجود در ان ای در کتاب مقدس مشابهت دارد و
اگر بخواهیم که گام جلوتر رویم میگوییم قدمهای ان ای پشتوانه کتاب مقدس دارد اما
خودشان معتقدند که جان کلام و مغز انجیل است مشابهت قدمها در مسیحیت و در آموزههای
ان ای وجود دارد.
در گام اول آموزه های NA زیر
سوال بردن انسان و اراده آن را مشاهده میکنیم ما افراد زیادی داشتیم که اراده
کردند و اما این افراد میخواهند طوری القا کنند که شما دیگر نمیتوانید پاک شوید
و اعتقاد مبنی بر ناتوانی انسان از تبعات گناه ازلی یا زیر یوغ شریعت بودن است.
ما معتقدیم که انتقال پیام در بستر شکلگیری ارتباط دوستانه صورت میپذیرد
افراد در ان ای اول دوست میشوند ارتباط میگیرند چه بخواهند و چه نخواهند طرف
مقابل پیام را از آنها میپذیرد
دختر خانمی بود که میگفت پدر من تاکنون مرا نکوهیده است یا خانمی دیگر
میگفت:تا کنون کسی از من نپرسیده بود که خواسته ات چیست اما در این انجمن ها مورد
لطف و مهر افراد قرار میگیرد.
ما کمی در در این
زمینه که با اخلاقیات و منش و رفتارمان بتوانیم اطرافیانمان را جذب جذب کنیم دارای
ضعف میباشیم. در صورتی که ما در دین خودمان امام رضا علیه السلام در روایتی نورانی
میفرمایند:
«یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ
النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»
علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردمْ زیبایی های گفتار
ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند.
تعداد کمی از افراد انجمن پاک میشوند
در پارت سوم حجت الاسلام رنجبر گفت: میتوانیم بگوییم در مورد درمان NAدرمان بومی نداریم و یا اگر هم
هست تازه شروع به فعالیت کرده و خروجی زیادی نداشته است کمپهای ترک اعتیاد نیز
بعد از به وجود آمدن NA تشکیل شد
جلسات NA فقط برای کسانی بود که سم زدایی شدهاند و
بعد وارد در جلسات میشدند و ۱۲
قدم را کار میکردند اما جایی نیاز بود که اول بروند و سم زدایی شود که بحث راهاندازی
کمپها به وجود آمد در ماده ۱۵
کمپهای تمایلی که افراد با تمایل خودشان میروند هزینه پرداخت میکند که تقریباً ۱۳۰۰ تا در سطح کشور وجود دارد البته غیر
مجوزدار بسیار زیاد است و بیمار اجباری میبرند که رونق آنها در بردن این افراد
است زیرا از خانوادهشان پول بیشتری میگیرند و در بحث کمپهای ماده ۱۶ که با حکم قاضی توسط فراجا یا به کمپهای
ستاد مبارزه با مواد مخدر یا بهزیستی و یا شهرداریها عمدتاً چندین مرکز تحت عنوان
یاورشهر دارند که معتادان متجاهر هستند و از خیابانها جمع آوری میشوند طبق قانون
باید با یک پیمانکار که معمولاً یک پزشک یا یک روانشناس و و گاهی حتی یک معتاد
بهبود یافته میباشد قرارداد های میلیاردی میبندند که در این موارد سود را پیمانکاران
میبرند.
وی با اشاره به آتش سوزی در کمپ ترک اعتیاد معتادان در همین روزها
گفت: بخشی از تقصیر این اتفاق متوجه بهزیستی و عدم بازرسی دقیق و منظم میباشد و
در گاهی اوقات هرگاه قبل از رفتن و سر زدن حتی با مسئول کمپ هماهنگ میکنند غالباً
در کمپهای نگهداری معتادان پزشک وجود ندارد و عدم حضور روانپزشک در کمپها باعث
آسیب هایی میشود.
بحث ما پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد دینی میباشد علاوه بر اینکه
نقد درمانهای ان ای اشکالات و ابهاماتی که به آن وارد است را میگوییم و در حد
توانمان به افراد مشاوره و راهنمایی میدهیم و حمایتهای پس از درمان را انجام میدهیم.
در دولت انقلابی جدید اتفاق خاصی در بحث اعتیاد نیفتاد و ضمن اینکه
نقاط قوت دولت را میگوییم این را هم به عنوان نقد مطرح میکنیم که اصلاح شود از
اول انقلاب تاکنون ۴هزار شهید در مورد بحث مواد مخدر داشتهایم.
وی تصریح کرد: ما در کشورمان تقریبا چیزی به عنوان حمایتهای پس از
درمان نداریم و اینگونه نمیباشد که بگوییم مرکز یا جریان یا یک سازمان یا نهاد
مسئول است که شغل یا معیشت این معتادان را بعد از بهبودی فراهم کند و اکثراً در این
مراکز میآیند درمانگر ها و پیمانکاران سودش را میبرند و بعد ترخیص میشود میرود
اگر سرانه هزینه روزانه هر فرد در کمپ را ۴۵ تا
۸۰ هزار تومان در نظر بگیریم در کمپهای
ماده ۱۶ در شش ماه برای یک مرکز که ۲ هزار نفر داخل آن هستند در شش ماه و در
سال چه میزان هزینه میشود؟!
خروجی آن بر
طبق تحقیقات در کمپهای ماده۷ ۱۵ که
اختیاری هستند ۳ تا ۵ درصد و خروجی کمپهای ماده ۱۶ که اجباری جمع آوری میشود قطعاً کمتر
از یک درصد میباشد
کدام یک از روشهای ترک اعتیاد بازدهی بیشتری دارد؟
در مبحث متادون
درمانی یکی از انواع درمان است که با رویکرد پزشکی به مسئله اعتیاد نگاه میکند
در مبحث متادون یا ام ام تی یکی از انواع های روشهای درمان میباشد
که در حدود ۸۰۰۰ متادون درمان
توسط پزشکان با مجوز از علوم پزشکی اقدام کردند البته ما مخالف درمان با متادون نیستیم
و آن را به عنوان یک کاهش آسیب قبول داریم درمان دیگری در حال حاضر نداریم .البته
برخی از پزشکان مانند پدر برای ۰بیماران
وقت میگذارند و الگوی مصرفشان را از شیشه و هروئین به متادون تغییر دادند و یا
برای مدتی متادون مصرف کرده و قطع کردهاند البته مصرف متادون خیلی بهتر از مصرف شیشه
قرصها و هروئین است زیرا بر روی مغز اثرات مخربی میگذارد درست است که متادون نیست
بر روی کبد تاثیر بدی به جای میگذارد اما بهتر از مصرف شیشه و مواد مخدر صنعتی میباشد
به طور رسمی تاکنون هیچ خروجی اعلام نشده است و اگر باشد نیز شاید کمتر سم زدایی
سریع که به نوعی تصفیه خون در این روش خون عوض نمیشود و در بیمارستان خون تصفیه میشود
و یا با بستری کردن بیمار و دادن چندین قرص و دارو به معتاد در جهت ترک آن کمک میکنند
که معمولاً نیز برگشت دوباره و مصرف مجدد دارد همینطور کنگره ۶۰ یکی دیگر از
روشهاست که فضای بازتری دارد و برعکس ان
ای که در جلسات شهر افراد مذهبی را راه نمیدهند در این گروه میشود به راحتی حضور
پیدا کرد فعالیتشان در زمینه ورزشی میباشد که حتی تیمهای ورزشی دارند که مادهای
به نام اپیوم تا نهایتاً ۱۱
ماه البته در برخی موارد زودتر نیز این را
قطع میکنند به اعضایشان میدهند و دانشگاه علوم پزشکی نیز آن را تایید کرده است
در بحث صیانت و حمایتهای پس از درمان نیز فعالیت دارند میشود به این گروه به
عنوان یک درمان بومی و ایرانی نگاه کرد که ۱۴
وادی دارند و به هر کسی که وارد کنگره میشود تحت عنوان مسافر میگویند و بستری
ندارند این کنگره از ظرفیت خیرین استفاده خوبی شده است و مراکزی جهت برگزاری جلسات
ساخته شده اما تاکنون آمار رسمی از خروجی و پایداری درمانشان بیرون نیامده است
مورد بعدی ترک خانگی است که از قدیم بوده و به روش سنتی صورت میگیرد برای این هیچ
آماری نمیتوانیم داشته باشیم اما ما بسیاری از افراد را میشناسیم که با اراده قوی
در یک لحظه تصمیم گرفته است و خود را در خانه زندانی کرده گاهی با دارو و گاهی
بدون دارو ترک کرده است که اصطلاحا ترک یابویی نیز میگویند که البته با مواد مخدر
صنعتی و مواد توهم زا جدید به دلیل حضور همسر و فرزندان توصیه نمیشود.
یکی دیگر از انواع ترکها ترک هیئتی میباشد که افراد با قرار خوراندن
یک قرص اِکس بین خرما به معتادان تمام درها و پنجرهها را میبندند و با گذاشتن
مداحیهای شورانگیز به حالت خلسه میروند و گاهی تا نیمههای شب با اشک و آه و زاری
مشغول سینه زنی میشوند که ز آسیبهای جدی در این روش ضربه به اعتقادات میباشد.
طبق آمارها خانوادههای مذهبی ۵
برابر کمتر از دیگران به آسیبهای اجتماعی دچار میشوند و بدون آمار نیز اگر ما در
اطراف خودمان به خانوادههای معتقد نگاهی بیندازیم خواهیم دید که گناه و فساد و
اعتیاد در زندگی این افراد نقش بسیار کمی دارد.
اکنون اگر جوانی گرایشات مذهبی و گرایش به هیئت و مسجد و روضههای
امام حسین نداشته باشد بعید میدانم که بتواند پاک بماند چند سال قبل در وزارت
کشور پژوهشی انجام گرفت که به دو عامل محافظ در بحث آسیبهای اجتماعی رسیدند که این
عوامل در درجه اول خانواده و بعد از ان مذهب بود.
در کتاب موقعیتهای
سمی دوستان و نقش آنها در گرایش به اعتیاد را بررسی کردهایم و چهار موقعیت را
مطرح کردهایم که یکی از آنها تعارف ، تحریک جوان و دیگری ایجاد حس رقابت می باشد
و بررسی واکنش های جوانان به این موقعیت ها و زندگی نامه هایی که معتادان نوشته
اند را برایشان بازگو میکنیم.
داشتن الگو یک جوان مذهبی الگوی شهدا و علما میباشند عشق یک بچه مذهبی
حاج قاسم است که البته حاج قاسم عشق زندانیان هم میباشد که بعد از شهادت سردار حتی
در بندهایی که افراد خلافکار وجود داشتند عکس حاج قاسم را در سلول خود گذاشته
بودند و خیلیا حتی در زندان نیز داغدار شدند به طور مثال شاهرخ ضرغام و طیب حاج
رضایی چگونه عاشق سیره امام خمینی رحمت الله علیه شده بودند که طیب حاج رضایی روی
سینهاش فدایت شوم امام را خالکوبی کرده بود و و در آن زمان میگوید که من توهین
به این سید اولاد پیغمبر نمیکنم اینا میتوانستند علیه انقلاب اغتشاشاتی بکنند و
ساواک نیز از آنها حمایت میکرد اما نخواستند و طیب را تیرباران کردند که حضرت
امام رحمت الله بر سر قبرش رفتند و گفتند: طیب تو عاقبت بخیر شدی دعا کن خمینی هم
عاقبت بخیر شود و نیز رهبری هم بر سر مزارش رفتند و جالب است بدانیم قبل از انقلاب
در سندی که از ساواک بیرون آمده است امام به امت مومنین فرمودند ۵۰ سال نماز قضا برای طیب به جا بیاورند.
منهدم کنده ی لذت ها ، توسل و دعا و لقمه ی حلال و واعظ روح داشتن و
حضور استاد اخلاق در زندگی شان میتواند از آسیب ها و اشتباه و لغزش ها جلوگیری
کنند.
اگر برای یک فرد معتاد وقت بگذاریم و خدمت کنیم و خالصانه برایش کاری
انجام بدیم و به آن محبت کنیم بنابر آیه شریفه الانسان عبید الاحسان انسان بنده ی
احسان است. بدون زیر بنا در حد خودمان و محبت اسلام را نشان دهیم. نه نه کسی که در
عرفان حلقه دورههای گران چند میلیون میلیونی میگذارد جیبت را خالی میکند تا
حالت را خوب کند و عجیب سیره شهدا بر روی افراد اثرگذار است و اگر سوال شود که
حاصل ۱۶ سال تجربه در کمپها در زندانها
و در مواجهه با خود معتادین چه بوده است خواهم گفت فقط سیره شهدا میباشد.
کارکرد انجمنها در راستای اهداف کشور باشد
در جلسه پرسش و پاسخ که توسط مهمانان صورت گرفت به برخی مسائل مطرح
شده پاسخ داده شد و عنوان گردید که با اشاره به فراز و نشیبها و باز دارندگی ها
و حتی مجازات زندان و تغییر سیاست های کشور از جمله کاهش عرضه کاهش تقاضا کاهش
خسارت بسیج امکانات ملی و اصلاح ابزارها قانونی و همکاری بینالمللی اما در نهایت
مواد چیست و چه کاری با انسان میکند از نظر فیزیولوژی پزشکی مواد بر روی سلولهای
مغز که چهار ماده موثره از جمله سراتونین آدرنالین دوپامین اکسی توسین تاثیر میگذارد
ما در مشکلات همچون جسمی شکستگی آسیبهای بدنی را مشاهده میکنیم اما در بیماریهای
روانی اختلالات را میبینیم هنگامی که
مواد مخدر سنتی بود بیشتر درد استخوان و مفاصل که عوارض جسمی داشت اما کم کم با روی
کار آمدن مواد صنعتی از جمله شیشه و قرصهای روانگردان تاثیرات و آسیبهای روحی
روانی آن بسیار بیشتر شد این مواد و قرص ها بیشتر از ۴ تا ۶
ساعت در بدن اثر ندارد و متادن میتواند کمک کند تا فرد در بین روز کارش را رها
نکند این قرص را استفاده میکند و از کارش نمیافتد و نقش کاهش آسیب را دارد و فرد
را در وضعیت روحی روانی ثابتی نگه میدارد.
در برخی از موارد مسئولین احساس خطر جدیت ورود فرقههای نوظهور و
عرفانهای حلقه و حتی آموزههای مسیحیت در بین گروههای NA و این
انجمنها را به صورت جدی احساس نکردهاند و
احساس دغدغه و نیاز ندارند.ایالات متحده به دنبال تضعیف اعتقادات مردم است
تا بعد از آن بتواند اهداف سیاسی خودش برسد. خیلی از افرادی که در حوزه اعتیاد
ورود نمیکنند به دلیل اینکه کار چِرکی میباشد و کارِ جهادی و دلی میباشد، و در
گاهی اوقات به ما خورده گرفته میشود که چه کاری ست که میکنید. و در برخی مواقع
نهادهای امنیتی به این قطعیت نرسیدند که آیا وجود انجمنهای ان ای مسیحیت را گسترش
میدهد یا خیر به همین دلیل به صورت جدی ورود پیدا نمیکند. و همینطور پژوهشهای
انتقادی در مورد انجمنهای ۱۲
قدمی بسیار کم و محدود میباشد. و در مورد منتقدین بسیار هجمه وارد میشود و نحوه
واکنش افراد انجمنی به انتقادات و بررسیها تا جایی که برخی از اساتید را مجبور به
عذرخواهی کردهاند.
باید نگاهمان به مسئله تولید علم و مسائل پژوهشی عوض شود و در حوزه
علوم انسانی عمیقتر و دقیقتر ورود پیدا کنند و در جایی اگر نیاز به تبیین است تبیین
صورت گیرد اگر نیاز به نقد است نقد شود خیلی از مردم مشکلشان در شنیدن حرفهای خوب
نیست بلکه انگیزهای برای عمل ندارند به طور مثال اگر کسی مشکل اقتصادیش حل شود شاید
به صورت خودکار این مشکل و مشکلات اعتقادیش نیز حل گردد باید اول به این نتیجه برسیم
که بالاخره یه کاری باید صورت بگیرد و در این امر وحدت رویه وجود داشته باشد که
اگر خداوند در نظر گرفته شود در حرکتهای بعدی درها باز میگردد مسئولین باید به
دنبال طرح جدید در شیوه درمان و در مورد نگهداری معتادین در کمپها باشند از طرحهای
ارائه شده نیز حمایت و استقبال کنند و از تکرار درمانهای قدیمی به سمت تجربه پیشنهادات
و طرح های بومی و ایرانی بروند و در بحث مجوزها همکاری داشته باشند و تنها به
افراد خاصی تعلق نگیرد. و افرادی هستند که در این زمینهها دغدغه دارند و به دنبال
حمایت مسئولین هستند تا بتوانند کارهای مفیدی انجام دهند.
در مورد فتوای مقام معظم رهبری در مورد قدم ۵ سوال شان را جوری از دفتر ایشان پرسیدند به جوابی که میخواهند
برسند مثلا اینگونه گفتند آیا میشود برای درمانگر مجبوریم در مورد بیماری خودمان
گفتگو کنیم خب طبیعتاً رهبری هم میگویند اگر مفسدهای ندارد میشود در همان موضوع
و همان مسئله میتواند به درمانگر مطرح کند و این اشکال شرعی نیز ندارد اما سوال
واقعا این است خیر اینگونه نمیباشد فردی که جلوی ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر در جلسه اعتراف به گناه میکند و یا برای راهنمایشان
هم فقط در مورد اعتیاد صحبت کنند نه در مورد مسائل شخصی و زندگی خصوصیشان بپرسند،
اگر درست سوال بپرسند قطعا تمام مراجع اشکال میدانند.
در کتاب انجمن از دیدگاه بیل، شیوه زندگی در انجمن درباره انتقاد از
ان ای صحبت شده است که میگوید بهتر است به صورت خصوصی مطرح گردد و در هیچ شرایطی
نباید عصبانیت نشان دهیم و قصد تلافی داشته باشیم که اگر منصفانه نقد شده است باید
بدون تعصب و توهین جواب بدهند ،پس در کتاب و تعالیم خودشان آمده است که بدون تعصب
و عصبانیت بدور از ناسزا جواب بدهند.
چرا باید کتابهای نوشته شده در غرب را بیاییم و در ایران رواج دهیم
شاید او در مورد مذهب خودش سخن میگوید مگر کسی که در آمریکا و یا اروپا کتابی
نوشته در مورد مذهب شیعه سخن نوشته است بنابراین این تطبیق از اساس غلط میباشد
اگر کسی میگوید من در این انجمنها مذهبی شدم باید بدانیم چگونه مذهبی شده است به
دنبال کدام مذهب رفته است و با چه قرائتی از دین که میگوید من نتیجه نگرفتم به
طور کلی ما با فواید و کارکرد این
انجمنها مخالف نیستیم اگر به واقع کارکردی داشته باشد از آنها
استفاده شود اما واقعاً باید بدانیم میزان این کارکردها چقدر میباشد آمار و درصد
دقیقی از آن باشد که به صرف ادعا و و اینکه ما گمنام هستیم و چیزی به بیرون ندهیم
که نمیشود، در زمان حضرت صادق فردی ملحد زندگی میکرد که امام به آن یک پیام
فرستاد و گفتند امکان نمیدهی که برداشتهایی که از قرآن داشته اشتباه بوده باشد این
فرد منصف بود و گفت چرا ما هم صحبتمان این است که میگوییم شاید شما یک درصد
برداشتتان اشتباه و غلط باشد بپذیرید که میشود و طوری رفتار نکنند که گویی آموزهها
وحی منزل است ما نیز به دنبال راههای جایگزین هستیم مانند برخی از اساتید که
دلبسته متون غربی هستند کیا علاقه ندارند یا توان ندارند و به هر دلیلی علوم انسانی
اسلامی را رد میکنند و با اصول انجمن انایها که معتقدند تنها راه نجات این است
همخوانی ندارد و برخلاف شعارهایی که میدهند و میگویند که همگانیست در صورتی که
خود کشیش ها میگویند این آموزه ها مسیحی است.