بسیاری از فقرا بعد از جذب و تشرف شبهات فراوانی در ذهنشان به وجود میآید و با سوالات و ابهامات اطرافیان و دوستان مواجه میشوند و متوجه سلوک پوشالی و انحراف شدید این فرقه سیاسی میشوند و در حقانیت راهی که انتخاب کردهاند تردید کرده و در تصمیم خویش تجدید نظر میکنند و در مواردی تصمیم به بازگشت و خروج از فرقه میگیرند....
فرقه نیوز-بخش صوفیه و دراویش، با بررسی و تحقیق در سلوک پوشالی فرقه صوفیه ملاسلطان بیچاره به این نتیجه میرسیم که حضور در جلسات هفتگی رکن اساسی عضویت در این فرقه سیاسی است به نحوی که اقطاب این فرقه در کتب و سخنرانی خود بر این مطلب تاکید دارند.
در حال حاضر جلسات هفتگی این فرقه سیاسی در شهرهای مختلف تفاوت آشکاری با هم دارند.
۱-جلساتی که در شهرهای بزرگ کشور برگزار میشود
این جلسات در خانقاه برگزار میشود و شکل رسمی دارد و تعداد آن اندک است و به خاطر حساسیت آن ارتباط نزدیک میان بزرگان فرقه و مریدان کمتر دیده میشود تا از پاسخگویی به سوالات مستقیم فقرا در امان باشند زیرا کسانی که در این جلسات شرکت میکنند از سطح بالای علمی برخوردار هستند و بزرگان فرقه قادر به پاسخ به شبهات این افراد نیستند. حرف اول در این جلسات رفع نیاز مالی و شغلی افراد است تا آنها را با این ترفند پایبند فرقه کنند.
برای نمونه در خانقاه امیرسلیمانی، نورعلی تابنده برای فرار از سوالات مریدان اشخاصی را مشخص کرده است تا فقرا با مراجعه به آنها دیگر از وی سوال نکنند.گفتنی است چندی قبل یکی از بانوان زمانی که از قطب فرقه سوال کرد با واکنش و لحن تند نورعلی تابنده روبرو شد.
۲-جلساتی که در شهرهای مختلف توسط افراد مجاز نماز برگزار میشود
این جلسات به دو دسته تقسیم میشوند:
الف: جلساتی که در خانقاههای رسمی این فرقه برگزار میشود
ارتباط بین رهبر گروه یا مجاز نماز فرقه با مریدان نسبت شهرهای بزرگ بیشتر است و علاوه بر جلسات هفتگی فقرا میتوانند در زمان مشخص در یک روز در خانه رهبر فرقه حضور پیدا کنند. مبنای جذب این جلسات مسائل مالی و شغلی است ولی از گروه اول کم رنگتر است و در کنار آن انس و ارتباط عاطفی محدودی برقرار است.
ب: جلساتی که در خانقاههای غیر رسمی این فرقه برگزار میشود
در این جلسات ارتباط تنگاتنگی بین افراد فرقه برقرار است تا با ایجاد انس و ارتباط عاطفی مانع از خروج فرد از فرقه شوند و وی را به نحوی پایبند فرقه کنند زیرا حرف اول در این جلسات انس و مسائل عاطفی بین افراد فرقه است و بیشتر از جذب چهره به چهره کمک گرفته میشود.
۳-جلساتی که در محافل خانگی توسط افراد خاص هدایت میشوند
این جلسات یکی از خطرناکترین نشستهای این فرقه سیاسی است. محافل خانگی جلساتی صمیمی و خودمانی است که در فضای محدودی برگزار میشود و فرد خاص برای ترفیع از طرف بزرگان فرقه حاضر است دست به هرکاری بزند تا با جذب تعداد زیادی از مردم از سوی بزرگان به مرحله مجاز نمازی برسد.
در این محافل بیشتر افرادی جذب میشوند که از خلأ پایگاه اجتماعی رنج میبرند و در میان همسالان و بستگان چندان مورد توجه نیستند. این افراد چندان به فرقه و یا تعلیمات رهبر فرقه دلبستگی نداشته؛ ولی نیاز به پایگاه اجتماعی آنها را وادار کرده که اکنون به این فرقه و عضویت و حضور در آن بیندیشند و خلأ مقبولیت خویش را پر کنند.
از این افراد بیشتر برای جنجال سیاسی و فراخوانهای عمومی استفاده میکنند و یکی از مهمترین پایگاههای این فرقه برای بحرانهای سیاسی و اجتماعی بزرگان فرقه محسوب میشود.
با بررسی بیشتر در مورد چرایی اصرار بزرگان این فرقه برای حضور مستمر مریدان به این نتیجه میرسیم که فقرا بعد از جذب و تشرف شبهات فراوانی در ذهنشان به وجود میآید و با سوالات و ابهامات اطرافیان و دوستان مواجه میشوند و متوجه سلوک پوشالی و انحراف شدید این فرقه سیاسی میشوند و در حقانیت راهی که انتخاب کردهاند تردید کرده و در تصمیم خویش تجدید نظر میکنند و در مواردی تصمیم به بازگشت و خروج از فرقه میگیرند.
اینجاست که هم پاسخگویی به شبهات جدید نیروها ضرورت پیدا میکند. جلسات هفتگی و نشستهای درون فرقهای چنین کار کردی دارند. فشارهای اجتماعی که همراهی هواداران را دچار چالش میکند، در محافل دوستانه جبران شده و با توجیه و دلیل تراشی، افراد کمانگیزه دوباره مسلح شده و تجدید قوا مینمایند تا مبادا فرد از این فرقه سیاسی جدا شده و باعث شود حضور تعداد زیادی از فقرا را به چالش بکشد.
امام علی علیه السلام: اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته نشود، زبان دشمنان آن بريده مى شود، ليكن مشتى از آن برداشته مى شود و مشتى از اين...
منبع: نهج البلاغه(صبحی صالح) ص88