نشست حقایقی پیرامون انجمن حجتیه از سوی موسسه راهبردی حق پژوهی با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از طلاب، فعالان فرهنگی و دیگر علاقمندان برگزار شد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرقه نیوز، انجمن حجتیه یکی از جریانهای انحرافی بشمار می رود که مدعی است سال 1362 تعطیل شده و هیچ فعالیتی نمیکند، اما بررسی اسناد تاریخی نشان می دهد؛ انجمن بعد از اعلام تعطیلی تمامی فعالیتهایش را بهصورت پنهانی انجام داده و توانسته نیروهای مذهبی ضدانقلاب هم تربیت کند. جالب توجه اینکه دراساسنامه انجمن حجتیه تصریح شده تا زمان ظهور امام زمان (عج) انجمن تعطیل نمیشود و فقط شیوه کاریاش تغییر میکند.
بر همین اساس موسسه راهبردی حق پژوهی به عنوان مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی در مشهد، برآن شد تا با گردهم آوردن جمعی از فعالان فرهنگی و دغدغه مندان این حوزه، پرده از حقایقی پیرامون انجمن حجتیه بردارد.
شیوه مبارزاتی حجتیه با بهائیت اشتباه بود!
دکتر حمیدرضا اسماعیلی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر در این نشست که نهم آذرماه در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اساسا بهائیت یک سازمان سیاسی است که ایدئولوژی سیاسی متغیر و متحول دارد و به اقتضای زمان، شیوه و روشهایش دگرگون میشود.
وی افزود: روش انجمن حجتیه برای مبارزه با بهائیت اشتباه بود، چرا که بهائیت یک سازمانی سیاسی بوده و بحث کلامی با آنها بیفایده است زیرا اعتقادی ندارند.
نویسنده کتاب سال جمهوری اسلامی در این نشست گفت: پیام های بیتالعدل برای بهائیان نص دین است و همچون گفته های حسینعلی نوری دارای جایگاه ویژه ای نزد بهائیان می باشد.
اسماعیلی تصریح کرد: ایدئولوژی بهائیت «رسیدن به قدرت» یا «حفظ قدرتهای موجود» است، لذا هر اقدامی را در این راستا انجام می دهد.
پژوهشگر تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین ضربه را بر پیکره بهائیت زد و اگر تدابیر امام راحل نبود بهائیت رسمی شده و به هدفش یعنی تشکیل حکومت بهائی و رسیدن به قدرت، محقق می گردید.
از مظلوم نمایی تا افتخار به تاییداتی مراجع
در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام رضا اکبری آهنگر، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه انجمنی ها در طول تاریخ همواره ژست مظلوم نمایی به خود گرفته اند، اظهار کرد: انجمن در بیانیه ای در سال 1360 اینگونه مظلوم نمایی می کند: «ما کوشش کردیم به شایعات بی اعتنا باشیم، در گذشته تبلیغی از خود نکردیم و اسم و رسمی جز خدمت گزاری در پیشگاه امام عصر برای خود نمی شناختیم، درصدد دفاع از خود نبودیم...»
وی تصریح کرد: این ادعا در حالی بود که در اسناد متعدد، انجمن به دفاع از خود پرداخته و حتی بارها با مخالفان خود مناظره کرده است.
محقق و پژوهشگر حوزه انجمن حجتیه عنوان کرد: اصلی ترین علت مراجع تقلید برای برخی تأییدات دینی به انجمن در قبل و بعد از انقلاب، مبارزه آن ها با بهائیت بود، آن زمان این فرقه ضاله در حال تازیدن بود و در این شرایط مراجع احساس خطر کرده و به انجمن حجتیه یک سری مجوزاتی دادند.
حجت الاسلام اکبری آهنگر ضمن ارائه مستنداتی به سراغ تأییدات مراجع رفته و با بررسی محتوای آن ها به این نتیجه رسید که این تاییدات نمی تواند ادعای انجمن مبنی بر تایید بی چون و چرای مراجع باشد.
چرا که این تأییدات صرفا جنبه اجازه تصرف در وجوه شرعی بوده و دلالت بر تأیید تمامی رفتارهای انجمن نداشت.
ایشان افزود برخی مراجع همچون امام خمینی پس از مدتی اجازه خود را پس گرفتند و مرجع تقلیدی همچون آیت الله بهجت، هیچگاه انجمن حجتیه را تأیید نکردند.
گفتنی است، نشست حقایقی پیرامون انجمن حجتیه به صورت مجازی نیز در فضای اسکای روم برگزار شد و اساتید در پایان نشست به سوالات و ابهامات شرکت کنندگان پاسخ دادند.
انتهای پیام/