به گزارش فرقه نیوز، حجتالاسلام رضا اکبری آهنگر، پژوهشگر حوزه علمیه شب گذشته در آخرین شب از دومین همایش ملی «تحجر و اسلام آمریکایی» که به همت مؤسسه راهبردی حقپژوهی در تالار نور مشهد برگزار شد به بیان مطالبی در ادامه مباحث دومین شب این همایش پرداخت و گفت: کمتر از یک ماه پیش با یکی از تربیتشدگان تفکر حجتیه بحثی شد، قسمتی از بحث به مسأله فلسطین رسیدیم و این فرد با اصطلاحاتی زشت گفت چه لزومی دارد ما به این سنیها کمک کنیم؟
وی، بابیان اینکه یکی از مشکلات ما با انجمن حجتیه، تظاهر به مبارزه با وهابیت است، ادامه داد: یکی از مشکلات ما با این طرز تفکر این است که آنان بهظاهر میگویند ما با وهابیت مبارزه میکنیم اما همه هدف آنان مبارزه با اهل سنت است، این در حالی است که مرحوم شیخ محمود حلبی اینگونه نبود؛ ایشان پیش از انقلاب گفتهاند «اینها (اهل سنت) برادران ما هستند و اگر کسی بخواهد به آنان چپ نگاه کند ما چشم آن را درخواهیم آورد».
انجمنیهای جدید بسیار خطرناکتر از انجمنیهای قدیم هستند
این پژوهشگر دینی با اشاره به اعتقاد برخی مبنی بر منحل شدن انجمن حجتیه، خاطرنشان کرد: انجمن حجتیه نهتنها در حال فعالیت است و وجود دارد بلکه انجمنیهای جدید بهمراتب خطرناکتر از انجمنیهای قدیم هستند یعنی پا را از تفکرات رهبر خود نیز فراتر گذاشتهاند.
وی بابیان اینکه انجمنیها هیچگاه حاضر به مناظره نمیشوند، اضافه کرد: آنان معتقدند مناظره اتلاف وقت است و میگویند «امام زمان(ع) خودشان میآیند و از ما دفاع میکند».
تحریف پیام قیام عاشورا در کتابهای انجمن حجتیه
حجتالاسلام اکبری آهنگر بابیان اینکه ما در مسائل گوناگونی با انجمن حجتیه مشکلداریم، تصریح کرد: در کتاب «رمز عاشورا، درس بندگی از سیرت حسینی» نوشته دکتر بنیهاشمی از مجموعه کتابهای انجمن حجتیه است که از انتشارات منیر به چاپ رسیده است؛ در این کتاب فصلی بهعنوان «بزنگاه تحلیل شکستهای بشری» وجود دارد که به تحلیل قیام امام حسین (ع) میپردازد.
وی افزود: در این کتاب برای قیام امام حسین(ع)، هیچگاه از لفظ قیام استفاده نکرده و بهعنوان حرکت از آن یاد میکند، تنها در یک مورد از لفظ قیام استفاده میکند و میگوید «که اگر کسی بخواهد قیام سیاسی کند با خانواده خود حرکت میکند؟» از این طریق تلاش دارد القا کند که حرکت امام حسین(ع)، حرکت سیاسی نیست.
زیر سؤال بردن اسوه بودن امام حسین
این پژوهشگر حوزه انجمن حجتیه به تلاش آنان برای زیر سؤال بردن اسوه بودن امام حسین (ع) اشاره و اظهار کرد: وی بابیان سخنانی، الگو بودن امام حسین (ع) را زیر سؤال میبرد و میگوید «از واقعیت دور است که تحت عنوان الگو و اسوه بودن امام حسین(ع) دستورالعملهای کلی صادر کنیم و یکی از این دستورالعملها را گرفته و بر مبنای آن حرکت کنیم»؛ با این سخنان، کلام امام خمینی(ره) را که قیام امام حسین(ع) را الگو و اسوه نهضت انقلاب اسلامی خوانده بودند زیر سؤال میبرد.
وی به نگاه تفکر حجتیه به موضوع مهدویت اشاره کرد و گفت: آنان قائلاند که نهایت وظیفه ما در زمان غیبت، تربیت نیروهای متدین و متعهد برای دوران ظهور است و به هیچ بهانه نباید نیروی آنان را هدر دهیم و تلف کنیم؛ ازاینرو به خود جرأت میدهند و میگویند خونهایی که درراه انقلاب ریخته شد هدررفته است؛ شخص دیگری در کتاب خود مینویسد «در روزگار غیبت، ستیز و نبرد انسان منتظر کمتر آشکار و رودرروست زیرا باید نیرو، امکانات، سلاح و تجهیزات را برای آن نبرد بزرگ آماده کند؛ اینیک پیکار فرسایشی است و نیازمند استتار و اختفاست».
توهین و تکفیر فلاسفه اسلام
حجتالاسلام اکبری آهنگر با اشاره به وسعت اختلافات و انحرافات فکری انجمن حجتیه در مباحث اعتقادی، خاطرنشان کرد: مخالفت افراطی با فلسفه و عرفان یکی دیگر از تفکر آنان است؛ ما با نفس اینکه با فلسفه و عرفان مخالفت داشته باشند مشکلی نداریم زیرا اینیک اختلاف فقهی و علمایی است، بحثهای علمی است که در موارد مقتضی بحث میشود اما آنان به خودشان جرأت میدهند که به فلاسفه و عرفا توهین کنند، تکفیر کنند و آنان را نجس بدانند.
وی به برخی موارد اهانت به فلاسفه اشاره و بیان کرد: از ملاصدرا گرفته تا علامه طباطبایی و شاگردان ایشان همچون آیتالله جوادی آملی، آیتالله حسنزاده آملی و آیتالله مصباح یزدی که بهصراحت به آنان توهین میکنند؛ افراد بسیاری داریم که در این مباحث با امام مشکل داشتند اما در مواضع سیاسی از ولیفقیه زمانش تبعیت میکرد و به جبهه میرفتند، مرحوم آیتالله مروارید و میرزاعلی آقا فلسفی این گونهاند. / رسا